Nowa Toyota Prius Plug-in Hybrid. Ma najbardziej wydajny napęd hybrydowy marki

Nowa Toyota Prius Plug-in Hybrid. Ma najbardziej wydajny napęd hybrydowy marki

Nowa Toyota Prius Plug-in Hybrid
Nowa Toyota Prius Plug-in Hybrid Źródło: Toyota
Prius piątej generacji pojawia się z nowym designem oraz dynamicznym napędem, najbardziej wydajnym w historii Toyoty. W Europie wóz dostępny będzie wyłącznie jako hybryda plug-in, ładowana z gniazdka.

Piąta generacja Priusa jest pełna pionierskich rozwiązań. Przełom stanowi napęd plug-in hybrid (PHEV), który łączy osiągi pojazdu elektrycznego z komfortem użytkowania zapewnionym przez najnowszą technologię hybrydową. Dzięki baterii o pojemności 13,6 kWh zasięg w trybie elektrycznym wynosi do 86 km, co umożliwia codzienną jazdę bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. W przypadku dłuższych podróży lub rozładowania baterii kierowca może korzystać z pełnej mocy przy bardzo niskich emisjach CO2 – w cyklu mieszanym WLTP to 11 g/km, co jest najniższym wynikiem w historii modelu.

2 razy więcej mocy

Dzięki technologii hybrydowej piątej generacji nowy Prius przebija dynamiką poprzednika. 2,0-litrowy silnik TNGA wytwarza moc 152 KM (112 kW) i współpracuje z nowym przednim silnikiem elektrycznym o mocy 160 KM (120 kW). Łączną moc układu wynosi 223 KM (164 kW), czyli blisko dwukrotnie więcej niż w przypadku Priusa Plug-in Hybrid poprzedniej generacji (122 KM/90 kW).

Układ jezdny

W nowym Priusie ulepszono nie tylko napęd, ale także cały układ jezdny. Platforma GA-C drugiej generacji w architekturze TNGA zapewnia niższą masę i większą sztywność, gwarantując stabilność prowadzenia. Nisko położony środek ciężkości osiągnięto dzięki umieszczeniu baterii pod tylnym siedzeniem i przesunięciu zbiornika paliwa niżej i bardziej do przodu w porównaniu z poprzednią generacją.

Dostępny w standardzie w wersji Executive dach z panelami fotowoltaicznymi może wydłużyć zasięg w trybie EV do 8,7 km dziennie (kalkulacja na bazie rocznego nasłonecznienia w Nagoi w Japonii). Panele ładują akumulator bezpośrednio, bez potrzeby stosowania dodatkowej baterii 12V, jak w poprzednich modelach. Powierzchnia dachu jest mniejsza niż poprzednio, ale dzięki nowym panelom fotowoltaicznym ogólna wydajność wzrosła o ponad 15 proc.

Nowy design

Prius ma zupełnie nowy design. Kształt klina, typowy dla tego modelu od drugiej jego generacji, ewoluował w stronę nowoczesnych linii. Sylwetka przypominająca coupé została stworzona poprzez obniżenie całkowitej wysokości pojazdu o 50 mm, przesunięcie szczytowego punktu dachu do tyłu i zastosowanie większych, 19-calowych kół.

Sylwetkę podkreśla rozstaw osi większy o 50 mm w porównaniu z poprzednią generacją, choć zarazem długość całkowita auta zmniejszyła się o 46 mm. Kształt tyłu auta uwydatnia trójwymiarowy pas świetlny oraz wyraziste logo Prius.

Prius w środku

Kabina jest praktyczna, zaprojektowana minimalistycznie. Kierowca i pasażerowie mają dużo przestrzeni, a wnętrze jest wykonane z wyższej jakości materiałów, niż poprzednio, jest też podkreślone przez nowe elementy stylistyczne.

Siedmiocalowy, kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników znajduje się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Rozkład przycisków i przełączników jest przejrzysty, a 12,3-calowy ekran najnowszego systemu multimedialnego Toyoty opartego na chmurze oraz elementy sterujące klimatyzacją zostały wkomponowane w deskę rozdzielczą, której układ stawia na pierwszym miejscu funkcjonalność.

Bezpieczeństwo po nowemu

Prius ma pakiet Toyota T-MATE z najnowszą generacją systemów bezpiecznego czynnego Toyota Safety Sense, który może być aktualizowany bezprzewodowo OTA (over the air). Udoskonalona przednia kamera i czujniki radarowe mają znacznie większe pole widzenia w pionie, w poziomie, jak i też na dalszy dystans, co pozwala wykrywać więcej obiektów, w tym motocykle i obiekty przydrożne, a także identyfikować szerszy zakres potencjalnych zagrożeń. Dodatkowe skrajne czujniki przednie poprawiają działanie układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA), zapewniając o wiele wyższy poziom bezpieczeństwa.

Czytaj też:
Kamper Toyoty z zabudową Tanuki. Do odbioru jeszcze w te wakacje
Czytaj też:
Toyota Yaris to także... ciężarówka. Od teraz taki Transformer

Galeria:
Nowa Toyota Prius Plug-in Hybrid
Źródło: Toyota