Skoda ujawnia plany na przyszłość. Czechów kuszą nowe rynku

Skoda ujawnia plany na przyszłość. Czechów kuszą nowe rynku

Skoda
SkodaŹródło:Skoda
Skoda jest w dobrej kondycji finansowej, intensywnie inwestuje w elektromobilność i cyfryzację oraz zamierza wejść na nowe rynki – zapowiedzieli przedstawiciele czeskiego producenta podczas dorocznej konferencji prasowej 2023, podsumowującej ubiegłoroczne wyniki finansowe.

Rok 2022 był dla branży motoryzacyjnej bardzo wymagający. Oprócz ciągłych trudności związanych z łańcuchami dostaw, szczególnie w sektorze półprzewodników, sytuację skomplikowała rosyjska inwazja na Ukrainę. Pomimo problemów, Skoda dostarczyła klientom w zeszłym roku 731 300 samochodów, o 16,7 proc. mniej niż w roku 2021. Najlepiej sprzedającym się modelem marki pozostała Octavia (141 100 egzemplarzy), dobrze radziły sobie także SUV-y: Kamiq (96 300) i Kodiaq (94 500). Zanotowano wysoki popyt na samochody z rodziny Fabii oraz Enyaqa iV.

Wyniki finansowe, mniejszy zysk

W 2022 roku Skoda zwiększyła swoje przychody (rok do roku) o 18,5 proc. do 21 mld euro (2021: 17,7 mld euro). Producentowi udało się osiągnąć zysk operacyjny w wysokości 628 mln euro, był on jednak wyraźnie mniejszy niż w roku 2021 (1,083 mld euro). Ten spadek firma tłumaczy m.in. znaczącymi obciążeniami finansowymi spowodowanymi wojną na Ukrainie i późniejszym zawieszeniem działalności gospodarczej w Rosji. Negatywne skutki związane z działalnością w Rosji producent oszacował na prawie 700 mln euro. Jak jednak twierdzą przedstawiciele producenta, pomimo obecnych wyzwań Skoda nadal jest w dobrej kondycji finansowej i nadal intensywnie inwestuje w m.in. w elektromobilność oraz cyfryzację.

Elektromobilność po czesku

Jednym z filarów przyszłości marki będzie rozwój elektromobilności. W maju ubiegłego roku firma uruchomiła w Mladá Bolesława produkcję akumulatorów do pojazdów opartych na platformach MEB, a w tym roku zwiększy swoje moce produkcyjne do 1500 modułów akumulatorowych dziennie. Do 2026 roku Skoda planuje wprowadzić na rynek kolejne samochody, które powiększą portfolio aut elektrycznych w różnych segmentach, od małych i kompaktowych, po model siedmiomiejscowy.

Nowe rynki kuszą

Skoda stale też stara się wzmacniać swoją obecność na rynkach zagranicznych. W Indiach udało jej się w ubiegłym roku ponad dwukrotnie zwiększyć dostawy aut (wzrost o 127,7 proc. rok do roku). Teraz producent chce pojawić się na rynkach Azji Południowo-Wschodniej. W tym roku Skoda zamierza wkroczyć na strategicznie ważny dla niej rynek wietnamski, który ma utorować drogę do wzrostu na innych rynkach ASEAN. Kolejnym regionem, w którym koncern widzi potencjał wzrostu, jest Bliski Wschód.

Czytaj też:
Takich aut szukają w Polsce kobiety. Benzynowe SUV-y na czele
Czytaj też:
Samochód na wynajem dla firm. Na tym najbardziej zależy przedsiębiorcom

Źródło: Skoda-Auto, IBRM Samar