93-letni Sobiesław Zasada w specjalnym Porsche 911 wygrywa Rajd Żubrów

93-letni Sobiesław Zasada w specjalnym Porsche 911 wygrywa Rajd Żubrów

Sobiesław Zasada wygrywa Rajd Żubrów
Sobiesław Zasada wygrywa Rajd Żubrów Źródło:Porsche
Nigdy nie jest za późno na odnoszenie zwycięstw. Udowodnił to Sobiesław Zasada, legenda polskich rajdów. W ten weekend sportowiec i milioner triumfował w klasyfikacji generalnej 56 edycji Rajdu Żubrów. Dodajmy, że Sobiesław Zasada ma 93 lata.

Trzykrotny mistrz Europy po raz kolejny wygrał rajd, którego ponad pół wieku temu sam był inicjatorem. Tym razem dokonał tego prowadząc wyjątkowy egzemplarz Porsche Dakar RED58 Special – samochód, który został stworzony jako hołd dla dokonań Zasady w latach 60.

Sobiesław Zasada wygrywa Rajd Żubrów

Porsche przypomina, że historia Rajdu Żubrów została zapoczątkowana właśnie przez Sobiesława Zasadę, który w połowie lat 60 ubiegłego stulecia wpadł na pomysł, aby raz w roku zawodnicy i działacze sportów motorowych zamienili się rolami. Od 1966 r. na trasie wiodącej z Krakowa do Zakopanego (obecnie tylko na trasach Podhala) to właśnie czynni zawodnicy wcielają się w rolę sędziów i osoby odpowiedzialne za zabezpieczenie zawodów, natomiast organizatorzy, działacze, dziennikarze, a także byli zawodnicy-seniorzy, zasiadają za kierownicami samochodów i rywalizują na próbach sportowych.

Polacy i goście z zagranicy

Sobiesław Zasada wygrywa Rajd Żubrów

Na liście zgłoszeń tegorocznej imprezy, zorganizowanej tradycyjnie przez Automobilklub Krakowski, znalazło się 98 załóg, w tym 15 z Włoch (z automobilklubu w Brescii). Na liście startowej widniały również znane nazwiska: Rafał Sonik (zwycięzca Rajdu Dakar i dziewięciokrotny mistrz świata), Maciej Wisławski (jeden z bardziej utytułowanych pilotów) i Artur Chwist (kierowca wyścigowy i wnuk Zasady). Uczestnicy mieli do pokonania ponad 200 kilometrów trasy, na którą składało się 10 prób sportowych wiodących przez miejscowości Stare Bystre, Skrzypne, Pitoniówka i Gronków. Tradycyjnie start i metę zlokalizowano pod Hotelem Bachleda Kasprowy w Zakopanem, w którym odbyła się także uroczystość wręczenia nagród oraz również tradycyjny Bal Żubrów.

Sobiesław Zasada wygrywa Rajd Żubrów

Zwycięzcy rajdu – Sobiesław Zasada i jego pilot Marek Sworowski, zdominowali rywalizację na podhalańskich trudnych trasach, wygrywając sześć prób sportowych. Sportowcy jechali Porsche 911 Dakar RED58 Special o niesamowitych osiągach.

Hołd dla Sobiesława Zasady

Sobiesław Zasada wygrywa Rajd Żubrów

O tym aucie już pisaliśmy na Auto.Wprost.pl. Porsche 911 Dakar RED58 Special to model specjalny stworzony przy udziale Porsche Polska w ramach programu Sonderwunsch (niem. życzenie specjalne). Specyfikacja samochodu nawiązuje do maratonu Londyn–Sydney z 1968 roku, w którym załoga Sobiesław Zasada i Marek Wachowski wygrała etap australijski. To właśnie 55 lat temu Polacy zapisali się złotymi zgłoskami w dziejach marki ze Stuttgartu-Zuffenhausen, zajmując za kierownicą Porsche 911 pierwszej generacji wysokie, czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej tego wyczerpującego dla samochodów i zawodników rajdu.

Sobiesław Zasada wygrywa Rajd Żubrów

– Gdy w lipcu na Pustyni Błędowskiej uczestniczyłem w premierze tego modelu, nie przypuszczałem, że będę miał okazję się nim ścigać. To oczywiście całkowicie inne auto, niż to, którym jechaliśmy w rajdzie Londyn-Sydney, bo inna jest też epoka, w której żyjemy i inne są współczesne samochody. Niemniej, bardzo miło było wrócić pamięcią do tamtych chwil i sprawdzić rajdowe Porsche 911 w najnowszym wydaniu. Mimo, że ten model wyposażony został w opony, które mają zapewnić przyczepność przede wszystkim na luźnych nawierzchniach, okazało się, że także po asfaltowych drogach jeździ bardzo dobrze. A jak widać po naszym wyniku, także całkiem szybko – powiedział na mecie Sobiesław Zasada.

Sobiesław Zasada wygrywa Rajd ŻubrówCzytaj też:
Choć ma 93 lata, nadal nie odpuszcza. Teraz w hołdzie zbudowano mu rajdówkę
Czytaj też:
Sprzedaje Mercedesy, wystąpił w reklamie Porsche. Niesamowita historia polskiego milionera

Źródło: Automobilklub Krakowski, Porsche