Gorszy miesiąc w salonach. Lider rynku powiększa przewagę

Gorszy miesiąc w salonach. Lider rynku powiększa przewagę

Salon samochodowy DS
Salon samochodowy DS Źródło:Grupa PGD
Najwięcej aut w Polsce wciąż sprzedaje Toyota, która deklasuje rywali. Niestety, lipiec był gorszy od miesiąca sprzed roku. A do najlepszego lipca sprzed pandemii, brakuje bardzo dużo.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikował statystyki dotyczące sprzedaży samochodów w Polsce, w lipcu 2023 roku. Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony wzrosła w lipcu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (czerwiec 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.

Słaba prognoza

Tempo wzrostu liczby rejestracji nowych samochodów osobowych nieco zwolniło w porównaniu do poprzedniego roku, co może nie być dobrym prognostykiem na przyszłość. Jak piszą eksperci, owszem, to okres wakacyjny, gdzie większość potencjalnych klientów koncentruje się na odpoczynku, a nie na zakupach, jednak wyniki prezentujące liczbę rejestrowanych aut połączone z dostępnymi danymi wskazującymi na zmniejszanie się liczby klientów odwiedzających salony dealerskie, daje istotny powód do analizy przyczyn obserwowanego trendu.

Jak czytamy, bieżące dane wskazują, iż poprawia się dostępność poszczególnych modeli, co niewątpliwie jest pozytywnym zjawiskiem. Niestety, wciąż rosną ceny samochodów, co w kontekście wysokich kosztów utrzymania, nie pozostaje bez wpływu na decyzje zakupowe klientów indywidualnych. I chociaż w wynikach sumarycznych wciąż liczba rejestrowanych aut rośnie, to jednak trend krótkoterminowy pokazuje już spadek. To pierwsza oznaka problemów, które mogą nadejść. Drugą jest wspomniany znaczący spadek liczby klientów odwiedzających salony samochodowe.

Nieco lepiej wygląda sytuacja po stronie klientów instytucjonalnych. Zakupy klientów flotowych wciąż rosną, znacząco wzrosły też rejestracje dealerów i importerów.

Prognoza IBRM Samar na 2023 rok zakłada rejestrację 455 tysięcy samochodów osobowych oraz 63 tysięcy pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w lipcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 41 723 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 5,83 proc. więcej niż rok wcześniej oraz o 12,38 proc. mniej niż w czerwcu 2023 roku. Dane skumulowane (311 943 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 10,07 proc.

Sześć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowało Audi – o 38,42 proc. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 15,62 proc.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w lipcu 2023 r. zarejestrowano w Polsce 36 388 samochodów osobowych, o 4,86 proc. więcej niż rok wcześniej i o 12,49 proc. mniej niż w czerwcu 2023 r. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 275 061 samochodów osobowych, o 11,31 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W lipcu 2023 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 27,29 proc. Udział firm osiągnął poziom 72,71 proc.

Dziewięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – Lexus o 139,30 proc.. Największy spadek zanotował Ford, o 28,19 proc.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota

W 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 49 890 aut Toyoty, o 13,87 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 18,14 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 30 093 szt., o 37,06 proc. więcej niż w 2022 roku. Udział marki wyniósł 10,94 proc. Na trzecim miejscu uplasowała się Kia. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2023 roku 21 965 samochodów, o 6,38 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,99 proc.

Najczęściej dotychczas kupowanym modelem osobowym w 2023 roku jest Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota Yaris oraz Skoda Octavia, następnie Toyota Yaris Cross, a za nią Kia Sportage.

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross, na drugim miejscu – Toyota Yaris, na trzecim – Kia Sportage, na czwartym – Dacia Duster, a na piątym – Hyundai Tucson.

Czytaj też:
Światowa premiera Mitsubishi L200 szóstej generacji. Z twarzy to „amerykanin”
Czytaj też:
Nowa generacja Toyoty Land Cruiser. Wyglądem nawiązuje do przeszłości

Opracował:
Źródło: IBRM Samar