To był trudny rok, ale nie dla Grupy Audi. Cztery pierścienie wspomogły Bentley i Lamborghini

To był trudny rok, ale nie dla Grupy Audi. Cztery pierścienie wspomogły Bentley i Lamborghini

Audi RS 6 Avant/RS 7 Sportback Performance
Audi RS 6 Avant/RS 7 Sportback PerformanceŹródło:Audi
Rok 2022 zakończył się dla Grupy Audi rekordowym wynikiem fiskalnym. Przychody wzrosły o 16,4 procent do rekordowego poziomu 61,8 mld euro, a zysk operacyjny wzrósł o prawie 40 procent, do rekordowego poziomu 7,6 mld euro.

Jak chwali się Grupa Audi, marża operacyjna wzrosła z ubiegłorocznych 10,4 procent do 12,2 procent, a przepływy pieniężne netto osiągnęły poziom 4,8 miliarda euro, co jest drugim najwyższym wynikiem w historii firmy.

Kluczowe czynniki, które przyczyniły się do tegorocznych dobrych wyników finansowych, to konsekwentne zarządzanie kryzysowe w roku naznaczonym przez nakładające się na siebie globalne wyzwania, dobre pozycjonowanie cenowe oraz dobre wyniki marek Bentley, Lamborghini i Ducati (wchodzą w skład Grupy Audi, która jest częścią Grupy Volkswagen).

Jak czytamy, rok 2022 to także dynamiczny wzrost liczby dostarczonych modeli w pełni elektrycznych. W 2023 roku, wraz z serią modelową Q6 e-tron, Audi rozpocznie największą w historii firmy kampanię produktową. Q6 e-tron to pierwszy model elektryczny bazujący na platformie Premium Platform Electric (PPE).

Dostawy niemal na poziomie roku poprzedniego

Grupa Audi, skupiająca marki Audi, Bentley, Lamborghini i Ducati, w 2022 roku dostarczyła do rąk klientów łącznie 1 638 638 (2021: 1 688 978) samochodów i 61 562 (2021: 59 447) motocykli. Mimo załamań łańcuchów logistycznych i dostaw, zwłaszcza w pierwszej połowie roku, dostawy w tym roku, dzięki dobrym wynikom w drugiej połowie roku, utrzymały się niemal na równi z rokiem ubiegłym. W roku 2022 marka Audi dostarczyła klientom 1 614 231 (2021: 1 680 512) samochodów.

Trwały wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych

W roku 2022, Grupa Audi ponownie odnotowała znaczny wzrost – o około 44 procent do 118 196 pojazdów – dostaw modeli w pełni elektrycznych. Grupa marek premium swoją strategię elektryfikacji. Utrzymujący się duży popyt na pojazdy elektryczne sprawia, że ich udział w portfolio wzrósł z 4,8 procent w roku 2021, do 7,2 procent w 2022.

Przychody na rekordowym poziomie

Przychody Grupy Audi wzrosły do 61 mld 753 mln euro (2021: 53 mld 068 mln). Skok o 16,4 procent wynika w szczególności z silnej pozycji cenowej oraz jednorazowej konsolidacji marki Bentley, która nastąpiła 1 stycznia 2022 roku. Do wzrostu w znacznym stopniu przyczyniły się w pełni elektryczne modele Audi Q4 e-tron, Audi e-tron GT quattro i Audi e-tron, a także przychody z serii modelowych Audi A3 i Audi Q5.

Zysk operacyjny Grupy Audi w roku fiskalnym 2022 wyniósł 7 mld 550 mln euro (2021: 5 mld 498 mln), co oznacza wzrost o 37,3 procent. Znacznie wzrosła też marża operacyjna – do 12,2 procent (2021: 10,4 procent). Obok dobrych wyników rynkowych, do tych rekordowych wyników w znacznym stopniu przyczyniły się pozytywne efekty zabezpieczenia surowców.

Bentley, Lamborghini i Ducati z rekordowymi wynikami

Wyniki Grupy Audi to zasługa między innymi wyników Bentleya, Lamborghini i Ducati, które w roku obrotowym 2022 pobiły wszystkie rekordy. Bentley na przykład, po raz trzeci z rzędu świętował nowy rekord dostaw. Dostarczając na rynek 15 174 pojazdy (2021: 14 659), brytyjska marka przekroczyła swój poprzedni rekord o 3,5 procent, a także znacznie zwiększyła przychody, do 3 mld 384 mln euro (2021: 2 mld 845 mln). Marża operacyjna wzrosła do najwyższego w historii poziomu 20,9 procent (2021: 13,7 procent), a zysk operacyjny wyniósł 708 mln euro (2021: 389 mln), również znacznie przekraczając wynik z poprzedniego roku.

W minionym roku fiskalnym Lamborghini dostarczyło klientom 9233 samochody (2021: 8405 egz.), a sprzedaż wzrosła o 21,9 procent, do poziomu 2 mld 375 mln euro (2021: 1 mld 948 mln). Lamborghini wygenerowało 614 milionów euro zysku operacyjnego (2021: 393 mln) przy marży operacyjnej wynoszącej 25,9 procent (2021: 20,2 procent).

Pomimo bardzo trudnej sytuacji w zakresie dostaw, Ducati dostarczyło klientom 61 562 motocykli (2021: 59 447), co jest najwyższą liczbą jednoroczną w historii marki. Sprzedaż wzrosła o 24,0 procent, do 1 mld 089 mln euro (2021: 878 mln). Zysk operacyjny wzrósł do 109 mln euro (2021: 61 mln), a marża operacyjna wyniosła 10,0 procent (2021: 7,0 procent).

Czytaj też:
Grupa Volkswagen zapowiedziała gigantyczne inwestycje. Tak dużo nikt jeszcze nie planował wydać
Czytaj też:
Grupa Volkswagen obiecuje potężną ofensywę w tym roku. Liczy na wielką zmianę

Źródło: Audi