Coraz mniej diesli, coraz więcej elektryków. Europa bardzo się zmienia

Coraz mniej diesli, coraz więcej elektryków. Europa bardzo się zmienia

Salon samochodowy
Salon samochodowy Źródło:Grupa PGD
Jaki rodzaj napędu wybierają do nowych aut Europejczycy? W 2022 r. rejestracje nowych akumulatorowych samochodów elektrycznych (BEV) nadal rosły, pomimo ogólnego spadku na rynku motoryzacyjnym w Unii Europejskiej – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

W 2022 r. rejestracje nowych akumulatorowych samochodów elektrycznych (BEV) nadal rosły, pomimo ogólnego spadku na rynku motoryzacyjnym w Unii Europejskiej. W rezultacie udział elektryków w rynku wzrósł do 12,1 proc., co stanowi poprawę o 3,0 punktu procentowego w porównaniu z 2021 r. jak informuje IBRM Samar (na podstawie danych ACEA). Był to również dobry rok dla samochodów hybrydowych, które osiągnęły udział w rynku na poziomie 22,6 proc. Natomiast auta benzynowe i te wyposażone w silniki wysokoprężne traciły na popularności, choć łącznie nadal stanowiły ponad połowę sprzedaży w UE w 2022 r.

Samochody benzynowe i z silnikiem Diesla

Sprzedaż samochodów benzynowych odnotowała w czwartym kwartale 2022 roku wzrost o 4,1 proc. Do poprawy przyczyniły się wszystkie cztery kluczowe rynki, zwłaszcza Włochy (+17,4 proc.) i Francja (+3,5 proc.). Mimo to udział samochodów benzynowych w rynku spadł do 32,5 proc. z 35,5 proc. w tym samym okresie roku 2021.

Auta napędzane olejem napędowym odnotowały niewielki spadek w ostatnich trzech miesiącach roku (-0,4 proc.), podczas gdy ich udział w rynku spadł do 14,4 proc. wobec 16,4 proc. w czwartym kwartale 2021 r. W rezultacie całoroczna liczba rejestracji samochodów z silnikami wysokoprężnymi spadła o 19,7 proc. do 1,5 miliona sztuk. Udział w rynku diesla wyniósł 16,4 proc. – o 3,1 punktu procentowego mniej niż w 2021 r.

Akumulatorowe samochody elektryczne (BEV)

Od października do grudnia 2022 roku liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych w UE wzrosła o 31,6 proc. do 406 890 sztuk. Sprzedaż elektryków wzrosła w tym okresie na większości unijnych rynków. Liderem były Niemcy z 198 293 sztukami i wzrostem o 66,1 proc., a wiceliderem Francja (62 155 egzemplarzy, plus o 12,6 proc.). Cały miniony rok zamknął się wzrostem o 28 proc.

Hybrydy plug-in (PHEV)

Po słabym trzecim kwartale sprzedaż hybryd typu plug-in w UE odnotowała silny wzrost (+29,5 proc.) w ostatnim kwartale 2022 roku. W Niemczech, w których sprzedaje się ponad połowę wszystkich hybryd PHEV rejestrowanych w UE, wzrost wyniósł 73,5 proc. W całym 2022 roku rejestracje tego rodzaju hybryd były większy rok do roku o 1,2 proc.

Klasyczne hybrydy (HEV)

W IV kwartale minionego roku w Unii Europejskiej zarejestrowano łącznie 545 316 sztuk hybryd HEV (do których ACEA zalicza także tzw. miękkie hybrydy, a w przypadku Rumunii dane uwzględniają nawet PHEV!). Był to wynik o 22,2 proc. większy w porównaniu z tym samym okresem w 2021 r. W całym 2022 roku rejestracje tego rodzaju hybryd były większe o 8,6 proc. Na koniec roku ich udział w rynku wyniósł 22,6 proc.

Pojazdy napędzane gazem ziemnym i LPG

Unijny rynek pojazdów napędzanych gazem ziemnym (NGV) odnotował znaczne spadki w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2022 r. (-56,6 proc.), ponieważ sprzedaż we Włoszech – największym rynku tego rodzaju paliwa w regionie – spadła o 71,3 proc. Z drugiej strony liczba rejestracji pojazdów napędzanych LPG wzrosła w IV kwartale ubiegłego roku (r/r) o 16,7 proc.

Czytaj też:
To będzie znacznie lepszy rok w salonach. Ale nie aż tak dobry, jak przed pandemią
Czytaj też:
Rachunki zakończone. Znamy najpopularniejszego producenta samochodów na świecie

Źródło: ACEA, IBRM Samar