Co tankuje Europa? Coraz częściej tylko prąd

Co tankuje Europa? Coraz częściej tylko prąd

Ładowanie samochodu elektrycznego
Ładowanie samochodu elektrycznegoŹródło:Mercedes-Benz
Po Europie wciąż jeździ najwięcej aut benzynowych i diesla. Jednak to zmienia się z miesiąca na miesiąc. Jeśli chodzi o nowe auta, już co ósmy wóz zasilany jest wyłącznie prądem.

W maju silniki benzynowe nadal miały największy udział w unijnym rynku nowych samochodów osobowych (36,5 proc.). Drugim najpopularniejszym rodzajem napędu były klasyczne hybrydy (HEV), do których należała prawie jedna czwarta rynku. Udział elektryków (BEV) w rynku UE znacznie wzrósł – z 9,6 proc. do 13,8 proc. – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

O raporcie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) obszernie pisze rodzimy Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Samochody elektryczne

Jak czytamy, maj okazał się bardzo dobry dla nowych samochodów napędzanych energią elektryczną (BEV). Ich rejestracje w Unii Europejskiej wzrosły o 70,9 proc. do 129 847 sztuk. Oznacza to udział w rynku na poziomie 13,8 proc. i wzrost o cztery punkty procentowe w porównaniu z majem 2022 roku. Większość rynków UE odnotowała dwu- i trzycyfrowe wzrosty procentowe, w tym cztery największe: Holandia (+118,4 proc.), Szwecja (+82,6 proc.), Francja (+48,7 proc.) i Niemcy (+46,6 proc.). W sumie dało to skumulowany wzrost o 50,5 proc., z ponad pół milionem sprzedanych egzemplarzy od stycznia do maja.

Klasyczne hybrydy (HEV)

Samochody hybrydowe (HEV) utrzymały tempo wzrostu, ponieważ ich sprzedaż wzrosła o 27,6 proc., osiągając w maju poziom 234 380 sztuk. Wynik ten był w dużej mierze napędzany dwucyfrowym wzrostem na czterech największych rynkach UE: w Niemczech (+54,5 proc.), we Włoszech (+27,2 proc.), we Francji (+22,1 proc.) i w Hiszpanii (+10,3 proc.). W rezultacie hybrydy były drugim najpopularniejszym rodzajem napędu w UE, stanowiąc prawie jedną czwartą rynku (wzrost z 23,2 proc. w maju 2022 r.).

Hybrydy typu plug-in (PHEV)

Unijny rynek nowych hybryd typu plug-in nieznacznie się zmniejszył w maju, a liczba rejestracji spadła o 0,6 proc. Było to spowodowane przede wszystkim znacznym spadkiem sprzedaży w Niemczech (-40,5 proc.), największym rynku dla tego rodzaju napędów. A to z kolei było efektem zniesienia w tym kraju pod koniec 2022 roku zachęt dla hybryd plug-in. W rezultacie ogólny udział napędów PHEV w unijnym rynku spadł do 7,4 proc. z 8,8 proc. w maju ubiegłego roku.

Samochody z silnikami benzynowymi

W maju unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 12,6 proc., osiągając poziom 342 806 sztuk. Mimo to ich udział w rynku wyniósł 36,5 proc., czyli o prawie dwa punkty procentowe mniej niż w maju 2022 roku. Wzrost był napędzany głównie przez cztery największe rynki UE, a w szczególności: Włochy (+23,9 proc.), Francję (+18,3 proc.) i Niemcy (+17,6 proc.). Od stycznia do maja 2023 r. w UE sprzedano ponad 1,6 miliona samochodów z silnikami benzynowymi, co stanowi wzrost o 17 proc. w porównaniu z takim samym okresem w 2022 roku.

Silniki wysokoprężne

Z kolei unijny rynek samochodów z silnikami Diesla zmniejszył się w ubiegłym miesiącu o 2,9 proc., pomimo dobrych wyników na dwóch największych rynkach: we Włoszech (+24,3 proc.) i w Niemczech (+3,6 proc.). Samochody z silnikami wysokoprężnymi mają obecnie 14,3 proc. udziału w rynku UE, co oznacza spadek z 17,4 proc. w maju 2022 r.

Czytaj też:
Chińczycy całkowicie zmienią europejski rynek motoryzacyjny. To będzie wstrząs
Czytaj też:
Ciężarówki na prąd. Elektromobilność w transporcie ciężkim z dofinansowaniem?