Program „Mój elektryk” w leasingu przyciąga przedsiębiorców

Program „Mój elektryk” w leasingu przyciąga przedsiębiorców

ID. Charger umożliwia ładowanie akumulatorów prawie pięć razy szybciej, niż gdyby to robić z domowego gniazda elektrycznego
ID. Charger umożliwia ładowanie akumulatorów prawie pięć razy szybciej, niż gdyby to robić z domowego gniazda elektrycznego Źródło:Materiały prasowe
Po decyzji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej łączna wartość przyznanych dotacji w ramach tzw. ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk” przekroczyła 200 mln zł. Kwota ta została przeznaczona na dofinansowanie leasingu ponad 6 tys. pojazdów.

Ścieżka leasingowa programu „Mój elektryk” cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem klientów – szczególnie przedsiębiorców. Od początku tego roku do BOŚ trafiło 1130 wniosków o dopłaty na łączną kwotę 36,5 mln zł, w tym samym okresie Bank ocenił, a NFOŚiGW pozytywnie rozpatrzył aż 1105 wniosków na sumę prawie 35 mln zł.

Jak czytamy, największym zainteresowaniem cieszą się dopłaty do leasingu samochodów osobowych. Od początku funkcjonowania programu NFOŚiGW przyznał dotacje do 4675 takich aut o łącznej wartości prawie 125 mln zł (z czego w tym roku zaakceptowano 898 wniosków o wartości 23,7 mln zł). Fundusz przyznał również dotacje do leasingu 1258 samochodów dostawczych o wartości 70 mln zł (z czego 195 dotacji o wartości 14,3 mln zł w pierwszych miesiącach 2023 roku), a także 99 pojazdów dwu-lub trzykołowych (przyrost o 12 od początku 2023 roku).

„Mój elektryk” dla firm i osób fizycznych

Program „Mój elektryk” zakłada dwie ścieżki – dla klientów indywidualnych oraz dla firm i organizacji. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest prowadzona przez Bank Ochrony Środowiska. Umowa pomiędzy NFOŚiGW a BOŚ, który pozostaje jedynym operatorem ścieżki leasingowej programu, została zawarta we wrześniu 2021 roku. W listopadzie tego samego roku do „Mojego elektryka” przystąpiły pierwsze firmy leasingowe. Obecnie w programie uczestniczy 26 firm leasingowych.

Auta osobowe i dostawcze

Dopłatami do leasingu mogą być objęte przede wszystkim pojazdy zeroemisyjne kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu max. 8 osób) oraz pojazdy kategorii N1 (dostawcze z masą do 3,5 t). Pula środków przeznaczonych przez NFOŚiGW na dopłaty do leasingu i wynajmu pojazdów elektrycznych wynosi obecnie 250 mln zł. Zawieranie umów w ramach programu możliwe będzie do końca 2025 roku.

Jak informuje IBRM Samar, według danych dostępnych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w ostatnim dniu lutego 2023 roku liczba zarejestrowanych w Polsce elektrycznych (BEV) samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony zbliżyła się do poziomu 37 tysięcy sztuk.

Czytaj też:
Kupno używanej hybrydy albo elektryka. Co trzeba sprawdzić w warsztacie?
Czytaj też:
Samochody elektryczne. Polska na tle Europy w 2023 roku

Źródło: BOŚ, IBRM Samar