To są naprawdę dobre wiadomości. Europa ruszyła na zakupy

To są naprawdę dobre wiadomości. Europa ruszyła na zakupy

Salony samochodowe marki Cupra
Salony samochodowe marki Cupra Źródło:Cupra
Pogłoski o bardzo złej sytuacji ekonomicznej w UE nie znajdują potwierdzenia w salonach samochodowych. Europejczycy kupują coraz więcej i gonią rekordowy wynik sprzed pandemii.

Jak informuje ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) w maju 2023 r. rynek samochodowy w UE odnotował znaczny wzrost rejestracji samochodów osobowych, do prawie 1 miliona sztuk, co oznacza wzrost o 18,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. To dziesiąty kolejny miesiąc wzrostu.

Wszystkie cztery największe rynki UE odnotowały wzrost, przy czym największy wzrost odnotowano we Włoszech (+23,1 proc.), Niemczech (+19,2 proc.) i Francji (+14,8 proc.).

Od stycznia do maja 2023 r. rynek samochodowy UE wzrósł o 18 proc., do 4,4 mln zarejestrowanych samochodów. Mimo poprawy sytuacji na rynku w maju, od początku roku sprzedaż jest nadal o 23 proc. niższa w porównaniu z tym samym miesiącem 2019 r., kiedy zarejestrowano 5,7 mln sztuk. W tym pięciomiesięcznym okresie na większości rynków odnotowano dwucyfrowe wzrosty, w tym cztery największe: Hiszpania (+26,9 proc.), Włochy (+26,1 proc.), Francja (+16,3 proc.) i Niemcy (+10,2 proc.)..

Rodzaje paliw nowych samochodów

W maju udział w rynku samochodów elektrycznych na baterie odnotował znaczny wzrost z 9,6 proc. do 13,8 proc. Hybrydowe samochody elektryczne są obecnie drugim najpopularniejszym wyborem dla nabywców nowych samochodów, stanowiąc prawie jedną czwartą rynku. Nadal jednak największy udział mają samochody benzynowe – 36,5 proc.

Samochody elektryczne

W minionym miesiącu liczba nowych rejestracji samochodów elektrycznych na baterie w UE odnotowała znaczny wzrost, o 70,9 proc. do 129 847 sztuk. Odpowiada to udziałowi w rynku na poziomie 13,8 proc. i wzrostowi o cztery punkty procentowe w porównaniu z majem 2022 r. Większość rynków UE odnotowała imponujące dwu- i trzycyfrowe wzrosty procentowe, w tym cztery największe: Holandia (+118,4 proc.), Szwecja (+82,6 proc.), Francja (+48,7 proc.) i Niemcy (+46,6 proc.). Ogólnie rzecz biorąc, zaowocowało to łącznym wzrostem o 50,5 proc., przy ponad pół milionie sprzedanych egzemplarzy od stycznia do maja.

Samochody benzynowe i diesle

W maju unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 12,6 proc. do 342 806 sztuk. Mimo to udział w rynku wyniósł 36,5 proc., prawie o dwa punkty procentowe mniej niż w maju 2022 r. Wzrost był napędzany głównie wzrostami na czterech największych rynkach UE, przede wszystkim we Włoszech (+23,9 proc.), Francji (+18,3 proc.) i Niemczech (+17,6 proc.). Od stycznia do maja w UE sprzedano ponad 1,6 miliona samochodów benzynowych, co stanowi niezwykły wzrost o 17 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku.

Z kolei rynek samochodów z silnikiem Diesla w UE spadł w zeszłym miesiącu o 2,9 proc., pomimo dobrych wyników na dwóch największych rynkach bloku: we Włoszech (+24,3 proc.) i Niemczech (+3,6 proc.). Samochody z silnikiem Diesla stanowią obecnie 14,3 proc. udziału w rynku UE, co oznacza spadek z 17,4 proc. w maju 2022 r.

Czytaj też:
Cła między UE a Wielką Brytanią mogą zachwiać handlem elektrykami
Czytaj też:
Nigdy więcej problemów z półprzewodnikami. Stellantis znalazł rozwiązanie

Źródło: ACEA