Branża przeżywa kryzys, bo Polska importuje coraz mniej aut. Padł historyczny rekord

Branża przeżywa kryzys, bo Polska importuje coraz mniej aut. Padł historyczny rekord

Salon samochodów używanych
Salon samochodów używanych Źródło:AAA Auto
Tak mało aut w lutym nie przywieźliśmy do Polski od 10 lat. Import używanych samochodów dołuje od miesięcy i nic nie zapowiada zmiany.

W lutym 2023 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 57 618 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 10,3 proc. To czwarty miesiąc z rzędu z wynikami poniżej 60 tysięcy sztuk i najsłabszy wynik lutowy od dekady, jak podsumowuje IBRM Samar.

Kryzys w całej branży

Łącznie w pierwszych dwóch miesiącach import wyniósł 116 008 sztuk, o 7,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 105 856 sztuk – stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 6,7 proc. Coraz wyraźniej widać, że kryzys ogarnął już również mały biznes. Tegoroczny import samochodów użytkowych – 10 152 sztuki – jest aż o 14,0 proc. mniejszy niż przed rokiem, przy czym w lutym spadek wyniósł 19,6 proc. Zarówno w przypadku samochodów osobowych, jak i dostawczych, luty 2023 był 15-tym z rzędu miesiącem malejącego importu.

Sprowadzamy do Polski coraz starsze pojazdy

Średni wiek aut importowanych w styczniu bieżącego roku wyniósł dokładnie 12,92 roku, po dwóch miesiącach wynosi 12,91 roku. Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,01), a w przypadku silników benzynowych po raz kolejny zbliża się do poziomu 14 lat (13,85 roku).

Audi A4. Nowy lider

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. Jest jednak istotna zmiana na liście popularności modeli: ubiegłoroczny lider importu – Opel Astra – znajduje się obecnie dopiero na 3 pozycji, za Audi A4 i Volkswagenem Golfem. Wyniki wszystkich trzech modeli są jednak bardzo zbliżone – różnica wynosi zaledwie 103 sztuki. Wśród modeli dostawczych najpopularniejszy jest Renault Master.

Top 10 krajów

Poniżej ranking Top 10 krajów, z których w lutym 2023 roku najczęściej importowane były samochody do Polski:

  1. Niemcy
  2. Francja
  3. Belgia
  4. Holandia
  5. Stany Zjednoczone
  6. Szwecja
  7. Włochy
  8. Dania
  9. Austria
  10. Szwajcaria

Czytaj też:
Aż 25 proc. firm w Polsce planuje zakup auta w 2023 roku. Wiemy jakiego, kiedy i za ile
Czytaj też:
Im drożej dla kupujących, tym lepiej dla leasingodawców i dealerów. Czekają ich duże zyski

Źródło: IBRM Samar