Europejczycy kupili mniej samochodów użytkowych. Znany jest powód i konsekwencje tej sytuacji

Europejczycy kupili mniej samochodów użytkowych. Znany jest powód i konsekwencje tej sytuacji

TIR-y firmy MAN
TIR-y firmy MAN Źródło:MAN
W minionym roku rynek pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej skurczył się o 14,6 proc. do 1,6 mln sztuk, przy czym był to również wynik słabszy niż w pandemicznym 2020 roku – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

W 2022 r. rynek pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej skurczył się o 14,6 proc. do poziomu 1,6 mln sztuk, przy czym był to również wynik słabszy niż w pandemicznym 2020 roku (1,7 mln sztuk). Było to spowodowane przede wszystkim bieżącymi problemami z łańcuchem dostaw, co wpłynęło na dostępność pojazdów przez cały rok. Ogólnym wynikom regionu nie pomogły cztery kluczowe rynki, na których odnotowano dwucyfrowe spadki: Francja (-17,7 proc.), Hiszpania (-16,7 proc.), Niemcy (-11,0 proc.) i Włochy (-10,5 proc.).

Nowe samochody dostawcze do 3,5 t

Wyniki za cały rok 2022 były o 18,1 proc. niższe niż w poprzednim roku, a w UE zarejestrowano niespełna 1,3 mln nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony. Z wyjątkiem Cypru (+1,2 proc.) wszystkie rynki regionu odnotowały spadki, w tym cztery główne: Hiszpania (-21,3 proc.), Francja (-19,5 proc.), Niemcy (-13,0 proc.) i Włochy (-12,3 proc.).

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w minionym roku zarejestrowano w Polsce 62 223 samochody dostawcze, o 15,8 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Nowe ciężkie pojazdy użytkowe o masie 16 t i więcej

W 2022 r. w całej Unii Europejskiej zarejestrowano łącznie 256 020 ciężkich samochodów użytkowych, co stanowi wzrost o 6,5 proc. rok do roku. Patrząc na największe rynki regionu, tylko Niemcy pozostały w ubiegłym roku na minusie (-0,9 proc.). Wszystkie pozostałe rynki odnotowały poprawę: Hiszpania (+13,6 proc.), Polska (+6,6 proc.), Włochy (+5,1 proc.) i Francja (+2,3 proc.).

Nowe średnie i ciężkie pojazdy użytkowe powyżej 3,5 t

Łącznie w ubiegłym roku w Unii Europejskich zarejestrowanych zostało 299 917 nowych samochodów ciężarowych, o 3,5 proc. więcej. Ten wzrost był możliwy dzięki rosnącej sprzedaży w okresie od sierpnia do listopada. Wśród czterech kluczowych rynków w Europie Zachodniej, Niemcy i Francja pozostały w ubiegłym roku na minusie (spadek odpowiednio o 3,5 proc. i 1,0 proc.). Powody do zadowolenia miała jednak Hiszpania (+12,7 proc.). Z kolei Włochy miały skromniejszy, ale nadal pozytywny rezultat (+2,3 proc.).

Nowe średnie i ciężkie autobusy i autokary powyżej 3,5 t

Ogółem w 2022 r. liczba rejestracji nowych autobusów i autokarów w Unii Europejskiej (28 376 szt.) zmalała o 5,1 proc., ponieważ poprawa odnotowana w marcu, maju i październiku ubiegłego roku nie wystarczyła, aby całoroczny wynik był na plusie. Podobny schemat zaobserwowano na kluczowych rynkach regionu, gdzie trzy spośród czterech odnotowały spadki: Niemcy (-24,6 proc.), Francja (-14,2 proc.) i Włochy (-6,2 proc.).

Czytaj też:
Najbardziej pocieszny van z Niemiec już teraz okazał się bestsellerem
Czytaj też:
Które marki samochodowe wygrały „mistrzostwa Europy 2022”? Znamy wszystkich zwycięzców i przegranych

Źródło: ACEA, IBRM Samar