Kluczowe autostrady będą szersze. Znamy szczegóły rozbudowy A1, A2 i A4

Kluczowe autostrady będą szersze. Znamy szczegóły rozbudowy A1, A2 i A4

Autostrada A2 Łódź-Warszawa z trzema pasami ruchu
Autostrada A2 Łódź-Warszawa z trzema pasami ruchu Źródło:GDDKiA
Dróg przybywa, ale niektóre szybko okazały się zbyt wąskie dla rosnącego natężenia ruchu. Dlatego najważniejsze autostrady w Polsce zostaną rozbudowane. To sprawi, że kierowcom będzie się lepiej jeździło, ale także, że będą się musieli przyzwyczaić do utrudnień.

Rozbudowane zostaną autostrady A1, A2 i A4, na różnych fragmentach swojego przebiegu i w różnych zakresie. Odpowiednie decyzje już zapadły.

A1

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, przystąpiła już do prac projektowych związanych z przygotowaniem dokumentacji poszerzenia autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek. W maju 2023 roku Dyrekcja podpisała umowę z wykonawcą, który opracuje materiały niezbędne do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Uzyskanie decyzji środowiskowej otworzy drogę do realizacji zadania. Docelowo rozbudowa o trzeci pas w obie strony obejmie około 35 km autostrady A1 od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ. To odcinek, który w przyszłości przejmie ruch z S10 pomiędzy Szczecinem, Bydgoszczą i Warszawą.

A2

GDDKiA przygotowuje się do realizacji poszerzenia autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Powstaną w miejsce szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości ok. 89 km.

W sierpniu 2023 roku Dyrekcja podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowej, która obejmuje również zastosowanie nowatorskich rozwiązań w zakresie samowystarczalności energetycznej oświetlenia węzłów i całego odcinka.

Zadaniem inżynierów będzie przygotowanie dokumentacji w ciągu 18 miesięcy wraz z wymaganymi pozwoleniami. Poza poszerzeniem trasy mają zaprezentować zupełnie pionierskie rozwiązania, których celem będzie sprawić, aby trasa po modernizacji była samowystarczającą energetycznie.

Jak czytamy, wszystkie instalacje związane z drogą (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Wykonawca dokumentacji ma przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać wskazane najbardziej optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładnie określony ich układ.

GDDKiA przyznaje, że rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań. Przede wszystkim wszystkie prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu, która zapewni skuteczny przejazd pojazdów.

A4

Ostatnią autostradą do rozbudowy będzie A4. W tym roku minister infrastruktury podpisał programy inwestycji na rozbudowę autostrady A4 pomiędzy Krakowem a granicą województwa opolskiego (Katowice – Kraków oraz granica woj. opolskiego – Katowice).

Wraz z rozbudową jezdni autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu przebudowanych zostanie również:

  • 11 węzłów drogowych – (Łany, Kleszczów, Ostropa, Bojków, Gliwice Sośnica, Zabrze Południe, Ruda Śląska, Chorzów, Katowice Mikołowska, Katowice Francuska, Katowice Murckowska),
  • 6 Miejsc Obsługi Podróżnych – (Proboszczowice, Chechło, Kozłów, Rachowice, Wirek, Halemba),
  • ponad 150 obiektów inżynieryjnych (119 z nich stanowią wiadukty).

Czytaj też:
Korki i zatory na granicy z Niemcami. Wszystko przez kontrole na A2
Czytaj też:
Sebastian M. czeka na decyzję sądu. Nowe informacje w sprawie wypadku na A1

Opracował:
Źródło: GDDKiA