To będzie znacznie lepszy rok w salonach. Ale nie aż tak dobry, jak przed pandemią

To będzie znacznie lepszy rok w salonach. Ale nie aż tak dobry, jak przed pandemią

Salon samochodowy
Salon samochodowy Źródło: Santander Consumer Multirent
Prognozę sprzedaży nowych samochodów w UE na 2023 rok ogłosiło Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Jest umiarkowanie optymistyczna.

O prognozie obszernie pisze Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, Sigrid de Vries, dyrektor generalna ACEA, podkreśliła, że pomimo wielu niepewnych czynników, w 2023 roku unijny rynek motoryzacyjny powinien ponownie zacząć się rozwijać. – Spodziewamy się, że w tym roku w całym regionie sprzedanych zostanie około 9,8 miliona nowych samochodów, co stanowi wzrost o 5 proc. w stosunku do 2022 roku. Pozostaje to jednak o 25 proc. poniżej poziomu sprzed kryzysu, czyli z 2019 roku. Pokazuje to, że nadal znajdujemy się w niestabilnej sytuacji – zwróciła uwagę Sigrid de Vries.

Prawie 5-procentowa strata

Przypomnijmy, że w minionym roku rynek nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej skurczył się, głównie z powodu niedoborów komponentów do produkcji aut w pierwszym półroczu. W odrobieniu strat w drugim półroczu i względem czasów sprzed pandemii, przeszkodziła też inwazja Rosji na Ukrainę.

W 2022 r. rynek samochodów osobowych w Unii Europejskiej skurczył się o 4,6 proc. do poziomu 9 255 930 egzemplarzy. Ubiegłoroczny spadek został wywołany głównie niedoborami komponentów do produkcji aut w pierwszym półroczu 2022. Jak zaznaczają eksperci ACEA, chociaż sprzedaż samochodów wzrosła w okresie od sierpnia do grudnia 2022 r., skumulowana liczba rejestracji wysokości blisko 9,3 mln sztuk jest najsłabszym wynikiem od 1993 r. Wtedy w regionie zarejestrowano 9,2 mln nowych samochodów osobowych.

Spośród czterech największych rynków UE tylko Niemcy zdołały odnotować wzrost w 2022 r. (+1,1 proc.), do czego przyczynił się dobry wynik w grudniu. Pozostałe trzy rynki osiągnęły gorsze wyniki niż w 2021 r., przy czym Włochy miały największy spadek (-9,7 proc.), a następnie Francja (-7,8 proc.) i Hiszpania (-5,4 proc.).

Polska z większym spadkiem

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych CEPiK, w grudniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 36 872 nowe samochody osobowe, o 1,95 proc. więcej niż rok wcześniej i o 7,83 proc. więcej niż w listopadzie ubiegłego roku. W 2022 roku zarejestrowano w Polsce 419 765 samochodów osobowych, o 6,03 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Czytaj też:
Europejczycy kupili mniej samochodów użytkowych. Znany jest powód i konsekwencje tej sytuacji
Czytaj też:
Które marki samochodowe wygrały „mistrzostwa Europy 2022”? Znamy wszystkich zwycięzców i przegranych

Źródło: ACEA, IBRM Samar