Polacy wciąż chętni na auta z najwyższej półki. Ale jest jeden haczyk

Polacy wciąż chętni na auta z najwyższej półki. Ale jest jeden haczyk

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron Źródło: Audi
Co piąty samochód kupowany przez Polaków jest wozem z tzw. wyższej półki. Dynamika wzrostu udziału aut premium w rynku jednak wyhamowała. Dlaczego?

Jak pokazują najnowsze analizy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, udział marek premium w polskim rynku nieznacznie spadł. Jak wyjaśniają eksperci, jest to efekt nieco mniejszej dynamiki wzrostu liczby rejestracji aut z wyższej półki w porównaniu z rynkiem marek popularnych.

Jeśli chodzi o liczby, to we wrześniu 2023 roku w Polsce zarejestrowano nieco ponad 39 tys. nowych samochodów osobowych. W porównaniu z wrześniem ubiegłego roku wynik był o 9,1 proc. wyższy. Dynamika jednak nieznacznie spadła. O ile na koniec sierpnia rynek rósł o 10,81 proc., to na koniec września zanotowany wzrost wyniósł 10,62 proc. Jak zauważają analitycy IBRM Samar, to różnica mało znacząca, ale już trend jest negatywny.

Udział marek premium w rynku nieznacznie spadł – z 22,3 proc. w sierpniu do 21,8 proc. we wrześniu 2023 roku. Od początku roku do końca września marki premium odnotowały wynik w wysokości 79 033 zarejestrowanych samochodów, o 14,2 proc. wyższy niż rok wcześniej.

Audi na czele, potem BMW

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium w ciągu trzech kwartałów bieżącego roku utrzymało Audi. Wynik producenta z Ingolstadt na polskim rynku jest o 36,10 proc. wyższy niż na koniec września 2022 roku. Najpopularniejszymi Audi są: model Q5, Audi A3 i Q3.

Drugą pozycję zajęło BMW. W ciągu dziewięciu miesięcy 2023 roku klienci w Polsce kupili i zarejestrowali o 6,07 proc. mniej aut niż w takim samym okresie roku 2022. Top 3 BMW to: seria 3, model X3 oraz BMW X5.

Na trzecim miejscu był Mercedes. W ciągu III kwartałów bieżącego roku klienci kupili i zarejestrowali o 11,97 proc. mniej aut niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Mercedes-Benz najlepiej sprzedaje: Klasę GLC, Klasę CLA oraz Klasę E.

Lexus i Tesla w górę, Alfa Romeo tonie

Tuż za podium uplasowało się Volvo (wzrost rok do roku o 14,45 proc.), a bardzo dużą dynamiką sprzedaży może nadal pochwalić się piąty Lexus (wzrost aż o 97,74 proc.). Z kolei największą stratę na koniec września 2023 roku zanotowała zajmująca dziesiątą pozycję Alfa Romeo (spadek 31,63 proc.), a największy wzrost szósta w zestawieniu Tesla (wzrost o 275,03 proc.).

Na koniec dodajmy, że imponujący wzrost w trzech kwartałach zanotował w Polsce Rolls-Royce, którego aut zarejestrowano 16. W tym samym okresie ubiegłego roku było to o 11 sztuk mniej.

Czytaj też:
Firmy kupują na potęgę. Większe floty to ważny wskaźnik optymizmu wśród przedsiębiorców
Czytaj też:
Polacy kupują coraz więcej nowych samochodów. Rekordowy wrzesień w salonach

Opracował:
Źródło: IBRM Samar