Hyundai Ioniq 5 N zadebiutował w Goodwood. Ma... 650 KM

Hyundai Ioniq 5 N zadebiutował w Goodwood. Ma... 650 KM

Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N Źródło:Hyundai
Pierwszy samochód elektryczny sportowej dywizji Hyundai N, Ioniq 5 N reprezentuje nowy segment zorientowanych na kierowcę sportowych pojazdów elektrycznych. Stanowi pierwszy krok w strategii elektryfikacji N: w przyszłości dołączą kolejne elektryczne modele N.

Ioniq 5 N firmy Hyundai Motor Company — pierwszy sportowy, całkowicie elektryczny model marki N — miał swoją światową premierę na Festiwalu Prędkości w Goodwood w West Sussex w Anglii.

Marka N powróciła do WRC w 2014 roku, a późniejsze sukcesy w mistrzostwach świata dały Hyundaiowi zwycięskie DNA, co znalazło odzwierciedlenie w sportowych modelach N. Ten pęd rozwija się wraz z elektryfikacją, ponieważ Ioniq 5 oparty na E-GMP zapewnia podstawę do stworzenia pierwszego sportowego pojazdu elektrycznego N.

Ioniq 5 N łączy elektryczną globalną platformę modułową (E-GMP) modelu standardowego z technologiami N wywodzącymi się ze sportów motorowych i wykorzystuje doświadczenie N z zelektryfikowanych „laboratoriów na kołach” (np. RM20e, RN22e i N Vision 74), aby zmaksymalizować wysokie osiągi i upewnić się, że spełnia trzy założenia będące filarami N: „Corner Rascal”, „Racetrack Capability” i „Everyday Sportscar”.

Dwusilnikowy napęd na wszystkie koła

Możliwości sprawnego pokonywania zakrętów (Corner Rascal) Ioniqa 5 N udało się uzyskać dzięki usztywnieniu struktury nadwozia z 42 dodatkowymi punktami spawania i 2,1 metrami dodatkowych klejonych łączeń. Mocowanie silnika i akumulatora zostało wzmocnione, a przednia i tylna rama pomocnicza zostały ulepszone w celu zwiększenia sztywności bocznej. Zintegrowane osie napędowe inspirowane WRC są stosowane zarówno z przodu, jak i z tyłu i dodatkowo wzmocnione, aby wytrzymać większy moment obrotowy silnika elektrycznego przy jednoczesnym zmniejszeniu masy nieresorowanej poprzez zastosowanie kutych 21-calowych aluminiowych felg.

Aby poprawić reakcję układu kierowniczego i informację zwrotną, kolumna kierownicza Ioniqa 5 N została wzmocniona w celu zwiększenia sztywności. Ponadto pojazd jest wyposażony w specjalnie dostrojony układ kierowniczy N z wyższym przełożeniem układu kierowniczego i lepszą informacją zwrotną. Ulepszenia te skutkują bardziej bezpośrednim i komunikatywnym prowadzenie, które wzbudzi w kierowcach większe zaufanie.

N Pedal został opracowany jako rozwiązanie mające na celu uwzględnienie naturalnej wagi i rozmiaru pojazdów elektrycznych, przy jednoczesnym dążeniu do uzyskania responsywnej charakterystyki prowadzenia znanej odnoszącego rajdowego sukcesy Hyundai i20 N WRC. Ta inteligentna funkcja oprogramowania, którą można znaleźć w Ioniqu 5 N, została zaprojektowana w celu zapewnienia natychmiastowego włączania się i zwiększonej czułości przepustnicy. Opierając się na podobnej technologii stosowanej w regeneracyjnym układzie hamulcowym i-Pedal, N Pedal przedkłada szybkie pokonywanie zakrętów nad efektywność energetyczną. Wykorzystując siłę hamowania, powstaje agresywne przeniesienie ciężaru, co skutkuje ostrzejszym wejściem w zakręt.

N Drift Optimizer pomaga utrzymać kąt znoszenia, równoważąc wiele elementów sterujących pojazdem reagujących w czasie rzeczywistym. Zintegrowana funkcja Torque Kick Drift pozwala kierowcy symulować działanie sprzęgła pojazdu spalinowego z napędem na tylne koła w scenariuszach jazdy, które wymagają natychmiastowego zainicjowania driftu.

N Torque Distribution zapewnia w pełni zmienny rozkład momentu obrotowego z przodu i z tyłu, który można ustawić na 11 poziomach. E-LSD (elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu) na tylnej osi optymalizuje zachowanie na zakrętach i zapewnia kontrolę. Dodatkowe czujniki w kołach i większa zdolność tłumienia wraz ze zwiększonym rozmiarem amortyzatorów poszerzają zakres regulacji elektronicznie sterowanego zawieszenia.

Ulepszony system napędu elektrycznego

Ten potężny pojazd elektryczny korzysta z kilku ulepszeń technicznych. Jego silniki elektryczne rozpędzają się do 21 000 obr./min, zapewniając moc 478 kW/650 KM w trybie N Grin Boost. To zasługa dwustopniowego falownika o zwiększonej efektywności energetycznej, który zapewnia większą moc wyjściową z nowego akumulatora o pojemności 84 kWh.

Kilka wyjątkowych funkcji pomaga w osiąganiu lepszych wyników na torze. N Grin Boost poprawia przyspieszenie poprzez przyrost mocy na 10 sekund, a N Launch Control zapewnia trzy różne poziomy przyczepności dla najszybszego możliwego startu, umożliwiając kierowcom uruchomienie pojazdu jak profesjonalnego samochodu wyścigowego. Track SOC (stan naładowania w trybie torowym) automatycznie oblicza zużycie energii na okrążenie.

Ioniq 5 N ustanawia nowy standard zarządzania ciepłem w trudnych warunkach na torze wyścigowym. W porównaniu do swoich konkurentów, Ioniq 5 N może pochwalić się wyższą odpornością na degradację mocy wywołaną przez ciepło — utratę maksymalnej mocy z powodu przegrzania.

Ulepszony system zarządzania temperaturą akumulatora

Przed jazdą kierowca może skorzystać z funkcji wstępnego kondycjonowania akumulatora N, aby zoptymalizować temperaturę ogniw akumulatora do najbardziej korzystnej, wybierając pomiędzy trybem „Drag” dla krótkiego rozwijania pełnej mocy lub trybem „Track”, który utrzymuje najniższą możliwą temperaturę akumulatora na więcej okrążeń.

Funkcja N Race dodatkowo optymalizuje wytrzymałość pojazdu elektrycznego na torze, dając kierowcom bardziej bezpośrednią kontrolę nad zużyciem energii przez samochód. N Race stosuje podejście wywodzące się ze sportów motorowych, aby zmaksymalizować zasoby, aby uzyskać jak najszybsze czasy. Podczas gdy tego typu zmiana ustawień normalnie wymagałaby zespołu mechaników i sprzętu, Ioniq 5 N oferuje to za pomocą paru kliknięć.

W przypadku N Race kierowcy mają strategiczny wybór, czy wybrać tryb „Endurance” czy „Sprint”. „Endurance” maksymalizuje zasięg na torze wyścigowym. Osiąga się to poprzez ograniczenie mocy szczytowej, co skutkuje wolniejszym narastaniem temperatury. Natomiast, „Sprint” nadaje priorytet mocy. Pomoże to kierowcom dokładnie zarządzać ich strategią energetyczną, aby osiągnąć swoje cele w zakresie wydajności jazdy.

Ioniq 5 N jest wyposażony w hamulce N, które są najmocniejszym układem hamulcowym Hyundaia. Posiada przednie tarcze o średnicy 400 mm z czterotłoczkowymi zaciskami i tylne tarcze o średnicy 360 mm. Hamulce te są zbudowane z nowych lekkich materiałów i pod kątem zoptymalizowanego przepływu powietrza w celu poprawy wydajności chłodzenia. Ponadto regeneracyjny układ hamulcowy (odzyskowy), zwykle stosowany w celu zwiększenia wydajności, został ponownie zinterpretowany w IONIQ 5 N w celu zwiększenia skuteczności hamowania. Służy jako główne źródło siły hamowania, podczas gdy hamulce mechaniczne w razie potrzeby uzupełniają dodatkową siłę hamowania, zapewniając zwiększoną wytrzymałość na torze.

Sportowiec na co dzień

Jako codzienny samochód sportowy (Everyday Sportscar), Ioniq 5 N zapewnia wciągające uczucie zmiany biegów i emocjonującą jazdę dzięki N e-shift i N Active Sound +. N e-shift zapewnia poczucie kontroli nad dostarczaniem mocy i wyczuciem zmiany biegów, podczas gdy N Active Sound + zapewnia nie tylko futurystyczny dźwięk pojazdu elektrycznego, ale także dźwięki silnika i wydechu podobne do pojazdów spalinowych, które zapewniają bardziej angażujące wrażenia za kierownicą. Razem zwiększają frajdę z jazdy, symulując wrażenie szarpania i dźwięku pojazdu z silnikiem spalinowym.

Ioniq 5 N jest również wyposażony w funkcję N Road Sense, która automatycznie zaleca aktywację trybu N po wykryciu znaków drogowych z podwójnymi zakrętami, umożliwiając kierowcom pełne korzystanie z każdej sekundy jazdy.

Model N wyróżnia się od standardowego Ioniqa 5 zmianą proporcji. Jest ogólnie o 20 mm niższy, o 50 mm szerszy, aby pomieścić szersze opony, i o 80 mm dłuższy dzięki bardziej widocznemu dyfuzorowi.

Z przodu znajduje się maska z logo N oraz zderzak z kurtyną powietrzną i klapami powietrza dla dodatkowego chłodzenia. W dolnej części zderzaka biegnie spojler, który podkreśla sylwetkę samochodu i sugeruje jego osiągi. Ekskluzywny dla modeli elektrycznych N kolor „Luminous Orange” na dole czarnej osłony przedniego zderzaka jest kontynuowany wzdłuż bocznych progów.

Są też kute 21-calowe felgi aluminiowe z oponami 275/35R21 Pirelli P-Zero o dużej przyczepności, które zapewniają lepszą jazdę i prowadzenie oraz lepszą przyczepność na torze.

Czytaj też:
Oto samochody, które najbardziej kochają Polacy
Czytaj też:
Będzie usportowiony Ioniq 5 N. Hyundai właśnie kończy testy na Nürburgringu

Galeria:
Hyundai Ioniq 5 N
Źródło: Hyundai