Samochód wjechał do tunelu pod prąd. Na filmie widać, że nie pomogły zabezpieczenia

Samochód wjechał do tunelu pod prąd. Na filmie widać, że nie pomogły zabezpieczenia

Kierowca jechał pod prąd w tunelu na S7
Kierowca jechał pod prąd w tunelu na S7 Źródło:GDDKiA/YouTube
Nocny wjazd pod prąd do tunelu w ciągu drogi ekspresowej S7 Naprawa – Skomielna Biała zarejestrowała kamera Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na szczęście nikomu nie stało się nic złego.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała na swoim kanale YouTube film z nocnego wjazdu samochodu osobowego do tunelu. Ja widać kierowca zorientował się, że zrobił źle. Ale zamiast stanąć na poboczu lub zawrócić, kontynuował jazdę. Na jego korzyść trzeba powiedzieć, że jechał bardzo wolno i ostrożnie.

Jak pisze GDDKiA, nawet najbardziej nowoczesny tunel nie będzie w pełni bezpieczny, jeśli kierowcy nie będą stosować się do podstawowych zasad ruchu drogowego. Jak np. zakaz jazdy pod prąd. Film z tunelu S7 Naprawa – Skomielna Biała opublikowano ku przestrodze.

Dyrekcja zdaje sobie sprawę z rosnącego problemu wjazdów pod prąd. Bierze się on z tego, że w Polsce powstaje coraz więcej nowych dróg ekspresowych, wjazdów na nie i kierowcy tracą orientację w terenie. GDDKiA stawia więc specjalne nowe znaki STOP Zły kierunek.

Jak się okazuje, kierowcy wiedzą, jak należy rozumieć treść tablic. Są również zdania, że powinno ich być więcej. To najważniejsze wyniki przeprowadzonej przez GDDKiA ankiety dotyczącej rozpoznawalności nowych tablic. Ich zadaniem jest ostrzeżenie kierowców przed możliwością wjazdu pod prąd na drogę szybkiego ruchu.

Ankieta Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad cieszyła się dużym zainteresowaniem – Dyrekcja otrzymała 2187 odpowiedzi. Wśród uczestników ankiety 70 proc. to osoby w wieku 25-50 lat, a 97 proc. z tej grupy poprawnie odpowiedziała na pytanie o znaczenie tablicy STOP Zły kierunek. 80 proc. respondentów stanowili mężczyźni.

58 proc. respondentów ma prawo jazdy dłużej niż 10 lat, a 73 proc. to kierowcy pojazdów osobowych. W ankiecie GDDKiA pytała: czy widzieli państwo już tablicę STOP Zły kierunek przy drodze szybkiego ruchu w Polsce i 80 proc. ankietowanych odpowiedziało pozytywnie.

97 proc. uczestników ankiety zaznaczyło poprawną odpowiedź, czyli „Wjeżdżasz pod prąd – zatrzymaj się i natychmiast zawróć”. Z kolei 99 proc. badanych odpowiedziało, że nie zdarzyło się im wjechać pod prąd na drogę szybkiego ruchu. Większość respondentów, dokładnie 85 proc., odpowiedziała też, że nowe tablice są potrzebne.

Więcej tablic STOP Zły kierunek

W 2021 roku pilotażowo GDDKiA postawiła pierwszych 10 tablic wzorowanych na rozwiązaniach stosowanych m.in. w Austrii, Niemczech, Słowacji czy Chorwacji. Charakterystyczne duże, żółte tablice z napisem STOP Zły kierunek i symbolem dłoni z umieszczonym na niej piktogramem znaku zakaz wjazdu pojawiły się m.in. przy autostradzie A4 na węzłach Opole Zachód, Rzeszów Północ i Przemyśl.

Wiosną 2022 roku rozpoczęto montaż kolejnych 111 tablic i jednocześnie wskazano nowe lokalizacje, gdzie powinny się one pojawić.

W efekcie na łącznicach węzłów dróg szybkiego ruchu administrowanych przez GDDKiA, a także MOP-ach, jest zamontowanych 429 tablic STOP Zły kierunek. Ich liczba jeszcze potem wzrosła, tylko do końca września 2022 o kolejne 33 tablice. Sukcesywnie GDDKiA zatwierdza następne lokalizacje.

Czytaj też:
Trwają przygotowania do wylewki asfaltu w tunelu pod Świną. Kiedy przejadą nim pierwsze auta?
Czytaj też:
Ekspresową S2 wokół Warszawy (także tunelem) mogą poruszać się cięższe auta
Czytaj też:
Warszawski „ring” ma już 68 kilometrów. Do końca brakuje 14 km

Źródło: GDDKiA