Historyczna zmiana. Już co piąte nowe auto w Europie to elektryk

Historyczna zmiana. Już co piąte nowe auto w Europie to elektryk

Salon samochodowy
Salon samochodowy Źródło:Grupa PGD
Po raz pierwszy odsetek nowych samochodów rejestrowanych w Europie przekroczył 20. Elektryki dawno już wyprzedziły diesle.

W sierpniu 2023 roku udział osobowych samochodów elektrycznych w unijnym rynku po raz pierwszy przekroczył 20 proc. i ponownie był większy od aut wyposażonych w silniki Diesla – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA.

Samochody elektryczne (BEV)

W sierpniu 2023 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych w UE wzrosła o 118,1 proc., osiągając 165 165 sztuk, co stanowiło 21 proc. rynku. Z wyjątkiem Malty (-22,6 proc.), wszystkie rynki UE odnotowały dwu- i trzycyfrowy wzrost procentowy, przy czym Niemcy, największy rynek pod względem wolumenu, odnotowały wzrost o 170,7 proc. Najbardziej liczba rejestracji elektryków zwiększyła się jednak w Belgii – aż o 224,5 proc. Od stycznia do sierpnia w UE zarejestrowano blisko 1 milion nowych aut elektrycznych, o 62,7 proc. więcej niż w takim samym okresie ubiegłego roku.

Pełne hybrydy (HEV)

Jak informuje ACEA, w sierpniu 2023 roku liczba rejestracji nowych samochodów hybrydowych (HEV) w UE wzrosła o 29 proc., głównie dzięki silnemu wzrostowi na trzech z czterech największych rynków: w Niemczech (+59 proc.), we Francji (+38,7 proc.) i w Hiszpanii (+21,5 proc.), podczas gdy we Włoszech odnotowano niewielki spadek (-2,3 proc.). Dało to skumulowany wzrost o 28,6 proc., przy prawie 1,8 miliona sprzedanych egzemplarzy w okresie od stycznia do sierpnia, co odpowiada jednej czwartej rynku.

Hybrydy plug-in (PHEV)

W ubiegłym miesiącu liczba rejestracji nowych samochodów hybrydowych typu plug-in w UE wzrosła o 5,5 proc. i wyniosła 58 557 sztuk. Dobre wyniki na głównych rynkach, takich jak Holandia (+44,7 proc.), Francja (+40,5 proc.) i Szwecja (+24,9 proc.) pomogły zrównoważyć spadek w Niemczech (-41,1 proc.), czyli na największym rynku dla tego źródła napędu. Pomimo tego wzrostu, w sierpniu br. udział w rynku hybryd plug-in spadł z 8,5 do 7,4 proc.

Samochody z silnikami benzynowymi

W sierpniu unijny rynek samochodów benzynowych nieznacznie wzrósł o 2,1 proc., choć jego udział w rynku spadł do 32,7 proc. z 38,7 proc. w sierpniu 2022 r. Dobre wyniki we Włoszech (+25,3 proc.) i we Francji (+21,5 proc.) w głównej mierze przyczyniły się do tego wzrostu, podczas gdy większość unijnych rynków zanotowała mniejszą sprzedaż.

Auta z silnikami Diesla

Rynek samochodów z silnikami wysokoprężnymi w UE nadal się kurczył (minus 6 proc.), pomimo wzrostu w Niemczech (+9,2 proc.) i na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej, zwłaszcza na Słowacji (+22,6 proc.) i w Rumunii (+19,4 proc.). Udział diesla w rynku wynosi obecnie 12,5 proc., co oznacza spadek z 16,1 proc. w sierpniu poprzedniego roku.

Czytaj też:
Przybywa samochodów na unijnym rynku. To wskazuje na koniec kryzysu
Czytaj też:
Diesel nie zaklekocze już pod maską Volvo. Znamy oficjalną datę zakończenia jego produkcji

Opracował:
Źródło: ACEA, IBRM Samar