Sprzedaż samochodów w Polsce znów urosła. Zaskakują wyniki Tesli i Audi

Sprzedaż samochodów w Polsce znów urosła. Zaskakują wyniki Tesli i Audi

Salon samochodowy Lexusa
Salon samochodowy Lexusa Źródło:Lexus
Z miesiąca na miesiąc jest coraz lepiej. Także w czerwcu 2023 roku w salonach samochodowych Polacy zostawili więcej pieniędzy i kupili więcej aut. Numerem 1 jest Toyota, ale zaskakują wyniki Tesli, Audi i Lexusa.

Jak informuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w porównaniu do czerwca 2022 roku uzyskany wynik był lepszy o 5,04 proc. W przypadku aut marek premium uzyskany wzrost był jeszcze silniejszy i osiągnął poziom 18,5 proc. Tak znaczna różnica po raz kolejny pozwoliła na powiększenie udziału segmentu premium w rynku samochodów osobowych.

Od stycznia do czerwca 2023 roku wydziały komunikacji zarejestrowały 238 673 nowe samochody osobowe. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego rezultat ten był wyższy o 12,4 proc. W przypadku aut marek premium (53 963 zarejestrowane samochody) o 14,4 proc.

Toyota na szczycie

– Kolejny miesiąc nie przyniósł nam zmian wśród liderów na liście rankingowej – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar. – Toyota wciąż zajmuje pierwsze miejsce z wynikiem 43 824 zarejestrowanych aut, o 15,5 proc. lepszym w porównaniu do 2022 roku.

Zajmująca drugą pozycję Skoda osiągnęła wynik na poziomie 25 910 zarejestrowanych samochodów. W porównaniu do lidera różnica jest spora. Niemniej jednak wynik Skody jest wyższy o ponad 41 proc. i należy uznać go za bardzo dobry i dający szansę na zmniejszenie dystansu do lidera.

Pierwszą trójkę najpopularniejszych marek na rynku polskim zamyka Kia z wynikiem 18 649 zarejestrowanych samochodów o 2,9 proc. wyższym w porównaniu z rokiem 2022. Uzyskany poziom wzrostu jest stosunkowo niewielki w porównaniu z zajmującym pozycję czwartą Volkswagenem, co oznacza, że walka o trzecią pozycję nie skończyła się. – Różnica wyników zanotowana w przypadku Kii i Volkswagena jest na tyle mała, że jeszcze wiele może się zdarzyć – piszą analitycy IBRM Samar.

Audi goni i przegania

Pomimo, iż wyniki dekadowe pokazywały 4 marki premium klasyfikowane w pierwszej dziesiątce najbardziej popularnych marek na rynku polskim, to w klasyfikacji za czerwiec oraz za całe półrocze widzimy tylko 3 z nich. Podkreślić należy wynik Audi. Marka ta w ostatnich latach częściej osiągała wyniki poniżej swoich konkurentów – BMW i Mercedesa. Od początku tego roku wyforsowała się na pierwszą pozycję w segmencie i jak na razie skutecznie walczy o jej utrzymanie. Uzyskany wynik 12 778 zarejestrowanych aut jest wyższy w porównaniu do okresu styczeń – czerwiec 2022 o ponad 36 proc. Przekroczył także nieznacznie wynik osiągnięty przez Hyundai’a, który w półrocznym rankingu osiągnął dopiero pozycję numer sześć. Wynik uzyskany przez BMW (11 661 zarejestrowanych aut), o 5,7 proc. gorszy w stosunku do wyniku z ubiegłego roku pozwolił tej marce na zajęcie siódmej pozycji.

– Jeszcze w 2022 roku BMW rozwijało się zdecydowanie lepiej niż Audi, a notowane wyniki wykazywały wzrost. W tym roku sytuacja się zmieniła. Wyniki marki zarówno w trendzie krótko, średnio i długoterminowym są gorsze niż rok wcześniej – mówi Wojciech Drzewiecki. – Różnice nie są duże, ale na razie, w krótkim terminie, raczej spodziewać można się pogłębienia problemów niż ich poprawy. Wymiana gamy modelowej z jaką mamy obecnie do czynienia, zawsze jest czynnikiem destabilizującym sprzedaż. Dostawy nowych modeli powinny poprawić sytuację, warto więc obserwować wyniki marki w kolejnych miesiącach.

Trzecią pozycję w grupie marek premium zajął Mercedes (9475 zarejestrowanych aut) z wynikiem o ponad 17 proc. gorszym w porównaniu do poprzedniego roku. Pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych marek na rynku polskim zamyka Renault z wynikiem 8894 zarejestrowanych samochodów, o 23,8 proc. wyższym niż uzyskany rok wcześniej.

Lexus imponuje wzrostem

A co się dzieje na dalszych pozycjach listy rankingowej? Na pewno warto zwrócić uwagę na dynamiczny rozwój Lexusa. Marka ta wraz z odświeżeniem gamy modelowej i dobrą polityką sprzedażową zwiększyła swoją sprzedaż o prawie 162 proc. To imponujący wynik, który w kolejnych miesiącach powinien pozwolić na poprawę pozycji na liście rankingowej. Kolejną marką na którą warto spojrzeć jest Cupra. Również i w jej przypadku zanotowany wzrost znacznie przekroczył poziom 100 proc. Jednak niewątpliwy sukces obu marek blednie w styczności z osiągnięciem Tesli, której wzrost liczby zarejestrowanych aut (2317 sztuk) przekroczył poziom 365 proc. Tesla jest liderem rynku samochodów elektrycznych, który w ciągu ostatnich miesięcy sporo namieszał na rynku. Zmiana polityki cenowej tej marki wywołała konsternację wśród jej konkurentów.

– Obserwowane dobre wyniki jakie notujemy na naszym rynku, to zasługa poprawy dostępności aut oraz większa aktywność klientów instytucjonalnych, których udział w rynku przekroczył poziom 72 proc. W tym przypadku mówimy jedynie o dużych firmach, które w zbiorach CEPiK reprezentowane są poprzez numer REGON. W grupie tej nie widać osób fizycznych prowadzących działalność oraz spółek cywilnych, które ten udział powiększają – komentuje Wojciech Drzewiecki.

Czytaj też:
Audi, BMW i Mercedesy, a nawet Vespa. ZDM sprzedaje odholowane pojazdy
Czytaj też:
Pozłacany Rolls-Royce i 7 tys. innych samochodów. Rządzi krajem z największego pałacu świata już 56 lat

Źródło: IBRM Samar