Motoryzacyjne prognozy na drugą połowę 2023 roku. W Polsce może być krucho

Motoryzacyjne prognozy na drugą połowę 2023 roku. W Polsce może być krucho

Samochody na parkingu
Samochody na parkingu Źródło: Unsplash
Spadek wizyt w salonach dealerskich o 21 proc. może doprowadzić do zahamowania wzrostów sprzedaży nowych aut w II połowie 2023 roku. Prawdopodobne jest natomiast zwiększenie zainteresowania klientów używanymi samochodami – piszą eksperci z Automarket.pl.

Wzrost podaży i skrócenie czasu oczekiwania przełożyły się na zwiększenie sprzedaży samochodów osobowych w I poł. 2023 roku. Z danych Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że do końca czerwca 2023 roku zarejestrowano w Polsce 238 673 nowe samochody osobowe, o 12,3 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Takie rezultaty są jednak przede wszystkim efektem zamówień składanych na przełomie 2022 i 2023 roku.

Jak bowiem wskazują wyniki badania przeprowadzonego przez Związek Dealerów Samochodów (ZDS) i firmę technologiczną Proxi.cloud, w drugim kwartale 2023 roku salony dealerskie odnotowały spadek odwiedzin w ujęciu rok do roku o blisko 21 proc., a to może negatywnie przełożyć się na rezultaty sprzedaży w kolejnym kwartale.

– Sytuacja na rynku nowych samochodów osobowych jest obecnie bardzo ciekawa. W zasadzie od początku roku obserwujemy rosnącą sprzedaż, która każdego miesiąca jest średnio o ok. 10-15 proc. wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Dane wynikają jednak z realizacji przeszłych umów. Obecnie partnerskie sieci dealerskie komunikują nam wyraźny spadek odwiedzin klientów, a co za tym idzie mniejszą liczbę składanych zamówień. W związku z tym prawdopodobnie jeszcze w 2023 roku możemy spodziewać się wyhamowania wzrostów na rynku nowych samochodów, a nawet niewielkich spadków sprzedaży. W takiej sytuacji możliwy jest scenariusz, w którym zainteresowanie klientów skieruje się w kierunku pojazdów używanych – mówi Tomasz Otto, dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu PKO Leasing, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl.

Jeszcze większy odwrót z salonów dostrzegają dealerzy marek premium. Według wspomnianego badania Związku Dealerów Samochodów, sprzedawcy takich aut odnotowali w drugim kwartale 2023 roku spadek odwiedzin swoich punktów o 31 proc. Wskazuje to na możliwość zmiany trendu z poprzedniego roku, w którym sprzedaż samochodów premium wzrosła o 4 punktów procentowych, przy jednoczesnym spadku sprzedaży wszystkich marek o 6 punktów procentowych (w ujęciu rok do roku).

Zahamowanie wzrostu cen katalogowych

Liczba klientów odwiedzających salony samochodowe maleje pomimo wyhamowania wzrostów cen nowych aut. Według danych należącej do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego platformy Automarket.pl, ich średnia wartość katalogowa wzrosła o 3 proc. w pierwszym półroczu 2023 roku względem analogicznego okresu roku ubiegłego.

Jednocześnie dostępność nowych aut zwiększyła się niemal dwukrotnie. Dla porównania, w pierwszej połowie roku 2022 ceny nowych samochodów wzrosły aż o 21 proc. w ujęciu rok do roku a podaż w tym czasie spadła. Obecna sytuacja skłania dealerów do wzmocnienia rywalizacji o klienta przy pomocy rabatów.

– Sytuacja klienta na rynku nowych samochodów powoli zaczyna ulegać poprawie. W ostatnich miesiącach podaż dogoniła popyt. Nie przewidujemy jednak spadku cen katalogowych, ale raczej ich utrzymania na obecnym poziomie. Od kilku miesięcy docierają do nas także sygnały o powrocie dealerów do polityki rabatów, które w najbliższym czasie powinny być jeszcze wyższe. Niewielkie pogorszenie dostępności aut i ewentualny wzrost cen mogą spowodować dopiero realizowane zazwyczaj na koniec roku zakupy flotowe małych i średnich firm – informuje Tomasz Otto.

Wzrost sprzedaży nowych samochodów obserwowany od początku obecnego roku oznacza również, że wiele osób prywatnych oraz przedsiębiorców zdążyło w tym okresie zaspokoić swoje motoryzacyjne potrzeby. Sprzedaż wywindowały zwłaszcza firmy, które kupiły w tym roku znacznie więcej aut, niż osoby prywatne. Aż 7 na 10 nowych samochodów sprzedanych w I połowie 2023 roku trafiło właśnie do przedsiębiorstw.

Powrót rynku klienta szansą dla internetowych platform sprzedaży

Spadek odwiedzin w salonach, nadpodaż nowych aut oraz trwające spowolnienie gospodarki – te czynniki, zdaniem ekspertów platformy Automarket.pl mogą skłonić dealerów nie tylko do zwiększenia udzielanych rabatów, ale również do poszukiwania alternatywnych kanałów dotarcia do klienta. Obserwowany od momentu wybuchu pandemii Covid-19 rozwój internetowych platform sprzedaży samochodów doprowadził do powstania w branży nowych standardów, a jednym z nich jest cyfryzacja procesu wyboru i finansowania pojazdu.

Czytaj też:
Chińska Omoda 5 przybywa do Europy. Wkrótce w Polsce
Czytaj też:
Nowe przepisy dotyczące regeneracji części zamiennych. Polska na nie czeka

Opracował:
Źródło: Automarket.pl