Ciężki transport w Unii Europejskiej. Przewoźnicy wciąż kupują na potęgę

Ciężki transport w Unii Europejskiej. Przewoźnicy wciąż kupują na potęgę

Ciężarówki na granicy
Ciężarówki na granicy Źródło:X-news
Auta dostawcze, ciężarówki i autobusy. Wszystkie te pojazdy sprzedają się w tym roku dużo lepiej niż rok wcześniej, informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

W ciągu trzech kwartałów 2023 roku liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej wzrosła we wszystkich trzech segmentach. W przypadku samochodów dostawczych była większa o 14,3 proc., ciężarówek – o 23 proc. i autobusów – o 18,5 proc.

Samochody dostawcze

Jak poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w ciągu trzech kwartałów 2023 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w Unii Europejskiej wzrosła o 14,3 proc. do 1 miliona sztuk. Ten wynik był przede wszystkim napędzany dobrymi wynikami na głównych rynkach, przy czym dwucyfrowy wzrost odnotowały: Hiszpania (+20,5 proc.), Niemcy (+18,2 proc.) i Włochy (+16,7 proc.).

Samochody ciężarowe

Rejestracji nowych ciężarówek w UE było jeszcze więcej – o 23 proc. Liderem pod względem wielkości sprzedaży były Niemcy z liczbą rejestracji w wysokości 75 241 egzemplarzy, co stanowiło wzrost o 31,2 proc. Inne główne rynki UE również znacząco poprawiły wyniki, w tym Hiszpania (+23,8 proc.), Włochy (+17 proc.), Francja (+15,6 proc.) i Polska (+10,9 proc.).

Autobusy

W okresie styczeń-wrzesień 2023 roku w UE zarejestrowano 23 645 nowych autobusów, o 18,5 proc. więcej niż rok do roku. Pod względem wolumenu prym wiodły: Francja z 4 735 sprzedanymi egzemplarzami (plus 9,1 proc.), Włochy (+65,9 proc.) oraz Hiszpania (+58,1 proc.).

Nowe pojazdy użytkowe według rodzaju napędu

W ciągu trzech kwartałów 2023 r. najpopularniejszym paliwem napędzającym nowe samochody dostawcze w Unii Europejskiej pozostawał olej napędowy, stanowiąc 83 proc. rynku (wobec 87 proc. w takim samym okresie 2022 r.). Alternatywne źródła zasilania zyskują jednak stopniowo na popularności. Udział w unijnym rynku samochodów dostawczych z wtyczką wzrósł do 7,3 proc., prawie podwajając wolumen, przy wzroście o 91,4 proc. Wzrost ten był napędzany głównie przez dobrą sprzedaż na pierwszym i trzecim największym unijnym rynku: we Francji (+102,2 proc.) i Holandii (+136,8 proc.). W tym samym czasie liczba rejestracji aut dostawczych wyposażonych w silniki benzynowe i Diesla wzrosła odpowiednio o 39,6 proc. i 9,1 proc., stanowiąc 89 proc. rynku.

Czytaj też:
Niemcy podnoszą opłaty. Polscy przewoźnicy ucierpią
Czytaj też:
Analitycy: leasing będzie królował, głównie samochodów używanych i w wersji full-service

Opracował:
Źródło: ACEA, IBRM Samar