Z TIR-ów na tory kolejowe: (eko)zmiana sposobu dostaw akumulatorów

Z TIR-ów na tory kolejowe: (eko)zmiana sposobu dostaw akumulatorów

Transport kolejowy samochodów Audi
Transport kolejowy samochodów Audi Źródło:Audi
Proces przejścia na produkcję bezemisyjną jest wielotorowy. Tego nie da się uzyskać jednym pociągnięciem, czy jedną decyzją. Audi pokazało kolejny etap logistyki neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla. Moduły i ogniwa akumulatorowe produkowane na Węgrzech są dostarczane do fabryki w Brukseli koleją, a nie ciężarówkami.

Tylko ta jedna zmiana pozwoliła ograniczyć roczną emisję dwutlenku węgla o około 2600 ton. Stanie się też wzorem na przyszłość dla wszystkich metod transportu elementów akumulatorów Audi.

Komponenty do produkcji akumulatorów w fabryce Audi w Brukseli nie są już dostarczane z Węgier ciężarówkami, lecz koleją. To posunięcie radykalnie zmniejszyło szkodliwą dla środowiska emisję dwutlenku węgla i pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy.

– Bruksela odgrywa tu pionierską rolę, ale tę koncepcję zrównoważonej logistyki modułów i ogniw akumulatorowych opracowaliśmy dla całej sieci produkcyjnej Audi – mówi Dieter Braun, szef łańcucha dostaw w AUDI AG. – Chcemy by w przyszłości wszystkie zakłady produkcyjne Audi wdrożyły to rozwiązanie.

Z TIR-ów na tory

Projekt realizowany w Brukseli ma być dla marki rewolucyjny Do tej pory moduły i ogniwa akumulatorowe potrzebne w Belgii do produkcji Audi E-trona i E-trona Sportbacka, a potem modeli Q4 E-tron i Q8 E-tron, były transportowane ciężarówkami na trasie o długości ok. 1300 km z fabryki na Węgrzech. Aby sprostać zapotrzebowaniu belgijskiego zakładu, codziennie w podróż przez Europę wyruszało od 12 do 15 w pełni załadowanych pojazdów.

Teraz przejazd tych ciężarówek został zastąpiony transportem kolejowym. Zmiana pozwoliła ograniczyć emisję dwutlenku węgla o około 2600 ton rocznie. Tam, gdzie jest to możliwe – na przykład obecnie na odcinkach trasy w Austrii i Niemczech, Audi korzysta z usług przewoźnika kolejowego DB Cargo – DBeco Plus. Elektryczne lokomotywy gwarantowane w ramach tej usługi zasilane są wyłącznie ze źródeł odnawialnych, takich jak wiatr, woda lub energia słoneczna, dzięki czemu transport jest wolny od emisji dwutlenku węgla. Na Węgrzech i w Belgii Audi korzysta z usługi DBeco Neutral. Energia zużywana w takim transporcie jest kompensowana za pomocą certyfikatów klimatycznych, co zmniejsza emisję dwutlenku węgla w innych miejscach.

Fabryka modułów akumulatorowych na Węgrzech nie posiada własnej bocznicy kolejowej. Dlatego wieloletni partner Audi, firma DB Cargo, uruchomiła centrum logistyczne (LC) w Győr. W tym centrum moduły akumulatorów są przeładowywane z ciężarówek na wagony kolejowe w celu dostarczenia ich do odbiorców. Moduły są najpierw odbierane od producenta ciężarówką, a potem transportowane z centrum logistycznego w Győr koleją do Brukseli – na odległość ponad 1000 km.

Koncepcja dla całej Grupy Audi

W najbliższej przyszłości ta zmiana, której pionierem była Bruksela, ma zostać rozszerzona na cały koncern. Komponenty o wysokiej rotacji, takie jak moduły i ogniwa akumulatorów, będą w coraz większym stopniu dostarczane koleją. Do roku 2025 Audi zamierza transportować te podzespoły wyłącznie w ten sposób.

Czytaj też:
500-konnym Audi jechał 203 km/h. Czy wiesz, ile wynosi droga hamowania z tej prędkości?
Czytaj też:
Techno-lifting Audi Q4 e-tron. Model ma większe zasięg i moc

Opracował:
Źródło: Audi