Ranking lojalności klientów marek samochodowych. Właściciele których aut ich nie zmieniają?

Ranking lojalności klientów marek samochodowych. Właściciele których aut ich nie zmieniają?

Toyota Crown Sedan
Toyota Crown Sedan Źródło:Toyota
Lojalność w motoryzacji jest dość powszechną cechą. Klienci wybierają auto, a jeśli im się podobają, po latach kupują inne, tej samej marki. Który z producentów ma najbardziej lojalnych klientów?

Mototrendy 3.2 to najnowsza wersja aplikacji Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Ta instytucja prowadzi kompleksowe statystyki dotyczące polskiego rynku motoryzacyjnego. Z kolei aplikacja pozwala na bieżąco badać takie parametry, jak „wskaźnik lojalności”.

Jak wyjaśniają analitycy, materiał powstaje na bazie analizy decyzji zakupowych klientów z okresu 5 lat i bierze pod uwagę cykl wymiany samochodów w kanale osób prywatnych. Co prawda nie jest to długi okres, niemniej pozwala na wychwycenie pewnych, interesujących trendów. Wskaźnik lojalności porównuje liczbę klientów powracających, liczbę klientów decydujących się na zakup pojazdu w innej marce oraz liczbę wszystkich klientów, których marka pozyskała w okresie ostatnich 5 lat.

Toyota przed Teslą

Liderem takiego rankingu, opartego na wskaźniku lojalności, jest Toyota. Marka ta od wielu lat cieszy się dużym zaufaniem klientów, co przekłada się na kolejne zakupy. Na drugiej pozycji znalazła się Tesla. Wiele mówi się o jakości produktów tej marki, serwisie i „ubogiej” sieci dealerskiej. Mimo to, Tesla nie tylko rozwija się bardzo dynamicznie, ale jeszcze jej klienci skłonni są do kolejnych zakupów. Trzecie miejsce w analizowanym rankingu lojalności zajęła Skoda. Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce znalazło się aż 5 marek premium. Tuż za Skodą na czwartej pozycji jest Lexus, a dalej BMW, Audi, Porsche i Mercedes. Ostatnią marką, która zanotowała „pozytywny" wynik jest zajmujący 12 pozycję Hyundai.

– Wskaźnik lojalności jest bardzo dobrym parametrem do weryfikacji czy praca wykonana przez markę przynosi pozytywne efekty w postaci coraz większej liczby lojalnych klientów. Ranking na nim bazujący jest ciekawym zestawieniem porównawczym. Na wykorzystanie „procentu lojalnych klientów" wciąż jeszcze za wcześnie, chociaż informacja ta z punktu widzenia danej marki jest istotna – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Czytaj też:
Historia Lexusa IS. Trzy generacje wyjątkowego modelu
Czytaj też:
Kolizja drogowa z udziałem sędziego TK. Odmówił badania alkomatem

Opracował:
Źródło: IBRM Samar