Ciężkie pojazdy użytkowe wychodzą z dołka. I to coraz szybciej

Ciężkie pojazdy użytkowe wychodzą z dołka. I to coraz szybciej

Fabryka MAN w Niepołomicach
Fabryka MAN w Niepołomicach Źródło:MAN
Europejski rynek ciężkich pojazdów użytkowych, po trudnych pandemicznych latach 2020 i 2021, odbił w minionym roku. W pierwszym półroczu 2023 obserwowana jest dalsza poprawa sytuacji – informuje firma Dataforce.

Jak czytamy w opracowaniu, po trudnych latach 2020 i 2021 europejski rynek ciężkich pojazdów użytkowych wrócił w 2023 roku na ścieżkę wzrostu. W związku z ciągłymi problemami z podażą na całym świecie, istnieje obecnie pilne zapotrzebowanie na ciężkie pojazdy dla transportu, budownictwa i rolnictwa. W związku z tym w pierwszej połowie 2023 r. obserwowaliśmy dalszą poprawę sytuacji na rynku. Od stycznia do lipca 2023 roku na Starym Kontynencie zarejestrowanych zostało 165 tysięcy nowych pojazdów tego typu, o 17 proc. więcej w stosunku do takiego samego okresu roku ubiegłego.

Czołowymi markami są: Mercedes Benz Trucks z prawie 33 000 pojazdów, następnie MAN z 25 000 i Volvo Trucks z 22 900 pojazdami. Dominującym sprzedawanym pojazdem jest naczepa ciężarowa z 50 proc. udziałem, a następnie – autobus z 7 proc. udziałem.

Niemcy największym rynkiem Europy

Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, Niemcy są największym europejskim rynkiem ciężkich pojazdów użytkowych. W pierwszej połowie bieżącego roku zarejestrowano tam prawie 50 000 sztuk, co stanowi 28,6 proc. całego europejskiego rynku. Interesująca jest rola Europy Wschodniej. Ze względu na duży udział w sektorze transportowym, rejestruje się tam wiele samochodów ciężarowych. Rejestracje pojazdów z tego segmentu w Polsce stanowią 19,8 proc. rynku, podczas gdy udział samochodów osobowych wynosi tylko 3,6 proc. W przypadku Rumunii relacja ta wynosi odpowiednio: 2,5 oraz 1,1 proc. Pokazuje to, że dla producentów ciężkich pojazdów użytkowych Europa Wschodnia ma większe znaczenie niż dla dostawców samochodów osobowych.

Dataforce do ciężkich pojazdów użytkowych zalicza te o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7 ton, w tym pojazdy kategorii M3, N2 i N3.

Polska też rośnie

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, od stycznia do czerwca 2023 roku w Polsce zarejestrowano łącznie 17 000 nowych pojazdów ciężarowych, co oznacza wzrost o 9,84 proc. w skali roku (+1 523 sztuki rok do roku). Jak dodaje Instytut, w I połowie 2023 roku zarejestrowano w naszym kraju 582 autobusy, o 88 sztuk więcej niż przed rokiem (+17,81 proc. rok do roku).

Czytaj też:
Elektryczne ciężarówki wkrótce zapełnią polskie drogi?
Czytaj też:
Toyota Yaris to także... ciężarówka. Od teraz taki Transformer

Opracował:
Źródło: Dataforce, IBRM Samar