Polski przemysł motoryzacyjny bije rekordy. Takich wyników nie było nigdy w historii

Polski przemysł motoryzacyjny bije rekordy. Takich wyników nie było nigdy w historii

Fabryka Opla w Gliwicach
Fabryka Opla w Gliwicach Źródło:PSA
W ubiegłym roku krajowy przemysł motoryzacyjny osiągnął nowe rekordy, zarówno w produkcji sprzedanej, jak i wartości eksportu. Nie jest to jednak zasługą wyłącznie ożywienia w branży, gdyż po raz pierwszy od lat pojawił się czynnik inflacyjny.

Kompleksowy raport wynikach przemysłu motoryzacyjnego w Polsce opublikowała firma AutomotiveSuppliers.pl. Jak czytamy, w 2022 roku produkcja sprzedana pojazdów samochodowych, przyczep i naczep po raz pierwszy przekroczyła poziom 200 mld złotych i wyniosła 203,3 mld złotych. To o 14,9 proc. więcej niż rok wcześniej. – Pomimo trudnego początku roku i spadku sprzedaży w I kwartale, na skutek rosyjskiej inwazji na Ukrainę, cały rok zakończył się dwucyfrowym wzrostem. Tylko w IV kwartale produkcja sprzedana była wyższa rok do roku o około 25 procent – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

Poziom zatrudnienia

Liczba miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym w 2022 roku praktycznie się nie zmieniła. Po I kwartale w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób przeciętne zatrudnienie wynosiło 196,8 tys. osób. Tyle samo wyniosło także kwartał później. Na koniec 2022 roku przeciętne zatrudnienie było na poziomie 196,6 tysięcy. – W stosunku do końca 2021 roku nastąpił spadek o 1,7 proc. Warto jednak zauważyć, że został zatrzymany trend spadkowy, ponieważ przeciętne zatrudnienie było na tym samym poziomie co na koniec III kwartału – zaznacza Rafał Orłowski.

Wyniki eksportu

W 2022 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła ponad 39,7 mld euro. To nie tylko 21,56 proc. więcej w stosunku do roku poprzedniego, ale to także nowy rekord. – W pierwszych miesiącach zeszłego roku, szczególnie w marcu i kwietniu wyniki eksportu były gorsze niż w analogicznym okresie 2021 roku – zaznacza ekspert AutomotiveSuppliers.pl. – Związane to było bezpośrednio z rosyjską inwazją na Ukrainę i przerwaniem łańcuchów dostaw oraz zatrzymaniem wielu fabryk w Unii Europejskiej. Od maja do końca zeszłego roku trwał jednak nieprzetrwany trend wzrostowy, przy czym najwyższy wzrost rok do roku miał miejsce w sierpniu (+59 proc.), październiku (+56,9 proc.) i wrześniu (+52,2 proc.). Co ciekawe, po raz pierwszy od wielu lat wzrost nastąpił we wszystkich 14 analizowanych grupach produktów motoryzacyjnych – zauważa Rafał Orłowski.

Niemcy na czele partnerów

Niezmiennie najważniejszym, eksportowym partnerem Polski pozostają Niemcy (35,5 proc.). Eksport do naszego zachodniego sąsiada był w ubiegłym roku o 24,4 proc. wyższy niż w 2021 roku. Kolejne miejsca należały do: Francji (7,9 proc. całości, +29,0 proc.), Czech (6,6 proc., +35,1 proc.) oraz Włoch (6,0 proc., 13,2 proc.). W pierwszej dziesiątce rynków zbytu odnotowano spadek tylko w jednym przypadku (7. lokata, Belgia -5,0 proc.).

Części i akcesoria

W 2022 roku utrzymane zostało status quo – nadal najważniejszą grupą eksportową są części i akcesoria. W minionym roku na rynki zagraniczne trafiły komponenty, których wartość przekroczyła rekordowy poziom 14,29 mld euro. W stosunku do 2021 r. nastąpił wzrost o 18,7 proc. Na części i akcesoria przypadło 36,0 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski. W porównaniu do roku poprzedniego udział części zmalał o 0,9 punktu procentowego. Największym partnerem nadal są Niemcy (32,3 proc. całości, +21,6 proc.). Kolejnymi rynkami zbytu były: Czechy (10,1 proc. całości, +21,5 proc.), Słowacja (7,5 proc., +18,24 proc.) i Francja (6,1 proc., +53,0 proc.).

Akumulatory litowo-jonowe

2022 był kolejnym rokiem dynamicznego wzrostu eksportu akumulatorów litowo-jonowych. Zwiększył się on o 25,5 proc. (z 6,56 mld euro do 8,48 mld euro), co stanowi nowy rekord dla tej kategorii produktów. Ponad połowa wartości eksportu tego typu akumulatorów przypada na klientów w Niemczech (50,3 proc.). W ciągu minionego roku popyt na tym rynku wzrósł 10-krotnie (+1032 proc.). Innymi ważnymi rynkami były: Meksyk (13,15 proc., +195634,0 proc.) i Francja (8,5 proc., +681,2 proc.).

Czytaj też:
Fabryka ciężarówek w Niepołomicach została rozbudowana. Będzie pracować na trzy zmiany
Czytaj też:
Szef Volvo dla Wprost.pl: Jesteśmy w kluczowym momencie historii motoryzacji

Źródło: AutomotiveSuppliers