Branża w kryzysie. Sprowadzamy coraz mniej aut, które są coraz starsze

Branża w kryzysie. Sprowadzamy coraz mniej aut, które są coraz starsze

Samochody
SamochodyŹródło:Pixinio
Najmniej samochodów od 10 lat (w ujęciu miesięcznym) wjechało do Polski w lutym tego roku. Na dodatek wciąż rośnie wiek sprowadzanych aut.

W lutym 2023 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 57 618 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 10,3 proc. To czwarty miesiąc z rzędu z wynikami poniżej 60 tysięcy sztuk i najsłabszy wynik lutowy od dekady, jak informuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Drastyczny spadek importu

Łącznie w pierwszych dwóch miesiącach import wyniósł 116 008 sztuk, o 7,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 105 856 sztuk – stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 6,7 proc. Coraz wyraźniej widać, że kryzys ogarnął już również mały biznes. Tegoroczny import samochodów użytkowych – 10 152 sztuki – jest aż o 14,0 proc. mniejszy niż przed rokiem, przy czym w lutym spadek wyniósł 19,6 proc. Zarówno w przypadku samochodów osobowych, jak i dostawczych, luty 2023 był 15-tym z rzędu miesiącem malejącego importu.

Sprowadzamy do Polski coraz starsze pojazdy

Jak informuje IBRM Samar, średni wiek aut importowanych w styczniu bieżącego roku wyniósł dokładnie 12,92 roku, po dwóch miesiącach wynosi 12,91 roku. Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,01), a w przypadku silników benzynowych po raz kolejny zbliża się do poziomu 14 lat (13,85 roku).

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. Jest jednak istotna zmiana na liście popularności modeli: ubiegłoroczny lider importu – Opel Astra – znajduje się obecnie dopiero na 3 pozycji, za Audi A4 i Volkswagenem Golfem. Wyniki wszystkich trzech modeli są jednak bardzo zbliżone – różnica wynosi zaledwie 103 sztuki. Wśród modeli dostawczych najpopularniejszy jest Renault Master.

Czytaj też:
Aż 25 proc. firm w Polsce planuje zakup auta w 2023 roku. Wiemy jakiego, kiedy i za ile
Czytaj też:
Im drożej dla kupujących, tym lepiej dla leasingodawców i dealerów. Czekają ich duże zyski

Źródło: IBRM Samar