Produkcja kolekcjonerskiego samochodu jest limitowana do 77 egzemplarzy. Porsche 911 GT3 R rennsport łączy wygląd samochodu wyczynowego z nowoczesnymi elementami stylistycznymi. Tym samym nawiązuje do wyścigowej historii producenta samochodów sportowych.
Samochód sportowy został zaprojektowany przez Granta Larsona i Thorstena Kleina z zespołu Style Porsche. Ze standardowego GT3 R przejęto jedynie przednią pokrywę i dach. Wszystkie pozostałe elementy nadwozia zostały wymienione. Larson i jego zespół zaadaptowali większość aerodynamicznie zoptymalizowanej geometrii przedniej sekcji pojazdu, w tym wloty i kanały powietrza chłodzącego. Wygląd podkreśla radykalnie zmieniony kształt paneli wlotów i wylotów powietrza w przednich nadkolach. Konwencjonalne lusterka boczne zastąpiono cyfrowymi odpowiednikami.
Z tyłu dominującym elementem, odpowiadającym za kierowanie przepływu powietrza, jest ogromne skrzydło. Jego design nawiązuje do legendarnego Porsche 935/77 „Brumos”, którym Amerykanin Peter Gregg, Holender Toin Hezemans i Niemiec Rolf Stommelen odnieśli dla Porsche siódme zwycięstwo w generalnej klasyfikacji 24-godzinnego wyścigu Daytona 1978.
18-calowe felgi BBS oczywiście przyciągają wzrok efektownym wzornictwem, ale przede wszystkim łączą wymagania techniczne, jakie muszą spełniać wyczynowe obręcze mocowane centralną śrubą. Standardowo są polakierowane na kolor Dark Silver Metallic.
Mocniejszy wyścigowy silnik
911 GT3 R rennsport opiera się na obecnym samochodzie wyścigowym GT3 Porsche. W porównaniu z 911 GT3 R generacji 992 limitowany model ma jednak wyższą moc silnika ze zmniejszoną masą i dźwiękiem zbliżonym do 911 RSR.
Na usunięciu ograniczeń nałożonych przez przepisy w szczególności zyskał sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4,2 litra z 911 GT3 R. Jednostka kręci się do 9400 obr./min. Moc maksymalna silnika to 456 kW (620 KM), co odpowiada 148 KM na litr pojemności skokowej – to rekord dla wolnossącego silnika samochodu wyścigowego GT. Motor jest znacznie mocniejszy od oryginalnej jednostki, która w 911 GT3 R, w zależności od wartości BoP, może rozwinąć do 416 kW (565 KM).
Podwozie jest zasadniczo identyczne z podwoziem samochodu wyścigowego GT3. Z przodu pracuje najnowocześniejsze zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, a z tyłu – architektura wielowahaczowa. Z kolei wyjątkową zmianą są wyścigowe opony oferowane przez Michelin wyłącznie dla nabywców GT3 R rennsport. Wyróżnia je nowe wzornictwo połączone z nową mieszanką bieżnika.
Zmniejszona masa i brak klimatyzacji
Aluminiowy wyścigowy układ hamulcowy z jednoczęściowymi zaciskami, dostarczony przez firmę AP, zaopatrzono w klocki z tytanowymi podkładkami. Zmniejsza to całkowitą masę nieresorowaną o około 1 kg. Również nowy bezpieczny zbiornik paliwa FT3.5 o pojemności 117 l pozwala ograniczyć wagę pojazdu – jest o 1 kg lżejszy od poprzedniej wersji, a w przyszłości będzie go można stosować w 911 GT3 R także podczas wyścigów. Kolejną modyfikacją na rzecz zmniejszenia masy jest eliminacja układu klimatyzacji.
Generalnie celem konstruktorów było osiągnięcie masy własnej 911 GT3 R rennsport na poziomie 1240 kg, co odpowiada stosunkowi masy do mocy wynoszącemu 2,0 kg/KM.
Porsche Motorsport oferuje limitowaną edycję 911 GT3 R rennsport w cenie 951 000 euro (1 046 000 dolarów) plus obowiązujący w danym kraju podatek VAT i opcje.
Czytaj też:
Najmocniejsze Porsche Cayenne w historii: ma 739 koni. Znamy już ceny autaCzytaj też:
Świętować to trzeba umieć. Nowe Porsche 911 S/T z pakietem Heritage Design
Porsche 911 GT3 R rennsport