Najmniejszy crossover Lexusa. LBX to szykowny maluch z wyższej półki

Najmniejszy crossover Lexusa. LBX to szykowny maluch z wyższej półki

Lexus LBX
Lexus LBXŹródło:Lexus
Lexus LBX to samochód, jakiego w gamie marki jeszcze nie było. Rozwinięcie jego nazwy – Lexus Breaktrough Crossover, czyli przełomowy crossover Lexusa – ma oznaczać, że najwyższa jakość wykonania oraz luksus będą teraz dostępne w zupełnie nowym segmencie. Nowy model będzie dostępny wyłącznie z napędami hybrydowymi i odegra kluczową rolę dla marki na europejskim rynku.

Jak pisze Lexus, wyjątkowy charakter LBX-a podkreśla jego trzyliterowa nazwa. Wcześniej w ten sposób oznaczono tylko jeden model – supersamochód LFA.

LBX będzie otwierał gamę aut z takimi nadwoziami. Auto przyciąga wzrok stylistyką, a uwagę zwraca projekt przedniego pasa. Samochód ma najbardziej kompaktowe wymiary z całej gamy marki, ale prezentuje się stylowo. Wnętrze zaprojektowano zgodnie z koncepcją Tazuna, dbając o poczucie doskonałej widoczności.

W modelu LBX Lexus zmienił także podejście do tworzenia gamy wersji wyposażenia. Poszczególne wersje różnią się pomiędzy sobą nie liczbą dostępnych opcji, a przede wszystkim wykończeniem wnętrza o zróżnicowanym charakterze (dynamicznym, sportowym bądź eleganckim i wyciszonym) poprzez zastosowane materiały, kolory i detale. By dać klientom jeszcze więcej możliwości personalizacji auta, uruchomiony zostanie program Lexus Bespoke Build, który pozwoli na dostosowanie elementów wnętrza według własnej wizji.

Lexus LBX

LBX powstał z myślą o klientach na Starym Kontynencie i po raz pierwszy prace rozwojowe nad nowym modelem Lexusa były prowadzone przez europejski oddział marki. Produkcja Lexusa LBX rozpocznie się pod koniec 2023 roku. Na początku 2024 roku auto trafi do sprzedaży w Europie i na wybranych innych rynkach.

Design nadwozia

Najbardziej wyrazistym elementem nowego crossovera jest jego przód z „przełamanym” grillem. Atrapa chłodnicy w Lexusie LBX ma pojedynczy, trapezoidalny kształt i została umieszczona pod wąskim otworem łączącym reflektory poniżej krawędzią maski.

Grill bez obramowania nadaje dynamiczny kształt całej przedniej części nadwozia. Atrapa chłodnicy została też zaprojektowana pod kątem jak najlepszych właściwości aerodynamicznych i ułatwia przepływ powietrza wokół auta. Nowy kształt przednich reflektorów będzie kolejnym znakiem rozpoznawczym LBX-a. Kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej obsługiwane są przez ten sam moduł, a charakterystyczny motyw litery „L” został odwrócony i skierowany na zewnątrz.

Lexus LBX

Proporcje nadwozia i jego charakter mają oddawać to, jak LBX się prowadzi. By samochód miał sportowy profil, wydłużono maskę i przesunięto słupki A. Poszerzone błotniki mają mocny wygląd i podkreślają duże, 18-calowe koła. Krótkie zwisy i odważne zwężenie obszaru wokół tylnych drzwi nadają autu zwinności.

Z tyłum miejsce na tablicę rejestracyjną umieszczono w zderzaku, by móc umieścić na drzwiach bagażnika charakterystyczny dla nowych modeli marki napis LEXUS. Auto ma też listwę świetlną nawiązującą do litery „L” z kierunkowskazami i światłami cofania o bardzo stonowanym wyglądzie.

LBX ma 4190 mm długości, 1825 mm szerokości oraz 1545 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2580 mm.

Nisko zawieszona maska, listwy boczne zlicowane z nadwoziem, tylny spojler dachowy i precyzyjnie zaprojektowane oświetlenie poprawiają właściwości aerodynamiczne i przyczyniają się do wydajności, stabilności i dobrego prowadzenia LBX-a.

Lexus LBX będzie dostępny w żywych kolorach, w ofercie będą też lakiery o wysokim połysku nakładane technologią soniczną. W wersjach Emotion i Cool można zastosować dwukolorowe malowanie nadwozia, w którym dowolny lakier łączy się z kontrastującym czarnym dachem.

Nowa platforma Lexusa

Lexus LBX

LBX jest pierwszym modelem marki, który powstał na zmodyfikowanej platformie GA-B. Została ona dostosowana do wymagań Lexusa i gwarantuje niskie położenie środka ciężkości, szeroki rozstaw kół, krótkie zwisy oraz wysoką sztywność nadwozia. Dzięki temu samochód prowadzi się pewniej.

Nadwozie wzmocniono klejami strukturalnymi i laserowymi spawami punktowymi o zwiększonej gęstości, a także dzięki strategicznie rozmieszczonym usztywnieniom i wzmocnieniom. Jednocześnie masa pojazdu została obniżona dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, takich jak aluminiowa maska i formowane z żywicy nadkola, progi i dolne części drzwi. W środkowych słupkach i wzmocnieniach zderzaka zastosowano mocne, a jednocześnie lekkie materiały tłoczone na gorąco.

Bardzo ważne było też stworzenie wygodnej pozycji za kierownicą, która jednocześnie daje dobre pole widzenia, zwłaszcza w ruchu miejskim. W tym celu punkt biodrowy umieszczono na wysokości 285 mm.

Przednie i tylne zawieszenie zostały dostosowane do wysokiej sztywności oraz niskiej masy nadwozia. W każdej wersji LBX ma z przodu kolumny MacPhersona. W samochodach z napędem na przód tylne zawieszenie składa się z belki skrętnej, a w wersjach z napędem 4x4 zastosowano układ podwójnych wahaczy.

Hamulce mają system Vehicle Braking Posture Control, który automatycznie dopasowuje siłę hamowania pomiędzy przodem a tyłem, by ograniczyć nurkowanie nadwozia. System tłumi też przechyły nadwozia podczas jazdy w zakrętach oraz redukuje drgania.

Nowa generacja napędu hybrydowego

Lexus LBX

Lexus LBX będzie pierwszym modelem marki, który korzysta z nowej generacji napędu hybrydowego z silnikiem trzycylindrowym o pojemności 1,5 l. Główne komponenty układu hybrydowego, w tym przekładnia i jednostka sterująca, zostały przeprojektowane, by zwiększyć wydajność, ograniczyć straty energii, a także zmniejszyć masę i wymiary.

Łączna moc układu wynosi 136 KM/100 kW, a maksymalny moment obrotowy to 185 Nm.

Zaprojektowana od nowa przekładnia ma mniejsze rozmiary. Zmieniona jednostka sterująca mocą (PCU) została zamontowana bezpośrednio nad przekładnią, co pomaga nadać modelowi LBX niższą linię maski. Dodatkową oszczędność miejsca zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone na oddzielnych wałkach, co zmniejsza całkowitą długość układu napędowego.

LBX jak na SUV-a przystało może być wyposażony w inteligentny napęd na cztery koła E-Four, w którym dodatkowy silnik elektryczny napędza tylną oś. Podczas ruszania, pokonywania zakrętów czy jazdy po nawierzchniach o niskiej przyczepności system automatycznie kieruje siłę napędową na tylne koła, pomagając utrzymać stabilność pojazdu.

Lexus dołożył starań, aby ograniczyć hałas i wibracje (NVH). Zastosowano wałek balansujący, aby zredukować nieprzyjemne dźwięki w kabinie poprzez zmniejszenie wibracji silnika. Szczególną uwagę zwrócono na hałas dostający się przez drzwi, dlatego wprowadzono płyty wygłuszające, które tłumią dźwięki o wysokiej częstotliwości, ale wzmacniają dźwięki o niskiej częstotliwości.

Wnętrze nowego auta

Samochód dostępny jest z tapicerką ze skóry półanilinowej, a opcjonalnie może mieć też wegańskie wnętrze, w którym wykorzystano skórę syntetyczną nie tylko na fotelach, ale też na boczkach drzwi, kierownicy i dźwigni zmiany biegów. LBX może mieć też wstawki Tsuyusami, stworzone z wykorzystaniem nowej techniki nakładania wielu cieniutkich warstw, aby uzyskać wysoce teksturowany wygląd dodający głębi. W samochodzie dostępne jest też oświetlenie wnętrza, podkreślające różne elementy kabiny, które dostępne jest w 50 kolorach uszeregowanych tematycznie.

Kokpit kierowcy został opracowany zgodnie z założeniami koncepcji Tazuna, która po raz pierwszy została wykorzystana przy projektowaniu wnętrza Lexusa NX. Najważniejsze przełączniki, przyciski oraz ekrany rozmieszczono tak, by nic nie rozpraszało uwagi kierowcy od drogi, a obsługa wszystkich funkcji była szybka, intuicyjna i wymagała tylko minimalnego ruchu ręką lub głową. W tym celu precyzyjnie dobrano kąt kierownicy, by auto przez cały czas dawało poczucie kontroli w trakcie prowadzenia.

Lexus LBX jest pierwszym modelem marki z 12,3-calowymi, cyfrowymi zegarami przed kierowcą. Układ wyświetlanych informacji zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy, a także może być dostosowany do preferencji kierowcy. Opcjonalnie dostępny jest też wyświetlacz HUD na przedniej szybie.

Nowe multimedia

LBX został wyposażony w najnowszą generację systemu multimedialnego Lexus Link Connect z 9,8-calowym ekranem dotykowym, nawigacją w chmurze, która na bieżąco przekazuje informacje o ruchu drogowym, a także asystentem głosowym Lexus Concierge, który reaguje na komendę „Hej Lexus” oraz rozpoznaje czy mówi do niego kierowca, czy pasażer.

Samochód łączy się bezprzewodowo lub przewodowo ze smartfonami przy pomocy Apple CarPlay oraz przewodowo za pośrednictwem Android Auto. LBX, podobnie jak inne nowe Lexusy, daje możliwość aktualizacji systemu multimediów oraz systemów bezpieczeństwa metodą over-the-air bez konieczności wizyty w autoryzowanej stacji dilerskiej.

Opcjonalnie auto może być wyposażone w nagłośnienie zaprojektowane przez firmę Mark Levinson, wyłącznego partnera Lexusa. System premium audio składa się z 13 głośników, w tym subwoofera zamontowanego w klapie bagażnika, dzięki czemu zachowano dużą przestrzeń na bagaże.

Nowa koncepcja wyposażenia

Oprócz wariantu podstawowego samochody podzielono na cztery tematyczne „atmosfery”, stworzone z myślą o różnych odbiorcach. Wersje Elegant i RelaX dają poczucie ekskluzywności, a wersje Emotion i Cool mają bardziej dynamiczny i sportowy charakter.

Z zewnątrz wersje Emotion i Cool wyróżniają się dwukolorowym malowaniem nadwozia oraz 18-calowymi felgami aluminiowymi z maszynowym wykończeniem. W wersjach Elegant i RelaX jeden lakier pokrywa całe nadwozie, a 18-calowym felgom aluminiowym nadano połysk.

Lexus Bespoke Build

Nabywcy nowego LBX-a na wybranych rynkach po uruchomieniu sprzedaży w 2024 roku będą mogli skorzystać z usługi personalizacji auta Lexus Bespoke Build, która umożliwi stworzenie wnętrza skrojonego na miarę.

Usługa pozwoli na zmianę kolorów pasów bezpieczeństwa, wzorów haftu tapicerki, kolorów przeszyć czy zdobienia na elementach wykończenia. Gama dostępnych opcji obejmie skórę L-anilinową – prestiżową skórę dostępną do tej pory tylko we flagowym sedanie LS w gamie Lexusa – oraz zamsz Ultrasuede w różnych kombinacjach kolorystycznych.

Systemy bezpieczeństwa

LBX ma pełen pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System + najnowszej generacji, którego kluczowymi elementami są układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z asystentem skrętu na skrzyżowaniu (ITA), aktywnym tempomatem (DRCC), układem rozpoznawania znaków (RSA) oraz asystentem utrzymania pasa ruchu (LKA). Lexus LBX wyposażony jest też w elektroniczne klamki z systemem zapobiegającym otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją (SEA), kamerę monitorującą skupienie kierowcy (Driver Monitor), inteligentne czujniki parkowania z funkcją hamowania, system monitorowania martwego pola (BSM) oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA).

Opcjonalnie pakiet systemów bezpieczeństwa można rozszerzyć o system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA) oraz system kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor).

Lexus LBX – najważniejsze dane techniczne:

  • Wymiary: 4190 mm długości, 1825 mm szerokości, 1545 mm wysokości
  • Masa własna: 1280 kg
  • Pojemność bagażnika: 332 l
  • Masa holowanej przyczepy (bez hamulców): 750 kg
  • Silnik: 1,5 l, 3-cylindrowy silnik spalinowy
  • Skrzynia biegów: E-CVT
  • Łączna moc układu: 100 kW/136 KM
  • Przyspieszenie (0-100 km/h): 9,2 s
  • Średnica zawracania: 10,4 m

Czytaj też:
Wyjątkowy lakier i niemal 500 KM. Limitowana wersja będzie hitem
Czytaj też:
Polska właśnie została europejskim rynkiem numer 1 tej luksusowej marki
Czytaj też:
Znamy cenę Lexusa LM. To van dla klientów z grubym portfelem

Galeria:
Lexus LBX
Źródło: Lexus