Ford Bronco w Polsce w dwóch wersjach. Czym różnią się Outer Banks od Badlands?

Ford Bronco w Polsce w dwóch wersjach. Czym różnią się Outer Banks od Badlands?

Ford Bronco
Ford Bronco Źródło:Ford
Ford Bronco jest w Polsce dostępny w dwóch wersjach (w Stanach Zjednoczonych w sześciu): Outer Banks oraz Badlands. Obie mają pod maską silnik V6 o mocy 335 KM i mogą brodzić do 800 mm, ale istnieje wiele różnic, które je charakteryzują. Jakie to różnice?

Ford Bronco (w Stanach Zjednoczonych po prostu Bronco) to amerykańska ikona off-roadu. Wóz dostępny jest teraz także w Polsce. Klienci mają do wyboru dwie wersje samochodu: Outer Banks i Badlands. Czym różnią się oba warianty?

Outer Banks – terenowy, ale lifestyle'owy

Bronco w wersji Outer Banks to samochód stworzony do pokonywania przeszkód w terenie. Samochód wyposażono w układ napędu na wszystkie koła z zawieszeniem High-Performance Off-Road Stability Suspension (HOSS) 1.0. Bronco z nim prowadzi się pewnie w każdych warunkach. Zawieszenie to składa się z niezależnych wahaczy ze sprężynami śrubowymi o dużym skoku z przodu, co zmniejsza masę nieresorowaną nawet o 20 proc. w porównaniu z konstrukcjami ze sztywną osią. Niezależne przednie zawieszenie jest połączone z pięciowahaczowym tylnym zawieszeniem, zgodnie z założeniami filozofii Forda Built Wild.

Kierowca ma też do dyspozycji 6 trybów G.O.A.T. (Goes Over Any Terrain) systemu Terrain Management z możliwością wyboru jednego z trybów jazdy: Normal, Eco, Slippery (jazda po śliskich nawierzchniach), Sand (jazda po suchym piasku), Mud/Ruts (jazda na błotnistym terenie i głębokich koleinach) oraz Sport (najwyższe osiągi samochodu). Model jest wyposażony także w system zapobiegający wywróceniu pojazdu (RSC) oraz elektronicznie sterowany dwubiegowy reduktor umożliwiający zmianę przełożenia w czasie jazdy. Bronco może poruszać się z prędkością 6 km/h przy 2400 obrotach silnika na minutę, co zapewnia kontrolę nad samochodem w trudnym terenie.

Bronco w wersji Outer Banks posiada w standardzie 18-calowe obręcze ze stopów lekkich z oponami A/T 255/70 o średnicy zewnętrznej 32 cali. Model jest też wyposażony w reflektory, światła do jazdy dziennej, światła mijania oraz światła drogowe w technologii LED. Charakterystyczny design samochodu tworzy także lakierowana na czarno górna krata wlotu powietrza z napisem „BRONCO”.

Bronco Badlands – bardziej terenowy

Bronco Badlands to wersja przygotowana dla ekstremalnych terenów. Samochód wyposażono bowiem w stały układ napędu na wszystkie koła z elektromechanicznym reduktorem z automatycznym trybem pracy. Może on przełączać się między napędem na dwa koła i napędem na cztery koła w zależności od okoliczności.

Wersję Badlands wyposażono w zawieszenie HOSS 2.0 z amortyzatorami Bilstein z funkcją wykrywania położenia. Dodatkowo przedni stabilizator przechyłów ma funkcję rozłączania, która umożliwia uzyskanie najlepszej przyczepności do podłoża nawet wtedy, gdy koła znajdują się na skrajnie różnych wysokościach. Standardem w wersji Badlands jest blokada przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego, a ochronę podwozia zapewniają stalowe płyty ochronne wraz ze stalowymi zderzakami z przodu i z tyłu. Mogą się one przydać się w ekstremalnych warunkach – podobnie jak standardowe w tej wersji wzmocnienia progów.

Bronco w tej wersji w standardzie korzysta z amortyzatorów Bilstein z zewnętrznymi zbiorniczkami oleju i z charakterystyką tłumienia zależną od ugięcia zawieszenia. Dodatkowa ilość oleju, jaką zapewnia zewnętrzny zbiorniczek pozwala na dodatkowe chłodzenie w najtrudniejszych warunkach, a siła tłumienia automatycznie zwiększa się w rejonach dobicia i odbicia zawieszenia.

System Terrain Management w wersji Badlands pozwala na wybór jednego z siedmiu trybów jazdy. Poza znanymi z Outer Banks trybami Normal, Eco, Slippery, Sand, Mud/Ruts można włączyć także dedykowane Badlands tryby Rock crawl i Baja. Ten pierwszy umożliwia kontrolowane manewry w ekstremalnie nierównym terenie, a drugi łączy wydajność ze szczytowymi osiągami w terenie, nie bez powodu nawiązując do nazwy słynnego rajdu terenowego.

Wizualnie wersja Badlands wyróżnia się 17-calowymi obręczami kół ze stopów lekkich z oponami A/T 285/70 o średnicy zewnętrznej 33 cali, a także stalowym przednim zderzakiem. Jest nieco krótsza od Outer Banks (4800 mm w porównaniu do 4811 mm), ale szersza (1937 mm w porównaniu do 1928 mm ze złożonymi lusterkami) i wyższa (1 962 mm do 1 852 mm). Badlands jest też nieco cięższy (2 805 kg maksymalnej masy całkowitej do 2 700 kg w Outer Banks).

W związku ze swoimi parametrami Bronco Badlands oferuje także większy maksymalny prześwit – 261 mm (bez obciążenia) w porównaniu do 237 mm w Outer Banks oraz większą pojemność bagażnika – 562 litry do 504 litrów w Outer Banks przy rozłożonych dwóch rzędach siedzeń. Większe są także: kąt natarcia (40,6° do 38,1°), kąt zejścia (33,3° do 31,4°) oraz kąt rampowy (23,6° do 21,9°). Maksymalna masa holowanej przyczepy z hamulcem wynosi natomiast 1 000 kg dla Badlands i 1 250 kg dla Outer Banks.

Zarówno Outer Banks, jak i Badlands mają przygotowane specjalne kraty wlotu powietrza w personalizowanej stylizacji dla każdej wersji oraz ten sam zestaw oświetlenia LED z charakterystycznymi dla Forda Bronco światłami do jazdy dziennej LED, których nie sposób pomylić z żadnym innym modelem. Identyczna dla obydwu wersji jest także możliwość brodzenia – do 800 mm.

Bronco i wyposażenie. Plus cennik

Bronco w obydwu wersjach, poza tym samym silnikiem V6 2.7 EcoBoost Bi-Turbo o mocy 335 KM i 563 Nm połączonym z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów jest także wyposażone w pakiet najnowszych rozwiązań technologicznych. Obie wersje dają do dyspozycji 12-calowy, dotykowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC 4 z nawigacją satelitarną i bezprzewodowymi aktualizacjami Ford Power-Up oraz 8-calowy kolorowy wyświetlacz na tablicy zegarów. Standardem jest system nagłośnienia Premium B&O z dziesięcioma głośnikami.

Każda wersja zapewnia bezprzewodową obsługę Apple CarPlay i Android Auto, a także bezprzewodową ładowarkę indukcyjną do smartfonów. Z gamy dostępnych w standardzie systemów asystenckich wyróżnijmy: kamerę 360 stopni, czujniki parkowania z przodu i tyłu, adaptacyjny tempomat, system wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji z poprzedzającymi pojazdami lub pieszymi Pre-Collision Assist, system wspomagający utrzymania pojazdu na pasie ruchu Lane Keeping Aid czy system monitorowania martwego pola Blind Spot Information z funkcją ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z obu stron pojazdu podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego (Cross Traffic Alert).

Standardem są także dodatkowo przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia, podgrzewane przednie fotele, elektryczna regulacja położenia fotela kierowcy w dziesięciu kierunkach oraz dwustrefowa automatyczna klimatyzacja.

Klienci mają do wyboru dziewięć kolorów nadwozia. To Oxford White, Cactus Grey, Absolute Black, Velocity Blue, Carbonized Grey, Hot Pepper Red, Azure Grey, Area 51 oraz Eruption Green. Ten ostatni nawiązuje do kultowego lakieru Mallard Green dostępnego w klasycznym Bronco.

Ceny Bronco w wersji Outer Banks startują w Polsce od 419 300 zł, a wersji Badlands od 440 300 zł.

Czytaj też:
Polski Bronco dokladnie taki, jak amerykański. Są akcesoria „Made in USA”
Czytaj też:
Ford Bronco trafia do Polski. Znamy ceny terenówki
Czytaj też:
Ford Bronco Sport jeszcze bardziej off-roadowy. Odpowiada za to nowy pakiet

Galeria:
Bronco
Opracował:
Źródło: Bronco