Świętować to trzeba umieć. Nowe Porsche 911 S/T z pakietem Heritage Design

Świętować to trzeba umieć. Nowe Porsche 911 S/T z pakietem Heritage Design

Porsche 911 S/T Heritage Design „60 Years of the 911”
Porsche 911 S/T Heritage Design „60 Years of the 911” Źródło:Porsche
Jubileuszowy model z okazji 60. rocznicy premiery 911 powstanie w limitowanej serii 1963 sztuk. To najlżejsze 911 obecnej generacji 992. 4,0-litrowy silnik typu bokser o mocy 525 KM, rozwijają maksymalną prędkość obrotową 9000 obr./min. Cena? Lepiej usiądźcie...

Aby uczcić okrągłą rocznicę 911, inżynierowie z Weissach zaprojektowali niezwykle purystyczny samochód sportowy hołdujący przyjemności z jazdy – 911 S/T. Ten ekskluzywny jubileuszowy wariant scala atuty 911 GT3 z pakietem Touring oraz 911 GT3 RS. Efekt to połączenie zwinności i dynamiki jazdy, jak zapewnia Porsche.

Lekki i mocny

Wolnossący 4,0-litrowy silnik typu bokser o mocy 525 KM z 911 GT3 RS współpracuje z manualną skrzynią biegów o skróconym przełożeniu. Zestaw ten uzupełniają: lekka konstrukcja oraz konfiguracja podwozia zoptymalizowana pod kątem zwinności prowadzenia i właściwości jezdnych. Nowe 911 S/T waży oszałamiające 1380 kg (masa własna DIN, ze wszystkimi płynami), co czyni je najlżejszym wariantem obecnej generacji 992. Opcjonalny pakiet Heritage Design czerpie inspiracje z wyścigowej wersji 911 S z późnych lat 60. i wczesnych 70.

Jak pisze Porsche, konstrukcja jubileuszowego modelu uwzględnia wiedzę marki w obszarach GT oraz sportów motorowych. Rezultatem jest szczególnie zwinne prowadzenie. Ograniczenie mas wirujących w silniku oraz kołach i hamulcach owocuje spontanicznymi reakcjami na wszystkie komendy kierowcy. Każdy ruch kierownicą i każde naciśnięcie pedału przyspieszenia lub hamulca są tu realizowane bez zwłoki i z precyzją. W przeciwieństwie do 911 GT3 RS rozwój 911 S/T nie koncentrował się na użytku torowym, lecz głównie na jeździe po publicznych drogach.

A la pierwsza generacja 911

Nazwa 911 S/T oznacza, że jubileuszowy model jest spadkobiercą szczególnie sportowej wersji pierwszej generacji 911. Od 1969 r. Porsche oferowało 911 S w specjalnej wyścigowej odmianie. Wewnętrznie samochody te nosiły nazwę 911 ST. Modyfikacje podwozia, kół, silnika i nadwozia znacznie poprawiły ich przyspieszenie, skuteczność hamulców, poziom przyczepności oraz dynamikę w zakrętach. Nie stosowano wtedy jeszcze dużych spojlerów i innych aerodynamicznych udoskonaleń. Nowe 911 S/T dziedziczy ducha oryginalnego 911 S (ST). Łączy przy tym elementy 911 GT3 RS z nadwoziem 911 GT3 z pakietem Touring i kompletuje to lekkimi komponentami opracowanymi specjalnie dla 911 S/T. Rezultatem jest doświadczenie z jazdy unikalne w gamie 911 GT.

Lekka konstrukcja

Swoje bezpośrednie prowadzenie nowe 911 S/T zawdzięcza między innymi spójnej lekkiej konstrukcji. Przednia pokrywa, dach, przednie błotniki i drzwi z ich efektownymi wlotami są wykonane z lekkiego tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), podobnie jak klatka bezpieczeństwa, stabilizator tylnej osi oraz jej panel usztywniający. Urodzinowy wariant standardowo otrzymuje również felgi z magnezu, układ hamulcowy PCCB, litowo-jonowy akumulator rozruchowy oraz lekkie szyby. Dzięki ograniczonej izolacji, pominięciu skrętnej tylnej osi i zmniejszeniu wagi układu napędowego masa własna 911 S/T wynosi zaledwie 1380 kg (DIN), czyli o 40 kg mniej niż 911 GT3 Touring z manualną skrzynią biegów.

Specjalnie dla 911 S/T inżynierowie Porsche opracowali nowe, lekkie sprzęgło łączone z jednomasowym kołem zamachowym. Zestaw ten zmniejsza wagę mas wirujących o 10,5 kg, co dodatkowo zauważalnie zwiększa responsywność wolnossącego boksera, który nabiera obrotów z szybkością i spontanicznością. W połączeniu z sześciobiegową manualną przekładnią – o przełożeniu krótszym niż w 911 GT3 – wysokoobrotowy motor 911 S/T odznacza się bardziej bezpośrednią naturą. Samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,7 s i osiąga prędkość maksymalną 300 km/h (ograniczoną elektronicznie). Standardowy lekki sportowy układ wydechowy charakteryzuje się wyjątkowym dźwiękiem. 911 S/T to jedyne 911 obecnej generacji, które łączy przednią oś z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z wielowahaczową tylną osią bez skrętnych tylnych kół. Na potrzeby nowego wariantu odpowiednio dostrojono amortyzatory i systemy kontroli.

Porsche aerodynamiczne

Również aerodynamika 911 S/T została zoptymalizowana bardziej pod kątem użytkowania drogowego niż torowego. Jubileuszowy wariant standardowo dysponuje listwą Gurneya na chowanym tylnym spojlerze. Seryjna specyfikacja obejmuje 20-calowe (przód) i 21-calowe (tył) lekkie obręcze z magnezu, z mocowaniem centralną śrubą. Opony UHP (o ultrawysokich osiągach) w rozmiarze 255/35 ZR 20 zapewniają wysoki poziom mechanicznej przyczepności przedniej osi. Z tyłu jest ogumienie 315/30 ZR 21. Standardem są w pełni kubełkowe fotele z CFRP, które można bezpłatnie zastąpić siedzeniami sportowymi Plus z 4-kierunkową regulacją elektryczną. Zestaw wskaźników i stoper pakietu Sport Chrono stawiają na klasyczną zieloną kolorystykę Porsche.

Pakiet Heritage Design

Producent sportowych samochodów oferuje 911 S/T z opcjonalnym pakietem Heritage Design. Wyłącznie dla tego wariantu zarezerwowano nowy odcień nadwozia Shoreblue Metallic oraz obręcze w kolorze Ceramica. Na drzwiach na życzenie można umieścić numer startowy (od 0 do 99) oraz folię dekoracyjną. Rodowód 911 S/T podkreśla klasyczny herb Porsche z oryginalnego 911, który zdobi przedni pas, osłony piast, kierownicę, zagłówki i klucz do samochodu.

Wnętrze wyróżniają środkowe panele foteli wykończone tkaniną w kolorze Classic Cognac z czarnymi prążkami – to kolejny ukłon w stronę dziedzictwa specjalnej edycji. W składzie pakietu są również: dwukolorowa tapicerka z półanilinowej skóry w zestawieniu czarny/Classic Cognac, w tym obszerne skórzane wykończenia kabiny, podsufitka z perforowanego materiału Dinamica oraz inne elementy z oferty Porsche Exclusive Manufaktur. Napis „PORSCHE” i oznaczenie modelu 911 S/T z tyłu mają w tym przypadku złoty kolor.

Zegarek do auta

Wyłącznie dla nabywców jubileuszowego modelu Porsche Design przygotowało Chronograph 1 – 911 S/T. Wyposażony w tytanową kopertę, niepowlekaną i piaskowaną w celu zmniejszenia masy, ten zegarek wpisuje się w koncepcję lekkiej konstrukcji nowej, purystycznej edycji 911. Sercem chronografu jest mechanizm Porsche Design WERK 01.240 z certyfikatem COSC i funkcją flyback. Wzornictwo rotora nawiązuje do designu magnezowej obręczy 911 S/T.

Nowe Porsche 911 S/T można już zamawiać, w cenie 1 623 000 zł. Pakiet Heritage Design kosztuje 90 041 zł. Czasomierz Chronograph 1 – 911 S/T jest dostępny od 61 700 zł.

Czytaj też:
Choć ma 93 lata, nadal nie odpuszcza. Teraz w hołdzie zbudowano mu rajdówkę
Czytaj też:
Puryzm z e-osiągami: nowe Porsche Vision 357 Speedster

Galeria:
Porsche 911 S/T Heritage Design „60 Years of the 911”
Źródło: Porsche