Czy czeka nas renesans minivanów? Polacy zmieniają preferencje

Czy czeka nas renesans minivanów? Polacy zmieniają preferencje

Lexus LM 2023
Lexus LM 2023 Źródło: Lexus
Wśród wszystkich sprzedawanych w Polsce raportów carVertical z historią pojazdów, największą grupę stanowią raporty dotyczące samochodów z nadwoziem kombi. Na drugim miejscu plasują się raporty dotyczące hatchbacków. Najmniej generowanych raportów dotyczy coupé i kabrioletów.

Udział poszczególnych grup modelowych w ogólnej liczbie pojazdów zależy od wielu czynników. Najważniejsze to sytuacja gospodarcza, lokalne uwarunkowania prawne, moda, struktura społeczności, a także klimat. Inne samochody dominują w krajach wyjątkowo nasłonecznionych, a inne w tych, w których przez cały rok warto nosić ze sobą parasol i kurtkę. Przykłady rynków o szczególnie zindywidualizowanej strukturze to np. Monako, Japonia, Norwegia, czy Australia.

Polska – rynek reprezentatywny dla wielu innych

Polski rynek z pewnością nie zalicza się do rynków aż tak specyficznych. Można zaryzykować nawet stwierdzenie, że tendencje, które panują w Polsce odzwierciedlają pewną europejską średnią. Nie ominęła nas moda na SUV-y i crossovery. Dał się odczuć spadek popularności minivanów, z roku na rok spada popularność najmniejszych modeli wielkości Volkswagena Up! – wolimy dopłacić do nieco większych i wygodniejszych samochodów z segmentu B (np. Fiat Punto, Renault Cilo, VW Polo).

Najnowsza analiza carVertical pokazuje jednak, że na naszym rynku ponownie obserwujemy zmiany. SUV-y nadal cieszą się powodzeniem, ale wracają do łask praktyczne samochody z segmentu MPV, czyli minivany.

Konkretne dane

Zacznijmy od klas popularnych. Badania przeprowadzone przez carVertical na podstawie generowanych raportów wykazały, że w Polsce największą popularnością cieszą się kombi i hatchbacki. I to chyba nie jest żadne zaskoczenie, podobnie jak to, że na drugim końcu skali znajdują się coupé i kabriolety.

Interesujące mogą być jednak pewne zmiany, które da się zaobserwować w porównaniu z rokiem poprzednim. Otóż pierwsza pozycja kombi wydaje się zagrożona. Obecnie na podstawie liczby pobieranych raportów jest jeszcze numerem jeden (26,8 proc. wszystkich badań historii pojazdu przeprowadzonych przez carVertical w 2023 r.), ale udział ten istotnie spadł z 32,6 proc. w 2022 r.

Popularność hatchbacków natomiast wzrasta. W ubiegłym roku pobierane raporty o ich historii stanowiły 22 proc. udział w ogólnej liczbie raportów. W tym roku to już 25,1 proc.

Trzecim najpopularniejszym typem nadwozi w Polsce (na podstawie liczby pobieranych raportów) są sedany, ale ich pozycja jest zagrożona jeszcze bardziej niż kombi. Porównanie liczby raportów z lat 2022 i 2023 to spadek z 26,4 proc. do 17 proc.

– Być może głównym powodem, dla którego kierowcy odchodzą od sedanów, jest to, że nie są one praktyczne dla osób dojeżdżających do pracy w mieście. Większe samochody z małymi bagażnikami to coś, co nie sprawdza się w codziennej eksploatacji – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny. – Zauważyliśmy rosnące zainteresowanie samochodami MPV (minivanami) w Polsce, ponieważ co dziesiąte sprawdzenie historii pojazdu na platformie dotyczyło właśnie aut z tego segmentu. Widoczny jest również wzrost popularności SUV-ów, co akurat nie dziwi i jest częścią globalnego trendu – dodaje Buzelis.

Te nadwozia zamykają ranking

Obok wspomnianych wcześniej kabrioletów i coupé, na końcu stawki znajdują się pick-upy. Warto jednak zaznaczyć, że analitycy carVertical odnotowali niewielki wzrost pobrań raportów dotyczących ich historii. W poprzednim roku było to 0,5 proc., w tym – 0,7 proc.

Z kolei kabriolety zanotowały spadek (z 1,1 proc. do 0,8 proc.). Dla odmiany w segmencie coupé obserwujemy lekkie ożywienie (wzrost do 2,7 proc. z 2,3 proc.).

Czytaj też:
Ultraluksusowy minivan od Lexusa wjeżdża do Europy. Zaskakujący ruch Japończyków
Czytaj też:
Limuzyna na wodór i inne nowości Lexusa. Będą SUV-y

Źródło: CarVertical