„Elektromobilne” studia ruszyły na Politechnice Warszawskiej

„Elektromobilne” studia ruszyły na Politechnice Warszawskiej

Politechnika Warszawska (fot. Marcin Białek/Wikipedia/CC) 
Na wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, oficjalnie zainaugurowano 28 lutego 2023 roku studia podyplomowe „Nowa Mobilność”. Stanowią one odpowiedź na potrzeby zmieniającego się rynku pracy.

Adresatem podyplomowych studiów jest kadra zarządzająca oraz specjaliści firm budujący kompetencje w obszarze zrównoważonego transportu oraz szeroko pojętego sektora elektromobilności, jak pisze Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Uruchomienie studiów podyplomowych Nowej Mobilności, realizowanych przez PSPA oraz Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej (SiMR PW) to zwieńczenie kilku lat prac przygotowawczych.

W realizację programu zaangażowanych jest 48 wykładowców m.in. z Międzywydziałowej Kadry Politechniki Warszawskiej z Wydziałów Samochodów i Maszyn Roboczych, Elektrycznego, Chemicznego oraz Transportu, a także 39 praktyków sektora biznesu. – Pierwsze zajęcia na kierunku „Nowa Mobilność” już za nami. Miałem ogromną przyjemność poprowadzić pierwszy z trzydziestu przedmiotów, które będą realizowane w przeciągu dwóch semestrów. Od samego początku działalności PSPA, edukacja zawsze była dla nas tematem priorytetowym. Angażujemy się w szereg projektów, które mają na celu budować świadomość poprzez przekazywanie rzetelnej wiedzy. Zainagurowane studia podyplomowe są tego najlepszym przykładem – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Studia dotyczą zbliżającej się przyszłości

Uruchomione studia podyplomowe są odpowiedzią m.in. na zwiększający się popyt na pojazdy z napędem elektrycznym, transformację sektora transportu i rozwój nowej mobilności. W 2021 r. liczba nowo zarejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym na świecie wyniosła 6,6 mln. Dla porównania, w 2015 r. sprzedano 351 tys. samochodów elektrycznych, zaś w 2010 r. – 7,3 tys. Na podstawie prognoz Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) w 2030 r. więcej niż co trzeci pojazd sprzedawany na świecie będzie wyposażony w akumulator trakcyjny. Elektryfikacja flot wiąże się z olbrzymimi zmianami w całym przemyśle motoryzacyjnym, w tym z bardzo dynamicznym wzrostem zapotrzebowania na odpowiednio wykształconych specjalistów. – Pogłębianie wiedzy z zakresu elektromobilności, to nie jest już tylko czysta ciekawość, ale obowiązek osób związanych z zarządzaniem flotami samochodowymi. Ugruntowana wiedza, poparta praktyką i doświadczeniem zawodowym, to najlepsze co słuchacz otrzyma – mówi Marek Andruchów, prezes Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych.

Oferta dla świadomych fachowców

„Nowa Mobilność” to kierunek skierowany m.in. do: kadry zarządzającej, specjalistów firm i instytucji budujących kompetencje w przedmiotowym obszarze. Nowoczesne podejście do procesu dydaktycznego zapewni absolwentom unikalny na polskim rynku pracy, kompleksowy zasób wiedzy związanej z elektromobilnością, rynkiem pojazdów elektrycznych, infrastrukturą ładowania, rozwojem zeroemisyjnych technologii, w tym wodorowych, a także wszelkimi kwestiami prawnymi, społecznymi i gospodarczymi oddziałującymi na rynek zrównoważonego transportu. – Reskilling i upskilling to obecnie dwie kwestie dominujące dyskusje ekspertów od rynku motoryzacyjnego. Ten, kto jak najwcześniej zdecyduje się na pójście w nowym kierunku i wartościową edukację wspierającą przejście na zeroemisyjny transport, wydaje się mieć wszystkie asy w rękawie w kontekście niepewnego rynku zatrudnienia, którego możemy spodziewać się w najbliższych latach – mówi Alicja Pawłowska-Piorun z ING Banku Śląskiego, prowadząca przedmiot „Elektromobilność dla klimatu i środowiska”.

Czytaj też:
Ciężarówki muszą mieć gdzie się ładować! Bez tego nie ruszy elektryfikacja transportu
Czytaj też:
Firmy leasingowe blokują transformację w motoryzacji. Raport potwierdza, że zawyżają ceny elektryków

Źródło: PSPA, IBRM Samar