Nowa era w motorsporcie? To pierwsze auto wyścigowe na ciekły wodór

Nowa era w motorsporcie? To pierwsze auto wyścigowe na ciekły wodór

Toyota GR Corolla H2 Concept
Toyota GR Corolla H2 Concept Źródło:Toyota
Zasilana ciekłym wodorem Toyota GR Corolla H2 Concept ukończyła 24-godzinny wyścig na torze Fuji. To pierwsze wyścigowe auto na świecie, które wykorzystywało ten rodzaj paliwa. Wodorowy silnik spalinowy Toyoty został przetestowany w bardzo wymagających warunkach.

Kilka lat temu Toyota rozpoczęła także prace nad alternatywnym, spalinowym silnikiem wodorowym. Istotnym elementem tego projektu są starty prototypowej wodorowej GR Corolli H2 w wyścigach długodystansowych w Japonii.

Przełomowy start GR Corolli H2 Concept

W drugiej rundzie cyklu Super Taikyu Series 2023 po raz pierwszy pojechało auto zasilane ciekłym wodorem, co jest ogromnym krokiem naprzód w pracach nad wodorowym silnikiem spalinowym. Od maja 2021 roku w takiej rywalizacji testowano podobną jednostkę napędową, ale na wodór w stanie gazowym.

Toyota GR Corolla H2 Concept zespołu ORC Rookie w ciągu 24-godzinnej rywalizacji na legendarnym torze Fuji pokonała 358 okrążeń. Zastosowanie ciekłego wodoru skróciło czas pitstopów i umożliwiło tankowanie auta w tym samym miejscu co samochodów korzystających z paliw konwencjonalnych. Ciekły wodór nie wymaga też tak dużej liczby urządzeń dodatkowych jak wodór w formie gazowej, a przestrzeń potrzebna na instalację aparatury jest czterokrotnie mniejsza niż wcześniej. Brak konieczności sprężania gazu oznacza, że można zatankować wiele aut jedno po drugim.

Silnik spalinowy, ale paliwo inne

GR Corolla H2 Concept mimo zmiany postaci paliwa wodorowego nadal korzysta z tego samego silnika spalinowego, w którym zmodyfikowano jedynie układ zasilania paliwem. Ciekły wodór ma większą gęstość energii, dzięki czemu auto może pokonać większy dystans. Czas tankowania wynosi tak jak poprzednio 1,5 minuty.

Intensywne prace nad GR Corollą H2 Concept z silnikiem przystosowanym do ciekłego wodoru pozwoliły w dwóch ostatnich miesiącach zredukować masę auta o 50 kg, dzięki czemu osiągało ono lepsze czasy okrążeń na torze Fuji niż pierwsza wersja GR Corolli H2 Concept na wodór sprężony z 2021 roku.

Wodór w Le Mans 24h

Podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Fuji prezydent TMC Koji Sato oraz Pierre Fillon, prezes ACO, organizatora wyścigu Le Mans 24h, zapowiedzieli, że od 2030 roku samochody najwyższej kategorii w tym legendarnym wyścigu mają korzystać z wodoru. Rozważane jest wprowadzenie technologii ogniw paliwowych albo wykorzystania silnika spalinowego zasilanego wodorem w formie ciekłej lub gazowej, tak jak ma to miejsce w GR Corolli H2 Concept.

Czytaj też:
Ubezpieczenie samochodu elektrycznego. Kompendium wiedzy
Czytaj też:
Toyota triumfuje w Europie. Hybrydy idą jak świeże bułeczki

Źródło: Toyota