Papież Franciszek pobłogosławił polskiego elektryka. I złożył na nim podpis

Papież Franciszek pobłogosławił polskiego elektryka. I złożył na nim podpis

Papież Franciszek błogosławi polskiego elektryka
Papież Franciszek błogosławi polskiego elektryka Źródło:Innovation AG
Pierwszy polski samochód elektryczny eVAN, dotarł do Watykanu i został poświęcony przez papieża Franciszka. Papież miał okazję zapoznać się z pojazdem dostawczym, będącym tworem polskich konstruktorów, który gościł w Rzymie w ramach wyprawy na szczyt klimatyczny „The eMobi Road to COP28”.

Samochód eVanPL, to w pełni elektryczny pojazd dostawczy, zbudowany od podstaw przez zgorzelecką firmę Innovation AG, który ma za zadanie promować elektromobilność, transformację energetyczną i polski wkład w konstrukcję pojazdów elektrycznych. Trasa polskiego eVANa prowadziła przez Europę do Rzymu, gdzie jego twórcy zostali przyjęci w ramach audiencji przez głowę Kościoła katolickiego, który pobłogosławił inicjatywę i pojazd, składając własnoręcznie podpis na elektryku.

Wyprawa współorganizowana jest przez Polską Izbę Rozwoju Elektromobilności w ramach projektu The eMobi Road to COP28 – szczytu klimatycznego ONZ. Inicjatywa eMobi Road to jeden z efektów COP24. W tym roku trasa przebiega przez Watykan, gdzie na jej uczestników oczekiwał Ojciec Święty. Następne etapy to Dżakarta w Indonezji oraz Dubaj w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie odbędzie się tegoroczny COP.

– Cieszymy się, że polskie auto elektryczne ze Zgorzelca bierze udział w tak dużym projekcie. Wspólnie z PIRE uznaliśmy, że warto eVANem pochwalić się na forum międzynarodowym w ramach eMobi Road to COP28. Naszym celem jest pokazanie jak bardzo elektromobilność jest istotna w całym procesie transformacji energetycznej – podkreślają Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG oraz Robin Szustkowski, przewodniczący rady nadzorczej Innovation AG.

Papież błogosławi polskiego elektryka

Jak czytamy, "The eMobi Road to COP28" to projekt, którego celem jest podkreślenie roli elektromobilności w dekarbonizacji sektora transportu, jako skutecznej technologii do osiągnięcia celów klimatycznych. To także ponad 10 000 km do przejechania samochodami elektrycznymi pomiędzy miastami goszczącymi szczyt klimatyczny ONZ.

– W tym roku zwracamy szczególną uwagę na kraje, które budują nową gospodarkę w oparciu o elektromobilność, nowe surowce energetyczne i budują całe ekosystemy elektromobilności z odpowiednią edukacją, tworzeniem środowiska do rozwoju technologii i start-upów. To także okazja, aby zdefiniować na nowo deklarację Driving Change Together, ponieważ przez 5 lat branża elektromobilności bardzo się zmieniła i już nie jest tylko narzędziem do redukcji emisji, ale także szansą na budowanie trwałego rozwoju gospodarczego – mówi Krzysztof Burda, Prezes Zarządu PIRE.

100 proc. polski elektryk

Polski elektryk to pojazd zbudowany od podstaw przez polską firmę Innovation AG na platformie samochodowej Eagle (pol. orzeł). Bazuje w 100 proc. na polskich częściach a wszystkie kluczowe elementy, jak również cały projekt techniczny, są autorstwem polskich inżynierów i mechaników ze Zgorzelca. Powstał w ramach projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: eVAN – Uniwersalny Pojazd Dostawczy o Napędzie Elektrycznym Kat. N1.

Papież błogosławi polskiego elektryka

Podczas testów drogowych elektryczny dostawczak wskazał zasięg 400 km na jednym ładowaniu. Jest to możliwe dzięki autorskiemu rozwiązaniu technicznemu, w ramach którego można zainstalować baterie o pojemności od 60 do 110 kWh.

Tegoroczna wyprawa zakończy się w Dubaju, który – na przełomie listopada i grudnia 2023 roku – gościć będzie uczestników tegorocznego szczytu klimatycznego COP28, czyli 28 Konferencji Klimatycznej ONZ.

Czytaj też:
Poczta Polska przesiada się na chińskie samochody dostawcze
Czytaj też:
Izera wciąż w sferze marzeń. NIK wzięła pod lupę spółkę, która ma wyprodukować polskiego elektryka