Samochód na wynajem dla firm. Na tym najbardziej zależy przedsiębiorcom

Samochód na wynajem dla firm. Na tym najbardziej zależy przedsiębiorcom

Salon samochodowy
Salon samochodowy Źródło:Bravoauto
Mimo wyższych cen paliw, bardzo popularnej pracy hybrydowej i trudniejszej sytuacji ekonomicznej firmy pokonują coraz dłuższe trasy. Średni roczny przebieg wynajmowanych aut w Polsce rośnie. Ponieważ dostęp do nowych aut jest ograniczony, dlatego przedsiębiorcy wynajmują używane. Wiemy jakie.

Wynajem aut „z drugiej ręki” wypełnił lukę spowodowaną niską dostępnością nowych aut na wynajem. Elastyczność klientów w doborze samochodu widoczna jest dopiero na późniejszym etapie poszukiwań. Na początku firmy uparcie szukają konkretnych modeli. Ale póżniej rezygnują i biorą to, co jest.

Przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na wyposażenie auta w wyższym standardzie, w tym rozbudowane systemy infotainment pozwalające na korzystanie z multimediów i rozrywki.

Jak przekonują eksperci, rynek wynajmu samochodów jest obecnie w bardzo ciekawym położeniu. W związku z bieżącą sytuacją gospodarczą firmy ostrożniej wydają pieniądze. Długo analizują i porównują oferty. Rozważniej podejmują decyzje i staranniej wybierają auto na wynajem. Z drugiej strony ci sami klienci chętniej wybierają wyższą ratę, jeśli auto posiada niestandardowy komplet wyposażenia, gwarantujący komfort i wygodę jazdy.

Firmy chętnie inwestują w nowoczesne samochody wyposażane w rozbudowane systemy infotainment pozwalające na korzystanie z multimediów i rozrywki oraz porównują oferty w ramach różnych wersji tego samego modelu auta. Technologiczna funkcjonalność auta jest dzisiaj nierzadko stawiana na czele różnych zalet samochodu wyprzedzając nawet te związane z osiągami silnika. Dla firm zainteresowanych autami premium bardziej istotne jest to, co widać i czuć. Chętniej wybierają wersje aut wyposażone w skórzaną tapicerkę, napęd 4x4 czy właśnie większy i mocniejszy silnik, wynika z analiz firmy LeasePlan.

Mimo wyższych cen paliw, przebiegi firm nie maleją

W przypadku wynajmu samochodu ważnym czynnikiem wpływającym na wysokość raty jest planowany roczny przebieg. Widać, że firmy nie ograniczają swoich tras. Mimo wyższych cen paliw, bardzo popularnej pracy hybrydowej i trudniejszej sytuacji ekonomicznej przebiegi w Polsce nie maleją. Kolejny rok z rzędu zanotowaliśmy wzrost. – W 2022 r. średni przebieg wśród przedsiębiorstw MŚP przekroczył ponad 25 000 km, pół tysiąca więcej niż w roku ubiegłym i o tysiąc więcej niż dwa lata wcześniej. Średni przebieg wybierany przez firmy systematycznie rośnie od 2019 roku – mówi Patryk Kraszewski, head of SME & Flex w LeasePlan Polska.

Coraz ważniejsza rola poczucia bezpieczeństwa

Zmartwieniem przedsiębiorców są nie dające się przewidzieć m.in. rosnące koszty produkcji, spadek sprzedaży i zakłócenia w łańcuchu dostaw. Małe i średnie firmy, które do funkcjonowania potrzebują przynajmniej jednego samochodu, rozglądają się za autem na wynajem, bo daje ono gwarancję bezpieczeństwa w sytuacjach losowych (np. w sytuacji awarii firma otrzymuje auto zastępcze). Bieżąca sytuacja powoduje, że częściej rezygnują z finansowania za gotówkę czy przez drogie dzisiaj kredyty, bo zaoszczędzone środki muszą przeznaczyć na utrzymanie firmy. Do wynajmu długoterminowego przedsiębiorców zwykle przekonują również stałe koszty miesięczne, w które wliczone są ubezpieczenie, koszt serwisu czy wymiana opon, a także wygoda. Nie muszą zajmować się serwisem czy czasochłonną likwidacją szkód komunikacyjnych.

Firmy nadal bardzo przywiązane do ulubionych marek

Mimo niskiej dostępności aut na rynku, elastyczność klientów pozostaje ograniczona. Na początkowym etapie poszukiwań wymarzonego samochodu, najczęściej mają wybraną konkretną markę i model. W miarę zapoznawania się z ofertą rynkową ich wybory nieznacznie się zmieniają. Na ogół jednak pozostają blisko swoich początkowych preferencji. Największą popularnością cieszą się SUV-y, które opanowały współczesny rynek motoryzacyjny, wypierając z niego nawet wiele klasycznych segmentów, jak np. samochody combi, których produkuje się coraz mniej.

– Blisko połowa firm w 2022 r. wybrała właśnie ten typ auta z oferty. W roku 2022 klienci najszybciej decydowali się również na wynajem samochodów ekonomicznych oraz elektryków (np. Mustang Mach-E, Renault Zoe, Dacia Spring) i aut premium. W sytuacji kiedy klienci nie mogą znaleźć swojego wymarzonego auta, wynajmują auto używane. Tym sposobem auta używane na wynajem wypełniły lukę spowodowaną niską dostępnością nowych aut. Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają się do nas z myślą o sprawdzonym aucie z drugiej ręki z rzetelną historią serwisowania. Aktywnie szukają okazji na pozyskanie auta używanego w atrakcyjnej cenie w ramach wynajmu. W 2022 r. rekordy popularności biły auta używane takie jak Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf – mówi Patryk Kraszewski.

Czytaj też:
Popularność wynajmu długoterminowego rośnie. Polacy przekonali się do nowego
Czytaj też:
Płynność finansowa największym wyzwaniem dla branży transportowej w 2023 roku

Źródło: LeasePlan