Polskie majówki na drogach. Czy są bezpieczne?

Polskie majówki na drogach. Czy są bezpieczne?

Wypadek na autostradzie
Wypadek na autostradzie Źródło: Pixabay
Długi majowy weekend to czas wypoczynku i jednocześnie wzmożonego ruchu na drogach. Cieplejsze dni sprzyjają aktywności motocyklistów, rowerzystów oraz pieszych i – niestety – przekraczaniu dozwolonych prędkości. Czy to oznacza, że majówki w Polsce są niebezpieczne?

Nic z tych rzeczy. W statystykach bezpieczeństwa polskie majówki nie odbiegają w sposób szczególny od pozostałych długich weekendów, a średnia liczba wypadków i ofiar jest nawet niższa. Tak wynika z analiz Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.

W tym roku długi majowy weekend może liczyć 5 dni, jeśli 2-ego maja będziemy na urlopie, lub aż 9 dni, jeśli weźmiemy 3 dni wolne od pracy. Część osób rozpocznie odpoczynek już w piątek, wyjeżdżając późnym popołudniem, bądź wieczorem. Przedłużony weekend oznacza wzmożony ruch na większości dróg, szczególnie na trasach wyjazdowych z miast. Większe natężenie ruchu potęguje zaś ryzyko wypadków.

Choć w okresie wakacyjnym oraz w miesiącach charakteryzujących się dobrą słoneczną pogodą odnotowywanych jest więcej zdarzeń drogowych, to z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS (POBR) wynika, że majówka na drogach (pod względem bezpieczeństwa) nie różni się od pozostałych długich weekendów w roku kalendarzowym a średnia liczba wypadków i ofiar jest nawet niższa od średnich wartości dla wszystkich weekendów w latach 2018-2022.

Majówka i bezpieczeństwo

Pomijając okres pandemiczny (2020-2021, który charakteryzował się mniejszym natężeniem ruchu) lata 2019 i 2022 cechują się malejącą liczbą zabitych i rannych na skutek wypadków. Wyraźna zmiana in plus dotyczy zwłaszcza pasażerów pojazdów oraz pieszych.

Optymistyczne statystyki w okresie majowych wyjazdów wpisują się w stały trend redukcji liczby śmiertelnych zdarzeń na polskich drogach – analizy POBR wskazują na 6,3 proc. redukcji zabitych w pierwszych dniach maja między 2021 a 2022 rokiem.

Alkohol i prędkość

– Należy zwrócić uwagę, że najwięcej wypadków w majówkę zdarza się podczas dobrych warunków atmosferycznych (78 proc.), za dnia (83 proc.) i przy suchej nawierzchni (84 proc.). Gros z nich ma miejsce w obszarach zabudowanych (64 proc.), ale poza obszarami zabudowanymi (36 proc.) są one znacznie poważniejsze w skutkach (20 ofiar śmiertelnych na każde 100 wypadków). Dla porównania w obszarach zabudowanych to 5 ofiar śmiertelnych na 100 wypadków. Ponadto większość zdarzeń drogowych wydarza się na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych (85 proc.). Z kolei do najcięższych w skutkach wypadków dochodzi nocą i z udziałem kierujących pod wpływem alkoholu (21 ofiar śmiertelne na 100 wypadków). W trakcie ostatnich pięciu majowych weekendów alkohol był przyczyną 11 proc. wypadków, zaś nadmierna prędkość, czyli bolączka polskich dróg, była przyczyną 26 proc. wypadków. Analizy wskazują także, że w długie majowe weekendy najwięcej ofiar stanowią kierowcy samochodów osobowych (51 proc.), motocykliści (21 proc.) oraz piesi (17 proc.). Przy planowaniu wyjazdu należy pamiętać, że najtrudniejsze warunki i największe zagrożenie występuje zwykle w dzień poprzedzający weekend, czyli w piątek (średnio 82 wypadki) – wylicza Anna Zielińska z POBR.

Majówka i bezpieczeństwo

Podróżując samochodem pamiętajmy, że:

  • Do wyjazdu przygotowany musi być zarówno kierowca, jak i pojazd
  • Przed wyruszeniem w trasę trzeba zadbać o stan techniczny samochodu
  • W drogę można wyruszyć wcześniej, by uniknąć dużego ruchu
  • Kierowca powinien być wypoczęty
  • Kierujący powinien robić częste przerwy, co 2-3 godziny jazdy
  • Bagaż oraz luźne przedmioty należy zabezpieczyć na czas podróży
  • Dzieci przewozimy w fotelikach, a podróżujący muszą mieć zapięte pasy bezpieczeństwa.

Podróżując rowerem:

  • Zaleca się jazdę w kasku oraz w ochraniaczach
  • Warto pamiętać, że rower musi mieć obowiązkowy odblask koloru czerwonego z tyłu o kształcie innym niż trójkątny, a także sprawne hamulce i sygnał dźwiękowy (dzwonek)
  • Dziecko w wieku do 7 lat przewozimy na rowerze na specjalnym foteliku lub przyczepce
  • Rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów. Rowerzysta nie może jeździć po chodniku, chyba że szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów
  • Dzieci do lat 10 wraz z opiekunem mogą jeździć po chodniku
  • Należy pamiętać, że kierujący rowerem, korzystając z chodnika, obowiązany jest jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Podróżując pieszo pamiętajmy, że:

  • Należy korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku – z pobocza
  • Idąc poboczem lub jezdnią należy iść „gęsiego” lewą stroną drogi (twarzą do nadjeżdżających pojazdów)
  • Należy przechodzić przez jezdnię w miejscach oznaczonych pasami, czyli tzw. zebrą – wyjątek, gdy odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 metrów
  • Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat
  • Osoby poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym (jeżeli nie znajdują się na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku) muszą używać elementów odblaskowych oraz powinny nosić jaskrawe lub jasne ubrania
  • Pieszy przechodząc przez jezdnią nie może korzystać z telefonu komórkowego w sposób utrudniający mu obserwację sytuacji na drodze.

Czytaj też:
S7 w kierunku Gdańska czeka majówkowy paraliż? Szanse są 50:50
Czytaj też:
Majówkowe wyjazdy będą tańsze. Dobre wieści dla kierowców

Źródło: POBR ITS