Eko-przyszłość motoryzacji po szwedzku, czyli Volvo Concept Recharge

Eko-przyszłość motoryzacji po szwedzku, czyli Volvo Concept Recharge

Volvo Concept Recharge
Volvo Concept Recharge Źródło: Volvo
Samochody koncepcyjne najczęściej pokazują kierunek designu każdej marki. W przypadku Volvo tym razem ten manifest przyszłości zawiera w sobie także pro-ekologiczną strategię firmy. Rozbierzmy na pojedyncze elementy Volvo Concept Recharge.

Jak czytamy, Volvo Cars stworzyło liczne komunikaty prasowe, w których przekazało obrane kierunki działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Tym razem marka postanowiła pójść dalej: szereg tych działań zostało połączonych w jeden pojazd przyszłości: Concept Recharge. Oczywiście jest elektryczny, bo tylko takie samochody będzie produkować Volvo Cars od 2030 roku. Od 2040 roku firma chce być całkowicie neutralna klimatycznie i działać w obiegu zamkniętym.

Nowe elementy z recyklingu

Concept Recharge ma wnętrze z ekologicznych materiałów. Jego opony powstały z materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych. Aerodynamika pojazdu i rozwiązania techniczne sprzyjają efektywnemu wykorzystaniu energii. Ograniczenie emisji CO2 ma być osiągnięte nie tylko na etapie produkcji, ale także w cyklu życia pojazdu.

Czysta energia wykorzystana jest do produkcji i do procesów logistycznych. Dzięki temu Volvo Cars szacuje, że jej najnowszy projekt ma szansę osiągnąć o 80 proc. mniejszą emisję CO2 niż miało to miejsce w przypadku modelu Volvo XC60 z 2018 roku.

Oznaczałoby to, że podczas produkcji modelu Concept Recharge oraz w całym cyklu jego eksploatacji emisja CO2 wyniosłaby zaledwie 10 ton CO2. Taki parametr jest możliwy, gdy do ładowania auta użyjemy energii odnawialnej.

– Kiedy wkraczamy w erę samochodu elektrycznego, kluczową kwestią będzie to, jak daleko można przejechać na pełnym naładowaniu – powiedział Owen Ready, szef działu strategicznego i projektowania marki w Volvo Cars. – Najprościej jest zastosować większe akumulatory, ale to nie to samo, co zwykłe dodanie większego zbiornika paliwa w dzisiejszych czasach. Akumulatory zwiększają wagę i zwiększają ślad węglowy. Zamiast tego musimy zwiększyć ich wydajność, aby zwiększyć zasięg. W Concept Recharge staraliśmy się osiągnąć równowagę pomiędzy dużym zasięgiem i wydajnością energetyczną, a zachowaniem takiej samej przestrzeni, wygody i wrażeń z jazdy, jak we współczesnych SUV-ach.

Naturalne i odnawialne

Wnętrze pojazdu koncepcyjnego wykończono materiałami naturalnymi oraz tworzywami pochodzącymi z recyklingu. Znajdziemy w nim odpowiedzialnie pozyskiwaną szwedzką wełnę, przyjazne dla środowiska tekstylia i lekkie kompozyty.

Z ekologicznej, szwedzkiej wełny stworzono naturalną, oddychającą tkaninę bez sztucznych dodatków. Ten ciepły i miękki materiał został wykorzystany w oparciu fotela oraz w górnej części deski rozdzielczej. Wełniany dywan pokrywa też dolne części drzwi i podłogę.

Poduszki siedzeń i powierzchnie dotykowe na drzwiach są wykonane z przyjaznego dla środowiska materiału, który zawiera włókna Tencel z celulozy. Ta tkanina ma dużą wytrzymałość i jest miękka dla skóry. Włókna Tencel zostały wyprodukowane w bardzo oszczędnym pod względem wody i energii procesie.

Oparcia siedzeń i zagłówki, a także część kierownicy, wykorzystują nowy materiał stworzony przez Volvo Cars o nazwie Nordico. Jest to miękki materiał wykonany ze składników pochodzenia biologicznego i pochodzących z recyklingu, które pochodzą z lasów w Szwecji i Finlandii, zapewniając emisję CO2 o 74 procent mniejszą niż skóra.

W innych częściach wnętrza, w tym w dolnych schowkach, z tyłu zagłówka i podnóżka, Concept Recharge wykorzystuje kompozyt lnu, opracowany przez Volvo Cars we współpracy z dostawcami. Wykorzystuje włókna z siemienia lnianego, które są mieszane z kompozytami, aby zapewnić mocną, lekką i naturalną estetykę.

Na zewnątrz przedni i tylny zderzak oraz listwy progowe również składają się z kompozytu lnianego. Stosowanie w ten sposób kompozytu lnianego zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz powoduje znaczne zmniejszenie zużycia tworzyw sztucznych.

Opony ważniejsze niż w spalinówce

W Concept Recharge zastosowano specjalne opony Pirelli, które są całkowicie wolne od oleju mineralnego i są wykonane w 94 procentach z materiałów wolnych od paliw kopalnych, w tym materiałów pochodzących z recyklingu i odnawialnych, takich jak kauczuk naturalny, bio-krzemionka, sztuczny jedwab i bio-żywica.

Klienci wciąż uwielbiają SUV-y, ale ich typowy kształt nie ma optymalnej aerodynamiki, przekonuje Volvo. Concept Recharge ma równie pojemne wnętrze co SUV-y. Kierowca siedzi też nieco wyżej, tak jak w SUV-ach. Ale opływowy kształt pozwala osiągnąć większy zasięg na jednym ładowaniu. Na karoserii Concept Recharge znalazły się liczne detale poprawiające własności aerodynamiczne pojazdu, jest też nowa konstrukcja kół, niżej poprowadzona linia dachu i specjalnie wymodelowana tylna część nadwozia.

Czytaj też:
Volvo po raz pierwszy od lat prezentuje modele z napędem na tył. Są elektryczne
Czytaj też:
Są ceny nowego flagowego SUV-a Volvo: EX90

Galeria:
Volvo Concept Recharge
Źródło: Volvo Cars