Badanie: Jaki jest wpływ auta służbowego na wizerunek firmy?

Badanie: Jaki jest wpływ auta służbowego na wizerunek firmy?

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron Źródło:Audi
Czy naprawdę Audi, BMW albo Mercedes-Benz sprawiają, że firma jest postrzegana lepiej przez kontrahentów? A może wręcz przeciwnie: takie auta z wyższej półki onieśmielają potencjalnych partnerów? W badaniu sprawdzono, jaki jest wpływ auta służbowego na wizerunek firmy.

Samochód służbowy jest elementem prowadzonej działalności. Instytut badawczy IBRiS przeprowadził wśród przedstawicieli jednoosobowych, mikro- i małych firm badanie dotyczące ich zdania na temat zależności między wyglądem i klasą samochodu a wizerunkiem przedsiębiorstwa.

Auto zamiast wizytówki

Jak się okazuje, 67 proc. przedstawicieli najmniejszych przedsiębiorstw w Polsce uważa, że samochód stanowi wizytówkę firmy – wynika z badania przeprowadzonego przez IBRiS, na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, wśród przedstawicieli firm jednoosobowych, mikro i małych przedsiębiorstw.

Taka opinia podzielana jest głównie w małych firmach (80 proc.), a najmniej przekonani są do tego mikro przedsiębiorcy (62 proc.). Zgadzają się z tym najczęściej przedstawiciele branż związanych z naprawami, produkcją i transportem (78 proc.), a także branżą szkoleniową, finansową i nieruchomościową (73 proc.). Najniższy odsetek wskazań odnotowano wśród przedstawicieli sektora beauty – jedynie 52 proc. respondentów zgodziło się z tą opinią.

Dla klientów samochód jest ważny

Jak czytamy w raporcie, co drugi respondent (53 proc.) uważa, że klienci zwracają uwagę na ich samochód firmowy. Taka opinia podzielana jest głównie w małych firmach (67 proc.). Największy odsetek badanych, który zgadza się z taką tezą, to przedsiębiorcy reprezentujący wolne zawody oraz informatycy (60 proc.). Na kolejnych miejscach znaleźli się przedstawiciele branży transportowej oraz reprezentujący sektor serwis i naprawa (53 proc.) oraz usługi remontowo-budowlane w tym także stolarskie (51 proc.). W sektorze związanym z usługami finansowymi, obsługą nieruchomości i szkoleniami oraz w branży beauty badani częściej zaprzeczają temu, iż klienci zwracają uwagę na to, jakim samochodem jeździ przedsiębiorca czy przedstawiciel firmy.

Charakter użytkownika

Wielu przedsiębiorców zgodziło się także z opinią, że samochód odzwierciedla charakter jego użytkownika – 29 proc. badanych odpowiedziało na to pytanie „zdecydowanie tak”, a 32 proc. „raczej tak”. Najwięcej badanych popierających taką tezę to przedstawiciele branż związanych ze szkoleniami, finansami i nieruchomościami (71 proc.) oraz przedstawiciele branży „beauty” (71 proc.).

Auto buduje wizerunek

Z opinii polskich najmniejszych przedsiębiorców wynika, że samochód firmowy często postrzegany jest jako element budujący wizerunek marki, z drugiej strony jednak przy wyborze auta firmowego badani częściej kierowaliby się aspektami praktycznymi i ekonomią, niż estetyką, prestiżem czy nowoczesnością – do najczęściej branych pod uwagę czynników należą bowiem cena samochodu (44 proc.) ekonomia spalania, czy koszty eksploatacji auta (37 proc.).

Czytaj też:
Rośnie popularność wynajmu długoterminowego wśród małych przedsiębiorstw
Czytaj też:
Pracodawca zaskoczył pracowników. Kto ma więcej dzieci, ten otrzyma większe auto
Czytaj też:
Popularne auto wśród złodziei. Prawdopodobnie, nie tylko w Polsce

Opracował:
Źródło: PZWLP