Nowa europejska norma emisji nie ograniczy ich w przypadku ciężarówek, twierdzą eksperci

Nowa europejska norma emisji nie ograniczy ich w przypadku ciężarówek, twierdzą eksperci

Samochód ciężąrowy
Samochód ciężąrowy Źródło:Pixabay
Czy wprowadzenie normy emisji Euro VII ograniczy zanieczyszczenie powietrza w Europie przez duże ciężarówki? Specjaliści mają co do tego wątpliwości.

O sprawie emisji tlenków azotu NOx pisze obszernie Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, dane pokazują, że w 2025 r. samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton, wyposażone w silniki spełniające normę Euro VI będą stanowiły prawie 58 proc. floty UE. Pojazdy starsze niż te z Euro VI nadal będą jednak odpowiadać za 77 proc. całkowitych emisji tlenków azotu z takich ciężarówek.

Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), jednocześnie oczekuje się, że norma Euro VII dla samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton będzie miała jedynie marginalny wpływ na redukcję emisji tlenków azotu (NOx).

Nie tędy droga

Co więcej, jak twierdzi ACEA, ogromne inwestycji w silniki spełniające normę Euro VII spowodowałyby również przekierowanie znacznych zasobów inżynieryjnych i finansowych z elektromobilnych technologii z powrotem do silników spalinowych.

Oznacza to, że odnowienie floty celujące w dużą liczbę samochodów ciężarowych (o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton) sprzed normy Euro VI na drogach UE miałoby największy wpływ zarówno na zanieczyszczenia, jak i CO2.

Czytaj też:
Analiza ekspertów: Jakie wyzwania stoją przed elektromobilnością?
Czytaj też:
Ordo Iuris chce zablokować krakowską Strefę Czystego Transportu

Źródło: ACEA, IBRM Samar