Będzie usportowiony Ioniq 5 N. Hyundai właśnie kończy testy na Nürburgringu

Będzie usportowiony Ioniq 5 N. Hyundai właśnie kończy testy na Nürburgringu

Zamaskowany Ioniq 5 na Nurburgringu
Zamaskowany Ioniq 5 na Nurburgringu Źródło:Hyundai
Hyundai N powraca na swój macierzysty tor, słynny Nürburgring. To tutaj Ioniq 5 N, pierwszy w pełni elektryczny model N, przechodzi końcowe testy przed światową premierą.

W ramach przygotowań do światowej premiery w lipcu 2023 roku, Hyundai Motor Company testuje osiągi swojego Ioniqa 5 N – pierwszego w pełni elektrycznego modelu marki N – na wymagającym torze wyścigowym Nürburgring, w Niemczech.

„Łobuz w zakrętach” na prąd

Zamaskowany Ioniq 5 na Nurburgringu

W przypadku Ioniq 5 N, Hyundai Motor połączył zelektryfikowaną globalną platformę modułową (E-GMP) z technologiami i know-how marki N, wywodzącymi się ze sportów motorowych. Tym samym zmaksymalizowano wysokie osiągi pojazdu elektrycznego i sprawiono, że zawiera on w sobie trzy cechy marki N: „łobuz w zakrętach”, „zdolny do jazdy na torze” i „codzienny samochód sportowy”.

Zamaskowany Ioniq 5 na Nurburgringu

Hyundai Motor połączył siły Centrum Badawczo-Rozwojowego w Namyang, zlokalizowanego w Korei Południowej oraz Europejskiego Centrum Testowego na torze Nürburgring – jest ono przedłużeniem europejskiego centrum badawczo-rozwojowego Hyundaia w Rüsselsheim, w Niemczech, gdzie europejskie zespoły projektantów i inżynierów pracują od 2003 roku.

Maksymalizacja wytrzymałości w warunkach torowych

Zamaskowany Ioniq 5 na Nurburgringu

Marka Hyundai N od dawna wykorzystuje Nordschleife (Północną Pętlę) do sprawdzania w pojazdach marki N technologii wywodzących się ze sportów samochodowych. Ioniq 5 N nie jest wyjątkiem, pomimo wyzwań technicznych charakterystycznych dla pojazdów elektrycznych. Wydobycie maksymalnej wydajności z pojazdu elektrycznego wymaga ścisłej dyscypliny w zakresie zarządzania ciepłem, a więc też implementacji zaawansowanego oprogramowania. Oznacza to, że każda aktualizacja podzespołów jest dodatkowo potęgowana przez ulepszenia wydajności oparte na odpowiednim oprogramowaniu.

Zamaskowany Ioniq 5 na Nurburgringu

Szczególną uwagę poświęcono trzymaniu w ryzach temperatury w modelu Ioniq 5 N, ponieważ chłodzenie pojazdów elektrycznych jest trudniejsze niż ich odpowiedników spalinowych (ICE). Zwiększono obszar chłodzenia, wykorzystano wydajną obudowę chłodnicy, typową dla N, ulepszono chłodnice oleju silnikowego i akumulatorów, a całość uzupełniono najnowszym osprzętem, podobnie jak w pojazdach z silnikiem spalinowym. Dodatkowo, rozwiązania z dziedziny chłodzenia zostały wzmocnione przez nowe systemy do zarządzania ciepłem, takie jak N Battery Preconditioning i N Race.

Zamaskowany Ioniq 5 na Nurburgringu

Funkcja wstępnego przygotowania akumulatora wstępnie ustawia temperaturę ogniw baterii na najbardziej wydajną energetycznie temperaturę. Funkcja ta jest podzielona na dwa tryby: tryb „Drag” i tryb „Track”, aby towarzyszyć różnym scenariuszom jazdy wyczynowej. W trybie „Drag” ustawiana jest optymalna temperatura do natychmiastowego użycia maksymalnej mocy, natomiast w trybie „Track” najniższa możliwa temperatura akumulatora jest optymalizowana pod kątem pokonania zwiększonej liczby okrążeń.

Zamaskowany Ioniq 5 na Nurburgringu

Funkcja N Race daje kierowcom bardziej bezpośrednią kontrolę nad zużyciem energii, nadając priorytet jeździe w trybach Sprint (Przyspieszenie) lub Endurance (Długi dystans). Sprint to domyślny stan Ioniq 5 N, który oddaje kierowcy pełną moc napędu na żądanie. Długi dystans to ustawienie maksymalizujące zasięg modelu Ioniq 5 N na torze wyścigowym. Osiąga się to poprzez ograniczenie nagłych skoków mocy, które spowalniają wzrost temperatury i zwiększają wytrzymałość baterii.

Zamaskowany Ioniq 5 na Nurburgringu

Systemy zarządzania temperaturą, N Battery Preconditioning i N Race, są bezpośrednim wynikiem podejścia marki N wywodzącego się ze sportów motorowych. Pomaga to kierowcom w planowaniu zużycia energii w celu maksymalizacji osiągów i trwałości. Podczas, gdy tego typu zmiana ustawień normalnie wymagałaby zespołu mechaników i sprzętu, Ioniq 5 N oferuje to za pomocą kilku kliknięć.

Potężna moc hamowania

Hamowanie regeneracyjne przy użyciu silników to domyślny sposób na wytrącanie prędkości w Ioniqu 5 N, a w razie potrzeby hamulce hydrauliczne zapewniają dodatkową siłę hamowania. Inżynierowie Hyundai N zaprojektowali ten układ hamulcowy z funkcją odzyskiwania energii specjalnie dla modelu Ioniq 5 N, oferując maksymalną siłę hamowania do 0,6 G, dzięki samemu hamowaniu regeneracyjnemu. Hamowanie „silnikami” pozostaje aktywne nawet po uruchomieniu układu ABS, z maksymalną siłą hamowania 0,2 G. Płynne działanie zapewnia niezauważalne dla kierowcy przejście pomiędzy hamulcami regeneracyjnymi i hydraulicznymi.

Zamaskowany Ioniq 5 na Nurburgringu

Hamulce hydrauliczne Ioniq 5 N zostały wzbogacone o większe tarcze o średnicy aż 400 mm, wykonane z nowego lekkiego materiału i zoptymalizowane pod względem przepływu powietrza chłodzącego. Zmniejszona zależność auta od działania tarcz hamulcowych zwiększa ich żywotność, w porównaniu z pojazdami spalinowymi.

Nowe podejście do dźwięku i zmiany biegów

Wielu entuzjastów sportowej jazdy otwarcie mówiło o swoim niezadowoleniu z powodu braku informacji zwrotnych podczas jazdy wieloma pojazdami elektrycznymi. Właśnie dlatego inżynierowie N opracowali N Active Sound + i N e-Shift, aby zapewnić kierowcy lepsze doświadczenia, a tym samym pozwolić na bardziej precyzyjną kontrolę nad dynamicznym prowadzeniem auta.

N Active Sound+ składa się z 10-głośnikowego systemu (osiem wewnętrznych, dwa zewnętrzne), który zapewnia kierowcy do wyboru trzy różne motywy dźwiękowe: Ignition, Evolution i Supersonic. Tryb Ignition symuluje dźwięk silnika 2.0 turbo z samochodów marki N, wraz z efektem eksplozji w układzie wydechowym. Evolution to charakterystyczny elektroniczny dźwięk N inspirowany koncepcyjnymi pojazdami N 2025 Vision Gran Turismo i RN22e. Natomiast Supersonic symuluje dźwięk myśliwca, aby dać kierowcom wrażenie pilotowania naddźwiękowej maszyny. Wszystkie opcje dźwięku można dowolnie dostosowywać, aby kierowcy mogli je wybierać w zgodzie z aktualnymi potrzebami.

Z kolei system N e-Shift ściśle współpracuje z N Active Sound+, aby symulować działanie ośmiobiegowej dwusprzęgłowej przekładni (DCT), również znanej ze spalinowych modeli. N e-Shift naśladuje zmianę biegów, kontrolując wyjściowy moment obrotowy silnika i symulując uczucie szarpnięcia między biegami. Celem jest umożliwienie kierowcom bezproblemowego wykorzystania techniki jazdy, dopracowanej przez lata w samochodach z silnikiem spalinowym. To pozwoli uzyskać bardziej wciągające wrażenia z jazdy, które są bliższe pojazdom z silnikiem benzynowym, niż typowym samochodom elektrycznym.

Czytaj też:
Ile średnio kosztuje samochód osobowy? Niestety, coraz więcej
Czytaj też:
Bestseller Hyundaia z oficjalnym cennikiem. Ile kosztuje Kona?

Źródło: Hyundai