Mercedesy z funkcją automatycznej zmiany pasa ruchu. To wstęp do jazdy bez kierowcy

Mercedesy z funkcją automatycznej zmiany pasa ruchu. To wstęp do jazdy bez kierowcy

Autonomiczne systemy Mercedesa-Benza
Autonomiczne systemy Mercedesa-Benza Źródło:Mercedes-Benz
Mercedes-Benz wprowadza na europejskim rynku funkcję Automatycznej zmiany pasa. To początek nowego rodzaju prowadzenia auta.

Dzięki funkcji Automatycznej zmiany pasa ruchu Mercedes-Benz zaoferuje w przyszłości dalszy stopień rozwoju inteligentnych systemów wspomagających na drugim poziomie SAE – często nazywanym 2+. Obecnie producent samochodów pracuje nad dostosowaniem działania tej funkcji do europejskich warunków drogowych. Jej wprowadzenie ma zbiec się z dostawami pierwszych egzemplarzy nowej Klasy E. Automatyczna zmiana pasa ruchu jest możliwa na drogach szybkiego ruchu, z odpowiednimi oznaczeniami pasów i strukturalnie oddzielonymi jezdniami.

Automatyczna zmiana pasa ruchu, czyli ALC (ang. Automatic Lane Change), jest już dostępna w Klasie C, Klasie E i Klasie S, a także we wszystkich modelach Mercedes-Benz z serii EQ sprzedawanych w USA oraz Kanadzie.

Specyficzne warunki potrzebne do autonomicznych manewrów

Funkcja ALC stanowi integralną częścią Aktywnego asystenta utrzymania odległości Distronic z Aktywnym asystentem kierowania. Jeśli z przodu jedzie wolniejszy pojazd, w zakresie prędkości 80-140 km/h Mercedes-Benz może samoczynnie zainicjować zmianę pasa ruchu i całkowicie automatycznie przeprowadzić manewr wyprzedzania – jeśli tylko wykryje odpowiednie oznaczenia pasa ruchu i wystarczającą ilość miejsca. Warunkiem jest droga z ograniczeniem prędkości oraz wyposażenie obejmujące nawigację MBUX. Aby wykonać automatyczną zmianę pasa ruchu, zaawansowany system nie wymaga dodatkowego impulsu ze strony kierowcy.

Autonomiczne systemy Mercedesa-Benza

Przy aktywnym prowadzeniu do celu system pomaga też w nawigowaniu do zjazdów i przy zmianie drogi szybkiego ruchu na inną. W przypadku systemów SAE na poziomie drugim odpowiedzialność zawsze spoczywa na kierowcy, także podczas automatycznej zmiany pasa ruchu. Z tego względu Mercedes-Benz celowo zdecydował, że jego ręce muszą pozostać na kierownicy.

Distronic z Aktywnym asystentem kierowania pomagają kierowcy do prędkości 210 km/h

Jeśli chodzi o zautomatyzowaną jazdę w ramach drugiego poziomu SAE, Mercedes-Benz polega na Aktywnym asystencie utrzymania odległości Distronic oraz Aktywnym asystencie kierowania. Zestaw ten pomaga kierowcy w prowadzeniu samochodu przy prędkości do 210 km/h. System można aktywować na wszystkich rodzajach dróg. W szczególności wyróżnia go jedna cecha: poniżej 130 km/h Aktywny asystent kierowania działa nawet przy trudno widocznych oznaczeniach nawierzchni. Z kolei Distronic automatycznie reguluje prędkość, dostosowując odległość do poprzedzającego pojazdu i pomagając przy ponownym ruszaniu w korkach.

Drive Pilot: system wysoce zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE

Dzięki Drive Pilot Mercedes-Benz oferuje pierwszy i jedyny na świecie system z międzynarodową homologacją umożliwiający wysoce zautomatyzowaną jazdę na trzecim poziomie SAE. Użytkownik może przekazać mu zadania związane z prowadzeniem samochodu w określonych warunkach: w przypadku dużego natężenia ruchu lub korków, na odpowiednich odcinkach autostrad, obecnie z prędkością do 60 km/h. Efekt: kierowca jest w stanie zyskać cenny czas i skoncentrować się na niektórych drugorzędnych czynnościach. Drive Pilot można zamówić w Niemczech od maja 2022 r., obecnie dla Klasy S i EQS-a. Mercedes-Benz otrzymał odpowiednią homologację w amerykańskich stanach Kalifornia oraz Nevada. Drive Pilot będzie dostępny na tamtejszym rynku jako opcja dla Klasy S i EQS-a w roku modelowym 2024. Pierwsze wyposażone w niego egzemplarze mają trafić do klientów pod koniec 2023 r.

Czytaj też:
Zmodernizowany Mercedes-AMG GT 4-drzwiowe Coupé już w Polsce. Znamy ceny
Czytaj też:
Mercedes-Benz w zupełnie nowym nadwoziu. Na rynek wjeżdża CLE

Źródło: Mercedes-Benz