Jak czytamy w komunikacie, badanie przeprowadzone przez IBRiS wśród przedstawicieli małych, mikro i jednoosobowych działalności gospodarczych, na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) wykazało, że wynajem długoterminowy jest coraz bardziej popularną formą finansowania samochodów.
Przedsiębiorcy wiedzą, co im się oferuje
Zainteresowanie nim wzrosło o 6 punktów proc. – z 17 proc. w listopadzie 2022 r. do 23 proc. w lipcu 2023 roku. Ta forma finansowania jest też coraz bardziej rozpoznawalna – 89 proc. badanych odpowiedziało, że słyszało o niej, to o 5 punktów proc. więcej, niż w listopadzie 2022 r. Zgodnie z wynikami badania, nieznacznie słabnie zainteresowanie zakupem aut za gotówkę wśród najmniejszych przedsiębiorców – 36 proc. w 2022 r. i 33 proc. w tym roku. 68 proc. respondentów wśród najmniejszych przedsiębiorców zdecydowałoby się na leasing samochodu.
Jak wynika z badania, do najważniejszych czynników branych pod uwagę przez najmniejszych przedsiębiorców w naszym kraju przy wyborze finansowania auta służbowego należą:
-
stała miesięczna rata,
-
niezależna od stóp procentowych (49 proc.),
-
niska miesięczna rata (41 proc.)
-
pełna obsługa, ubezpieczenie i serwis wliczone w ratę (37 proc.).
Niewielkie zmiany w preferencjach biznesmenów
Dla niespełna co trzeciej firmy ważne są proste formalności, zaś dla przeszło co czwartej – dowolność decyzji o wykupie auta. Zestawienie najważniejszych kwestii branych pod uwagę nie uległo zmianie w porównaniu z 2022 r. – badani nadal kierują się przede wszystkim stałą miesięczną ratą, jej wysokością oraz uwzględnieniem w racie pełnej obsługi auta.
Jak zwracają uwagę przedstawiciele PZWLP, wszystkie wymieniane wśród najważniejszych cechy występują w przypadku wynajmu długoterminowego. Natomiast, pojawiły się zmiany procentowe w przypadku niektórych z czynników – stała miesięczna rata została wskazana nieco rzadziej niż w 2022 r. (różnica 6 punktów proc.), a jednocześnie obecnie częściej badani zwracają uwagę na usługi wliczone w cenę raty (różnica 6 punktów proc.). Dla większej liczby respondentów (wzrost o 7 punktów proc.) ważna stała się dowolność decyzji o wykupie auta.
Czytaj też:
Czego oczekują od służbowego auta najmniejsi przedsiębiorcy?Czytaj też:
Motoryzacyjne prognozy na drugą połowę 2023 roku. W Polsce może być krucho