Samochód eVanPL, to w pełni elektryczny pojazd dostawczy, zbudowany od podstaw przez zgorzelecką firmę Innovation AG, który ma za zadanie promować elektromobilność, transformację energetyczną i polski wkład w konstrukcję pojazdów elektrycznych. Trasa polskiego eVANa prowadziła przez Europę do Rzymu, gdzie jego twórcy zostali przyjęci w ramach audiencji przez głowę Kościoła katolickiego, który pobłogosławił inicjatywę i pojazd, składając własnoręcznie podpis na elektryku.
Wyprawa współorganizowana jest przez Polską Izbę Rozwoju Elektromobilności w ramach projektu The eMobi Road to COP28 – szczytu klimatycznego ONZ. Inicjatywa eMobi Road to jeden z efektów COP24. W tym roku trasa przebiega przez Watykan, gdzie na jej uczestników oczekiwał Ojciec Święty. Następne etapy to Dżakarta w Indonezji oraz Dubaj w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie odbędzie się tegoroczny COP.
– Cieszymy się, że polskie auto elektryczne ze Zgorzelca bierze udział w tak dużym projekcie. Wspólnie z PIRE uznaliśmy, że warto eVANem pochwalić się na forum międzynarodowym w ramach eMobi Road to COP28. Naszym celem jest pokazanie jak bardzo elektromobilność jest istotna w całym procesie transformacji energetycznej – podkreślają Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG oraz Robin Szustkowski, przewodniczący rady nadzorczej Innovation AG.
Jak czytamy, "The eMobi Road to COP28" to projekt, którego celem jest podkreślenie roli elektromobilności w dekarbonizacji sektora transportu, jako skutecznej technologii do osiągnięcia celów klimatycznych. To także ponad 10 000 km do przejechania samochodami elektrycznymi pomiędzy miastami goszczącymi szczyt klimatyczny ONZ.
– W tym roku zwracamy szczególną uwagę na kraje, które budują nową gospodarkę w oparciu o elektromobilność, nowe surowce energetyczne i budują całe ekosystemy elektromobilności z odpowiednią edukacją, tworzeniem środowiska do rozwoju technologii i start-upów. To także okazja, aby zdefiniować na nowo deklarację Driving Change Together, ponieważ przez 5 lat branża elektromobilności bardzo się zmieniła i już nie jest tylko narzędziem do redukcji emisji, ale także szansą na budowanie trwałego rozwoju gospodarczego – mówi Krzysztof Burda, Prezes Zarządu PIRE.
100 proc. polski elektryk
Polski elektryk to pojazd zbudowany od podstaw przez polską firmę Innovation AG na platformie samochodowej Eagle (pol. orzeł). Bazuje w 100 proc. na polskich częściach a wszystkie kluczowe elementy, jak również cały projekt techniczny, są autorstwem polskich inżynierów i mechaników ze Zgorzelca. Powstał w ramach projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: eVAN – Uniwersalny Pojazd Dostawczy o Napędzie Elektrycznym Kat. N1.
Podczas testów drogowych elektryczny dostawczak wskazał zasięg 400 km na jednym ładowaniu. Jest to możliwe dzięki autorskiemu rozwiązaniu technicznemu, w ramach którego można zainstalować baterie o pojemności od 60 do 110 kWh.
Tegoroczna wyprawa zakończy się w Dubaju, który – na przełomie listopada i grudnia 2023 roku – gościć będzie uczestników tegorocznego szczytu klimatycznego COP28, czyli 28 Konferencji Klimatycznej ONZ.
Czytaj też:
Poczta Polska przesiada się na chińskie samochody dostawczeCzytaj też:
Izera wciąż w sferze marzeń. NIK wzięła pod lupę spółkę, która ma wyprodukować polskiego elektryka