Gigant z Polski stracił pozycję lidera na europejskim rynku elektrobusów

Gigant z Polski stracił pozycję lidera na europejskim rynku elektrobusów

Wodorowy autobus Solaris Urbino 12 hydrogen
Wodorowy autobus Solaris Urbino 12 hydrogen Źródło: Solaris
Nieoczekiwanie firma z Bolechowa pod Poznaniem nie jest już numerem jeden na europejskim rynku autobusów elektrycznych. W ubiegłym roku miejsce to zajęli Chińczycy.

Jak wynika z danych opracowanych przez firmę konsultingową Chatrou CME Solutions (a przytaczanych przez IBRM Samar), w 2022 roku na europejskim rynku autobusów elektrycznych nastąpiły spore roszady w gronie czołowych graczy. Pozycję lidera w segmencie elektrobusów na Starym Kontynencie straciła firma Solaris Bus Coach, należąca do hiszpańskiej grupy CAF. Numerem jeden w Europie została natomiast chińska firma Yutong (479 sprzedanych egzemplarzy), co dało jej 11,5 proc. udziału w rynku autobusów elektrycznych. W porównaniu z 303 rejestracjami Yutongów w 2021 roku oznacza to wzrost ich liczby o ponad 58 proc.

Solaris na 6 miejscu

Za Yutongiem uplasowały się m.in. firmy: BYD-ADL (465), Mercedes (405), Iveco Bus (347), VDL (344) oraz – dopiero na szóstej pozycji – Solaris z 342 sprzedanymi elektrobusami. Na pociechę producentowi ekologicznych autobusów z Bolechowa po Poznaniem pozostaje wywalczenie w ubiegłym roku ponad połowy wszystkich nowych rejestracji autobusów wodorowych w Europie.

Transport coraz bardziej ekologiczny

Według wspomnianej firmy Chatrou CME Solutions, w 2022 roku rynek autobusów elektrycznych w Europie wzrósł o 26 procent do 4 152 zarejestrowanych egzemplarzy (w 2021 r. było to 3 282 sztuk, o 48 proc. więcej w stosunku do 2020 r.). Warto dodać, że 30 proc. europejskiego rynku autobusów miejskich stanowią obecnie pojazdy zeroemisyjne. Ponadto w minionym roku zarejestrowanych zostało 2 018 autobusów hybrydowych, 3 274 autobusy napędzanych gazem ziemnym (CNG) oraz 99 autobusów wodorowych. Oznacza to, że 62,5 proc. autobusów miejskich zarejestrowanych w Europie jest obecnie zasilanych paliwami alternatywnymi.

Czytaj też:
W Polsce przybyło mniej autobusów, niż się spodziewano. Ten rok będzie przełomowy?
Czytaj też:
Polsat zamierza zostać wodorową potęgą. Ma też w Polsce konkurentów

Źródło: Chatrou CME Solutions, IBRM Samar