Liczba stacji ładowania w Polsce przekroczyła 3 tysiące. Problemem jest ich nierównomierne położenie

Liczba stacji ładowania w Polsce przekroczyła 3 tysiące. Problemem jest ich nierównomierne położenie

Baterie w Kii będą ponownie wykorzystywane
Baterie w Kii będą ponownie wykorzystywaneŹródło:Kia
Wciąż za mało, ale idzie ku dobremu. Stacji ładowania w Polsce jest już ponad 3 tysiące i przybywa. Inwestycje zapowiedziały kolejne biznesowe podmioty.

Jak wynika z „Licznika Elektromobilności”, prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), pod koniec sierpnia 2023 roku w Polsce funkcjonowały 3 003 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych składające się z 6 006 punktów ładowania (czyli ładowarek).

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskiego Stowarzyszena Paliw Alternatywnych (PSPA) 33 proc. spośród 3 003 funkcjonujących obecnie w Polsce stacji stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W sierpniu bieżącego roku uruchomiono 50 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (122 punkty).

Jak wynika z danych PSPA w 15 miastach z największą liczbą ogólnodostępnych stacji ładowania znajduje się niemal połowa (1 337) wszystkich takich urządzeń w Polsce. W samej tylko Warszawie funkcjonuje więcej stacji niż w województwach świętokrzyskim, lubelskim, lubuskim, podlaskim i podkarpackim łącznie.

Nowa inwestycja

Z ostatnich informacji wynika, że ładowarki wybuduje Polenergia eMobility. Firma wybuduje ponad 30 ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych. Stacje powstaną przy parkach handlowych należących do grupy Newgate Investment.

Aby zrealizować projekt, spółka planuje wybudować stacje szybkiego ładowania DC o mocy 150-300 kW oraz HUB-y ładowania, których moc będzie dostosowana do możliwości lokalnej sieci dystrybucyjnej.

– Budowa gęstej sieci stacji ładowania to niezbędne wsparcie dla procesu dekarbonizacji transportu, ale także odpowiedź na realne potrzeby właścicieli pojazdów elektrycznych. Poszukujemy miejsc, które są atrakcyjne dla naszych klientów. Parki handlowe to naturalna przestrzeń do rozwoju infrastruktury szybkiego ładowania. Dzięki nawiązanej współpracy, zielona energia z naszych stacji ładowania zasili tysiące pojazdów elektrycznych rocznie – powiedział Artur Kalicki, członek zarządu Polenergii eMobility.

Polenergia eMobility dysponuje obecnie siecią 24 stacji, która składa się z 33 ogólnodostępnych punktów ładowania.

Czytaj też:
Świetnie jeździ, dobrze przyspiesza i rozsądnie spala. Jest zupełnie inny niż poprzednik
Czytaj też:
Debata „Wprost”. Innowacje w branży mobility
Czytaj też:
GreenWay z większą siecią ładowarek w Polsce

Opracował:
Źródło: PSPA, PZPM, Polenergia eMobility