Zupełnie nowy Mercedes-AMG GLC. SUV o wysokich osiągach w dwóch wersjach mocy

Zupełnie nowy Mercedes-AMG GLC. SUV o wysokich osiągach w dwóch wersjach mocy

Mercedes-Benz GLC SUV
Mercedes-Benz GLC SUV Źródło:Mercedes-Benz
Więcej mocy i więcej wyposażenia: nowy Mercedes-AMG GLC zastępuje swojego poprzednika. Najnowszy sportowy SUV z Affalterbach jest dostępny w dwóch wersjach mocy i wyposażenia: jako bazowy model GLC 43 4MATIC oraz jako pierwszy hybrydowy SUV o wysokich osiągach – GLC 63 S E Performance.

W modelu GLC 43 4MATIC czterocylindrowy silnik AMG o pojemności 2,0 l z elektryczną turbosprężarką osiąga moc 421 KM i w zakresie niskich prędkości obrotowych jest wspomagany przez napędzany paskiem alternator zespolony z rozrusznikiem, generujący dodatkowe 14 KM. Są też: standardowo montowana tylna oś skrętna, stały napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC ze zwiększoną ilością momentu obrotowego kierowaną na tylne koła, przekładnia AMG Speedshift MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym oraz zawieszenie AMG Ride Control z adaptacyjnym systemem amortyzacji (ADS).

Hybrydowy zespół napędowy nowego GLC 63 S E Performance łączy 2,0-litrowy silnik turbo AMG z elektryczną jednostką napędową (EDU) umieszczoną przy tylnej osi. Układ hybrydowy nie tylko zapewnia zdecydowany ciąg, ale pozwala też uzyskać zrównoważony rozkład masy.

Silnik elektryczny zwiększa moc i moment obrotowy w zależności od wybranego programu jazdy oraz warunków, zapewniając wyjątkowo komfortową lub zorientowaną na osiągi charakterystykę napędu. Do dyspozycji jest także tryb wyłącznie elektryczny. Układ napędowy i wysokowydajny akumulator o napięciu 400 V to autorskie rozwiązania AMG. Podobnie jak w Formule 1 akumulator został specjalnie zaprojektowany pod kątem szybkiego gromadzenia i oddawania energii. To zasługa bezpośredniego chłodzenia ogniw. Moc systemowa GLC 63 S E Performance wynosi 680 KM, a jego systemowy maksymalny moment obrotowy – 1020 Nm.

Kolejną wizytówką nowego modelu jest w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+, zapewniający większą przyjemność z jazdy. Do tego dochodzi standardowa aktywna tylna oś skrętna, która łączy zwrotność oraz stabilność prowadzenia.

Charakterystyczne elementy AMG

Charakter nowego Mercedesa-AMG GLC wizualnie podkreślają charakterystyczne dla AMG detale, m.in. osłona chłodnicy AMG z pionowymi listwami oraz przedni zderzak AMG ze sportowymi wlotami powietrza i chromowanymi elementami ozdobnymi. Kurtyny powietrzne, wloty oraz prowadnice powietrza prowadzą jego strumień w ukierunkowany sposób. Design kompletują harmonijnie zintegrowane profile progowe, tylny spojler o wyglądzie dyfuzora (GLC 43) lub dodatkowa płyta dyfuzora (GLC 63 S), a także dwie podwójne końcówki układu wydechowego (okrągłe w GLC 43, trapezoidalne w GLC 63 S).

Standardowa specyfikacja obejmuje kierownicę AMG Performance obszytą skórą nappa (GLC 43) lub połączeniem skóry nappa i mikrofibry Micorcut (GLC 63 S). Wyróżniają ją spłaszczony u dołu wieniec z perforacją w obszarze uchwytu oraz srebrne, aluminiowe manetki do zmiany biegów. Dwa okrągłe przełączniki AMG umożliwiają obsługę różnych funkcji z zakresu dynamiki jazdy oraz wybór programów AMG Dynamic Select.

Czterocylindrowy silnik AMG o pojemności 2,0 l z elektryczną turbosprężarką

Sercem nowych modeli Mercedes-AMG GLC jest czterocylindrowy silnik AMG o pojemności 2,0 l. Jednostka napędowa została w całości opracowana w zakładzie firmy w Affalterbach.

Silnik o wewnętrznym M139l jest jak dotąd jedynym seryjnym silnikiem na świecie z układem turbodoładowania wykorzystującym elektryczną turbosprężarkę. Układ ten bezpośrednio wywodzi się z techniki, którą zespół F1 Mercedes-AMG Petronas od wielu lat wykorzystuje w najwyższej klasie sportu motorowego.

Elektryczna turbosprężarka jest zasilana 48-woltową pokładową instalacją elektryczną i pracuje z prędkością do 175 000 obr./min, co umożliwia bardzo duży przepływ powietrza. Aby temperatura robocza przez cały czas była optymalna, turbosprężarka, jednostka elektryczna i energoelektronika są podłączone do układu chłodzenia silnika spalinowego.

Turbosprężarka w GLC 63 S jest znacznie większa niż w GLC 43. Zapewnia to większy przepływ powietrza, a tym samym – wyższą moc. Ponadto zintegrowany silnik elektryczny jest w tym przypadku zasilanym przez 400-woltowy układ wysokiego napięcia.

Moc 421 KM i moment obrotowy 500 Nm

Moc maksymalna 421 KM rozwijana jest przy 6750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 500 Nm jest dostępny przy 5000 obr./min. W zależności od sytuacji jednostkę krótkotrwale wspomaga dodatkowe 14 KM generowane przez alternator zespolony z rozrusznikiem z napędem pasowym. W rezultacie mamy tu do czynienia z tzw. miękką (inaczej łagodną) hybrydą, która poza tymczasowym zwiększeniem mocy umożliwia realizację zwiększających efektywność funkcji hybrydowych, takich jak żeglowanie oraz rekuperacja energii.

GLC 43 4MATIC przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 s. Prędkość maksymalna samochodu została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

Hybryda E Performance

W modelu GLC 63 S E Performance silnik M139l wytwarza moc 476 KM przy 6725 obr./min. Czyni go to najmocniejszym seryjnie produkowanym czterocylindrowym silnikiem na świecie. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 545 Nm jest dostępny w zakresie 5250-5500 obr./min. Jednostkę połączono z synchronicznym silnikiem elektrycznym z magnesami trwałymi, opracowanym w Affalterbach wysokowydajnym akumulatorem oraz w pełni zmiennym napędem na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Moc systemowa 680 KM i maksymalny systemowy moment obrotowy 1020 Nm zapewniają osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,5 s i kończy się dopiero przy ograniczonej elektronicznie prędkości 275 km/h.

Czytaj też:
Więcej luksusu w Mercedesach-Benzach. Firma będzie rozwijać program Manufaktur
Czytaj też:
Mercedes-Benz GLA. Znamy cennik zmodernizowanego SUV-a

Galeria:
Mercedes-Benz GLC SUV
Źródło: Mercedes-Benz