Volvo EX30 ma szereg cech zewnętrznych, które upodobniają go do większych modeli marki. Przednie reflektory z charakterystycznym motywem młota Thora, czy pionowe tylne lampy, ale znacznie odważniej „zinterpretowane”. Te ostatnie tworzą odrębne sekcje i łączą się z poziomym pasami świetlnymi.
Wiele cech auta wskazuje na to, że EX30 otwiera nowy rozdział stylu szwedzkiej marki. Z poprzednim stylem nie zrywa radykalnie, ale jednocześnie wyraźnie zaczyna nowy. Zacznijmy od wymiarów: 423 cm długości to o 19 cm mniej niż w przypadku modelu XC40. EX30 jest krótszy o 4 cm od nieprodukowanego już modelu V40. To najkrótszy model w ofercie Volvo od czasu zakończenia produkcji C30.
Chociaż mały, to SUV
EX30 jest SUV-em, do tego elektrycznym. Sposób poprowadzenia linii dachu oraz wyokrąglone i wygładzone powierzchnie nadwozia wyraźnie wskazują na to, że projektanci starali się obniżyć opór aerodynamiczny osiągając wynik Cx 0,28. EX30 można zamówić z felgami 18, 19 lub 20 cali. Wszystkie wzory są aerodynamiczne.
Ponieważ EX30 powstał z myślą o młodszych odbiorcach, obok klasycznych kolorów takich jak czerń, biel, czy szarość, w ofercie znalazły się żywe i odważne barwy nadwozia. Pierwsza z nich to Cloud Blue – jasny, niebieski lakier metalizowany z kontrastującym czarnym dachem. Inną propozycją jest Moss Yellow. To kolor żółty, z odcieniami zieleni. Też sparowany jest z czarnym dachem.
Nowości w kabinie
Volvo Cars zrezygnowało w modelach elektrycznych z tapicerek ze skór zwierzęcych. Zatem w EX30 ich nie znajdziemy. Jest za to wiele tapicerek tekstylnych. Czarna i jasna – to oczywistość. Ale tapicerka Breeze to zupełna nowość. Jest jasno-niebieska. Tapicerka Pine ma kolor ciemnej zieleni. Tapicerka Indigo – o barwie i fakturze dżinsu – ma wg Volvo Cars spory potencjał, by stać się ulubioną opcją przyszłych klientów.
Wewnętrzna klamka drzwi kierowcy i siedzącego obok pasażera wygląda jak przedłużenie srebrnej listwy ozdobnej. W przednich drzwiach wygospodarowano pojemne, podświetlane wnęki. W drzwiach w ogóle nie ma głośników, co pozwoliło wygospodarować w nich więcej miejsca na drobiazgi. Głośniki znalazły się przed kierowcą. Jest to pomysł firmy Harman Kardon i przypomina ono swą konstrukcją soundbar. O przestrzenny dźwięk dba algorytm zarządzający dźwiękiem i jego opóźnieniami.
Kierownica jest nieco spłaszczona. Wybór trybów jazdy (do przodu lub do tyłu) odbywa się dźwignią zamontowaną przy jej kolumnie. Brak wybieraka trybów jazdy w tunelu środkowym uwolnił miejsce, które wypełniło kilka schowków. Jest wnęka, w której zmieszczą się obok siebie dwa spore smartfony. Jeden z nich można ładować indukcyjnie. Jest też ruchomy podłokietnik. Podłoga bagażnika się składa i pozwala zwiększyć jego głębokość.
Na koniec ekran środkowy. Volvo od lat przyzwyczajało do ekranów dotykowych zamiast wielu przycisków fizycznych. Naturalnie model EX30 też ma taki ekran (przekątna 12,3 cala). Ale, co jest sporą nowością, nie ma w ogóle tradycyjnego zestawu wskaźników tuż przed kierowcą. Prędkość pojazdu, poziom naładowania baterii i wszelkie inne informacje są wyświetlane na centralnym ekranie nad tunelem środkowym. Jedynym ekranie w kabinie.
Mechanika i osiągi
W wielu samochodach elektrycznych topowe odmiany mogą pochwalić się sprintem do setki poniżej 6 sekund. W Volvo EX30 takie osiągi ma odmiana podstawowa. W zależności od wersji przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,7 s, 5,3 s lub 3,6 s.
Ta ostatnia wartość dotyczy wersji AWD, której dwa silniki generują 428 KM (543 Nm). Wersje z napędem na tylną oś mają moc 272 KM (343 Nm). Pojemność baterii wynosi 51 kWh lub 69 kWh. Ta mniejsza jest dostępna wyłącznie z napędem na tylną oś. Zasięgi WLTP wynoszą: 344 km (bateria 51 kWh), 480 km (bateria 69 kWh, napęd na tylną oś), 460 km (wersja AWD, 69 kWh). Prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h. Większość elektryków tej klasy jest wolniejsza i mniej dynamiczna.
EX30 powstał na płycie podłogowej SEA i jest to pierwszy model Volvo, który z niej korzysta. Z przodu ma zawieszenie typu McPherson. Z tyłu: zawieszenie wielowahaczowe.
Bezpieczeństwo na nowym poziomie
EX30, w odróżnieniu od EX90, nie będzie miał LiDAR-u. Ma za to zestaw pozostałych systemów bezpieczeństwa. Z przodu pojazdu umieszczono radar i kamerę o dłuższym zasięgu. Jest też oddzielna kamera szerokokątna ułatwiająca parkowanie i cztery ultradźwiękowe czujniki parkowania. Są jeszcze dwa radary, które monitorują przestrzeń bezpośrednio przed samochodem, skierowane na boki. Na każdym boku umieszczono po jednej kamerze parkowania i po jednym czujniku ultradźwiękowym. Tyłu chronią także cztery czujniki, dwa radary, a wspomaga je kamera. W kabinie nad bezpieczeństwem czuwają systemy wykrywające kierowcę i pasażera. Cały ten zestaw nazwany Safe Space tworzy razem 10 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 5 kamer i dwa czujniki w kabinie. Volvo EX30 będzie miało system chroniący rowerzystów, którzy mijają pojazd. System czujników wykryje blisko przejeżdżającego rowerzystę lub każdy inny pojazd i ostrzeże, by nie otworzyć drzwi w najgorszym momencie.
Cena i aspiracje rynkowe
Cena Volvo EX30 ma startować od kwoty 169 900 zł. W tej cenie otrzymamy bazową wersję wyposażenia Core, baterię o pojemności 51 kWh i silnik o mocy 272 KM napędzający koła tylne. Zasięg tej wersji wynosi 344 km (zgodnie z WLTP). Za 209 900 zł otrzymamy wersję Plus o zasięgu 480 km. Silnik też ma moc 272 KM, ale bateria Long Range ma pojemność 69 kWh. Za niecałe 239 900 zł czeka na nas najbogatsza wersja Ultra w najmocniejszej odmianie z napędem na dwie osie, o mocy 428 KM i zasięgiem 460 km. Tutaj bateria też ma pojemność 69 kWh.
Volvo EX30 w liczbach
-
Wymiary (dł. x szer. x wys): 4233 x 2032 x 1549 mm. Szerokość z lusterkami. Dla porównania XC40: 4425 x 2034 x 1658 mm
-
Rozstaw osi: 2650 mm (w dłuższym o 19 cm XC40 rozstaw osi jest większy tylko o 5 cm)
-
Waga: TBC
-
Pojemność bagażnika: TBC
-
Trzy poziomy wyposażenia: Core (Safe space technology, pompa ciepła (dla wersji LR), ładowarka AC 11 kW; adaptacyjny tempomat), Plus (audio Harman Kardon, elektrycznie otwierana klapa bagażnika, funkcja Pilot Assist, podświetlanie wnętrza Ambient, kontrastowy czarny dach), Ultra (ładowarka AC 22 kW, funkcja Park Pilot Assist, panoramiczny dach, elektryczna regulacja foteli, kamera 360).
-
5 barw nadwozia: Vapour Grey, Onyx Black, Crystal White, Cloud Blue (nowy), Moss Yellow (nowy)
-
4 możliwe tapicerki: Indigo (a la dżins), Pine (zielona), Breeze (błękitna), Mist (wełna).
-
Koła aerodynamiczne: 18 lub 19 cali oraz 20 cali (opcjonalne)
-
Dopuszczalna waga holowane przyczepy: 1000, 1400, 1600 kg. (Single Motor/Single Motor Extended Range, Twin Motor Performance)
-
Wersje silnikowe: Single Motor (RWD, 272 KM, 59 kWh, 344 km zasięgu WLTP), Single Motor Long Range (RWD, 272 KM, 69 kWh, 480 km zasięgu), Twin Motor Performance (AWD, 428 KM, 69 kWh, 460 km zasięgu).
-
Przyspieszenie 0- 100 km/h (kolejno): 5,7, 5,3 oraz 3,9 s.
-
Prędkość maksymalna: 180 km/h – dla wszystkich wersji.
Czytaj też:
Polacy kupują coraz więcej aut z górnej półki. Trzy niemieckie marki na czeleCzytaj też:
Szef Volvo dla Wprost.pl: Jesteśmy w kluczowym momencie historii motoryzacji
Volvo EX30