Indeks Cenowy Samar. Nowe narzędzie analityczne w motoryzacji

Indeks Cenowy Samar. Nowe narzędzie analityczne w motoryzacji

Salony samochodowe marki Cupra
Salony samochodowe marki Cupra Źródło:Cupra
Prezentacja Indeksu Cenowego IBRM Samar, będącego częścią najnowszej firmowej aplikacji Mototrendy 3.1, odbyła się w salach salonu Volvo w Warszawie.

Jak czytamy, dotychczas analizy cenowe Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar obejmowały jedynie średnią ważoną cenę sprzedaży. Wskaźnik ten jest jednak często niewłaściwie interpretowany. Jego zmianę traktowano jako wzrost/spadek cen cennikowych. W rzeczywistości średnia ważona cena sprzedaży odzwierciedla przede wszystkim zmianę struktury sprzedaży.

Czym jest Indeks Cenowy Samar (ICS)?

W przypadku Indeksu Cenowego Samar (ICS) aktualne ceny porównywane są z cenami sprzed roku. Z jednej strony Indeks prezentuje, jak zmieniają się ceny samochodów na polskim rynku, z drugiej zaś odzwierciedla on zmiany polityki cenowej poszczególnych marek w odniesieniu do modeli i ich konfiguracji. Indeks jest więc także dobrym parametrem porównawczym dla poszczególnych marek, pozwalającym na weryfikację ewentualnego wpływu zmiany polityki cenowej na liczbę sprzedawanych i rejestrowanych aut oraz ich pozycję konkurencyjną na rynku.

Jak liczony jest Indeks Cenowy Samar?

Do obliczeń wykorzystywane są dane wszystkich aut oferowanych na naszym rynku. Porównanie obejmuje jednak tylko te samochody, które były dostępne w ofercie na początku oraz na końcu badanego okresu oraz te – jeżeli nastąpiła zmiana w ofercie – które są pod względem specyfikacji następcami modeli lub ich konfiguracji. Metodologia liczenia Indeksu Cenowego Samar zbliżona jest do metodologii liczenia średniej ważonej ceny sprzedaży. Różnica polega na odpowiednim wykorzystaniu wagi, czyli liczby rejestrowanych aut.

Aby ograniczyć lub wręcz wyeliminować wpływ zmiany struktury jako pierwszą wagę przyjmujemy rejestracje z początku okresu analizy, którą łączymy z cenami na początku oraz na końcu okresu. Dzięki temu ewentualne zmiany w strukturze wyrażone poprzez liczbę rejestrowanych aut nie będą widoczne. Obliczony w ten sposób wskaźnik jest pierwszym elementem kalkulacji. Drugim jest wskaźnik liczony w oparciu o dane rejestracyjne z końca analizowanego okresu, czyli dane bieżące. Ostateczna wartość Indeksu Cenowego Samar to średnia ważona z dwóch wskaźników, które otrzymali analitycy.

Wartość Indeksu weryfikowana jest w oparciu o zmiany cen cennikowych. Wynik za każdym razem odzwierciedlał procesy, które analitycy widzieli w cennikach. Metodologia liczenia Indeksu została zweryfikowana i zatwierdzona przez jedną z dużych firm konsultingowych.

Indeks Cenowy Samar, wspólnie ze średnią ważoną ceną sprzedaży oraz trendami krótko, średnio i długoterminowymi, stanowi istotne uzupełnienie narzędzi wykorzystywanych do analiz rynku motoryzacyjnego. Parametry te, ze względu na konieczność połączenia kilku źródeł informacji oraz złożoność metodologii ich liczenia nie były dostępne w dotychczas oferowanych przez IBRM Samar narzędziach. Podjęcie współpracy z Qlikiem i wykorzystanie rozwiązań typu BI umożliwiło stworzenie aplikacji, która te parametry uwzględnia.

Mototrendy 3.1 wchodzą do gry

Tą aplikacją, której częścią jest Indeks Cenowy IBRM Samar, są Mototrendy 3.1. To narzędzie, podobnie jak dotychczasowe comiesięczne raporty IBRM Samar, bazuje na ogólnodostępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, ale pozwala znacznie pogłębić analizę rynku motoryzacyjnego w Polsce. Umożliwia uzyskanie odpowiedzi na różne szczegółowe nieraz pytania, jest bardzo elastyczna daje możliwość zagłębiania się w dane według ścieżki wytyczonej przez konkretnego analityka. – Bez względu czy zapytanie dotyczy aut używanych czy nowych, narzędzie umożliwi znalezienie odpowiedzi. Wiek, kanały sprzedaży, źródła pochodzenia, przedziały cenowe czy nawet poziomy wyposażenia. Wszystko to dostępne jest z perspektywy kraju, województwa, miasta, a nawet powiatu – podkreśla Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Według niego, połączenie danych rejestracyjnych dotyczących samochodów nowych i używanych, polityki cenowej producentów oraz średnich cen aut sprzedawanych w Polsce daje unikalną i niedostępną do tej pory możliwość badania rynku.

– Zwraca uwagę wiele unikalnych, a nieraz premierowych rozwiązań, jak choćby możliwość śledzenia trendów na rynku. Jeśli dla danej marki sytuacja rozwija się pomyślnie, w aplikacji symbolizuje to kolor zielony. Jeśli jednak pojawiły się problemy z dostępnością aut lub ktoś źle ustalił ceny na samochody, co odbija się na sprzedaży, w trendach pojawia się kolor żółty. Producenci mogą wtedy zareagować, by poprawić sytuację marki na rynku – mówi Wojciech Drzewiecki.

Czytaj też:
Kia Picanto 2024. Lifting czy nowa generacja?
Czytaj też:
Powstał pół wieku temu. Zmotoryzował Polskę

Źródło: IBRM Samar