Samochody elektryczne. Polska na tle Europy w 2023 roku

Samochody elektryczne. Polska na tle Europy w 2023 roku

Nowy Hyundai Kona
Nowy Hyundai Kona Źródło: Hyundai
Na podstawie danych udostępnionych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) analitycy IBRM Samar przygotowali zestawienie, które pokazuje udziały nowych osobowych samochodów elektrycznych (BEV) w rynkach poszczególnych krajów europejskich w 2023 roku.

Według danych ACEA, w styczniu i lutym tego roku w Europie zarejestrowano 1 814 048 nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 11,5 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Z danych wynika również, że 11,7 proc. tych aut stanowiły modele z napędem elektrycznym (BEV), co przekłada się na liczbę 212 382 sztuk i wzrost o 24,1 proc.

Gdzie jest Polska?

Jak na tle Europy wypada Polska? Jak wylicza IBRM Samar, na 31 krajów nasz zajmuje 29 pozycję z udziałem BEV na poziomie 3,0 proc. Mniejszy udział elektryków w rynku mają tylko Czechy (2,1 proc.) oraz Słowacja (1,4 proc.). Od liderów, a nawet od średniej europejskiej (11,7 proc.) dzieli nas duży dystans.

Norwegia na czele

Niekwestionowanym liderem pozostaje Norwegia, gdzie samochody osobowe BEV stanowiły w analizowanym okresie aż 79,8 proc. rejestracji. Na drugiej pozycji znajduje się Islandia z udziałem 40,0 proc., a ponad 20-procentowy udział samochodów elektrycznych odnotowały również Szwecja (31,2 proc.), Finlandia (27,9 proc.) oraz Dania (24,3 proc.).

Na największym rynku europejskim, czyli w Niemczech, udział BEV-ów w rejestracjach w pierwszych dwóch miesiącach 2023 roku wyniósł 13,1 proc., a w liczbach bezwzględnych oznacza to 50 611 aut. Rejestracje nowych samochodów elektrycznych (BEV) w Niemczech stanowią 23,9 proc. rejestracji w Europie. Nieco tylko mniejszym rynkiem dla elektryków jest Francja – 34 224 auta, a pierwszą trójkę z liczbą 29 604 egzemplarzy zamyka Wielka Brytania. Te 3 rynki stanowią łącznie ponad połowę (53,8 proc.) europejskiego rynku BEV w pierwszym miesiącu bieżącego roku.

Czytaj też:
Polacy stawiają warunki. Chcą większego zasięgu elektryków i budowy ładowarek
Czytaj też:
Elektryki nie powinny być jedynymi samochodami na drogach, apeluje branża

Źródło: ACEA, IBRM Samar