Europa kupuje auta na potęgę. Ale do czasów sprzed pandemii sporo brakuje

Europa kupuje auta na potęgę. Ale do czasów sprzed pandemii sporo brakuje

Salon samochodowy DS
Salon samochodowy DS Źródło: Grupa PGD
O sporym wzroście sprzedaży samochodów poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Co prawda idzie ku dobremu, ale do czasów sprzed pandemii sporo jednak brakuje.

W kwietniu 2023 r. rynek samochodowy UE odnotował znaczny wzrost. Sprzedano 803 188 egzemplarzy, co oznacza wzrost o 17,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Wszystkie główne rynki UE odnotowały solidny wzrost, z Włochami (+29,2 proc.) i Francją (+21,9 proc.) na czele.

Od stycznia do kwietnia 2023 r. rynek samochodowy UE wzrósł o 17,8 proc. do 3,5 mln zarejestrowanych samochodów. Pomimo poprawy rok do roku sprzedaż nadal była niższa o 22,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2019 r. (przed pandemią). Spośród czterech głównych rynków UE największy wzrost odnotowała Hiszpania (+33,7 proc.), następnie Włochy (+26,9 proc.), Francja (+16,7 proc.) i Niemcy (+7,9 proc.).

Rodzaje paliw nowych samochodów

W kwietniu udział w rynku samochodów elektrycznych (BEV) odnotował znaczny wzrost, z 9,1 do 11,8 proc. Podczas gdy pojazdy hybrydowe stanowią obecnie 24,8 proc. rynku nowych samochodów w UE, nadal dominują samochody benzynowe, z największym udziałem wynoszącym 38,2 proc.

Samochody elektryczne

W ubiegłym miesiącu rejestracje nowych samochodów elektrycznych w UE odnotowały znaczny wzrost (+51,9 proc.), osiągając poziom 94 561 sztuk. Oznacza to udział w rynku na poziomie 11,8 proc.. To oznacza wzrost o prawie 3 proc. w porównaniu z kwietniem 2022 r. Większość rynków UE odnotowała dwu- i trzycyfrowe wzrosty procentowe, w tym dwa największe: Francja (+34,8 proc.) i Niemcy (+34,1 proc.).

Samochody hybrydowe

Hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) nadal rosły w kwietniu, a sprzedaż wzrosła o 22,7 proc. do 199 407 sztuk. Wzrost ten wynikał przede wszystkim z dwucyfrowych wzrostów na czterech kluczowych rynkach UE: w Niemczech (+35,9 proc.), we Francji (+28,6 proc.), we Włoszech (+28,3 proc.) i w Hiszpanii (+14,4 proc.).

Pomimo wzrostu o 4,3 proc. w marcu, unijny rynek pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) spadł w kwietniu (-5,5 proc.), a sprzedaż znacznie spadła w Niemczech (-45,7 proc.), największym rynku tego rodzaju aut. W rezultacie ogólny udział w rynku PHEV spadł z 9,2 w kwietniu ubiegłego roku do 7,4 proc. w 2023 roku.

Czytaj też:
Zabytkowe samochody na aukcji w Polsce. Chrysler jest w cenie mieszkania
Czytaj też:
Katowice mają salon Bugatti. Tej marki dotąd w Polsce nie było

Źródło: ACEA