Adresatem podyplomowych studiów jest kadra zarządzająca oraz specjaliści firm budujący kompetencje w obszarze zrównoważonego transportu oraz szeroko pojętego sektora elektromobilności, jak pisze Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Uruchomienie studiów podyplomowych Nowej Mobilności, realizowanych przez PSPA oraz Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej (SiMR PW) to zwieńczenie kilku lat prac przygotowawczych.
W realizację programu zaangażowanych jest 48 wykładowców m.in. z Międzywydziałowej Kadry Politechniki Warszawskiej z Wydziałów Samochodów i Maszyn Roboczych, Elektrycznego, Chemicznego oraz Transportu, a także 39 praktyków sektora biznesu. – Pierwsze zajęcia na kierunku „Nowa Mobilność” już za nami. Miałem ogromną przyjemność poprowadzić pierwszy z trzydziestu przedmiotów, które będą realizowane w przeciągu dwóch semestrów. Od samego początku działalności PSPA, edukacja zawsze była dla nas tematem priorytetowym. Angażujemy się w szereg projektów, które mają na celu budować świadomość poprzez przekazywanie rzetelnej wiedzy. Zainagurowane studia podyplomowe są tego najlepszym przykładem – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Studia dotyczą zbliżającej się przyszłości
Uruchomione studia podyplomowe są odpowiedzią m.in. na zwiększający się popyt na pojazdy z napędem elektrycznym, transformację sektora transportu i rozwój nowej mobilności. W 2021 r. liczba nowo zarejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym na świecie wyniosła 6,6 mln. Dla porównania, w 2015 r. sprzedano 351 tys. samochodów elektrycznych, zaś w 2010 r. – 7,3 tys. Na podstawie prognoz Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) w 2030 r. więcej niż co trzeci pojazd sprzedawany na świecie będzie wyposażony w akumulator trakcyjny. Elektryfikacja flot wiąże się z olbrzymimi zmianami w całym przemyśle motoryzacyjnym, w tym z bardzo dynamicznym wzrostem zapotrzebowania na odpowiednio wykształconych specjalistów. – Pogłębianie wiedzy z zakresu elektromobilności, to nie jest już tylko czysta ciekawość, ale obowiązek osób związanych z zarządzaniem flotami samochodowymi. Ugruntowana wiedza, poparta praktyką i doświadczeniem zawodowym, to najlepsze co słuchacz otrzyma – mówi Marek Andruchów, prezes Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych.
Oferta dla świadomych fachowców
„Nowa Mobilność” to kierunek skierowany m.in. do: kadry zarządzającej, specjalistów firm i instytucji budujących kompetencje w przedmiotowym obszarze. Nowoczesne podejście do procesu dydaktycznego zapewni absolwentom unikalny na polskim rynku pracy, kompleksowy zasób wiedzy związanej z elektromobilnością, rynkiem pojazdów elektrycznych, infrastrukturą ładowania, rozwojem zeroemisyjnych technologii, w tym wodorowych, a także wszelkimi kwestiami prawnymi, społecznymi i gospodarczymi oddziałującymi na rynek zrównoważonego transportu. – Reskilling i upskilling to obecnie dwie kwestie dominujące dyskusje ekspertów od rynku motoryzacyjnego. Ten, kto jak najwcześniej zdecyduje się na pójście w nowym kierunku i wartościową edukację wspierającą przejście na zeroemisyjny transport, wydaje się mieć wszystkie asy w rękawie w kontekście niepewnego rynku zatrudnienia, którego możemy spodziewać się w najbliższych latach – mówi Alicja Pawłowska-Piorun z ING Banku Śląskiego, prowadząca przedmiot „Elektromobilność dla klimatu i środowiska”.
Czytaj też:
Ciężarówki muszą mieć gdzie się ładować! Bez tego nie ruszy elektryfikacja transportuCzytaj też:
Firmy leasingowe blokują transformację w motoryzacji. Raport potwierdza, że zawyżają ceny elektryków
Komentarze