Historia Lexusa IS. Trzy generacje wyjątkowego modelu

Historia Lexusa IS. Trzy generacje wyjątkowego modelu

Lexus IS 200t
Lexus IS 200t Źródło:Lexus
Lexus IS to przedstawiciel klasy średniej premium. Od momentu debiutu znalazł milion nabywców. W tym roku japoński model obchodzi 25. urodziny.

Lexusa IS został zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Genewie w 1998 roku. Przedstawiciel segmentu D premium miał być konkurentem dla Mercedesa klasy C oraz BMW serii 3. To jeden z najpopularniejszych modeli w historii japońskiej marki.

Lexus IS – historia modelu

Lexus IS – pierwsza generacja

IS na rynki europejskie trafił w 1999 rok. Początkowo dostępny była jako sedan, a od 2001 roku także w wersji kombi. IS pierwszej generacji na tle rywali wyróżniał się odważną stylistyką nadwozia (przeźroczyste klosze tylnych lamp), oryginalnym wnętrzem (zegary przypominały chronometr) oraz doskonałymi właściwościami jezdnymi (precyzyjne prowadzenie przy zachowaniu dobrego komfortu jazdy). IS pierwszej generacji chwalony był przez użytkowników za świetnie wyprofilowane, wygodne fotele oraz bogate wyposażenie standardowe. Pod maską Lexusa IS pracowały mocne, sześciocylindrowe, rzędowe silnikami benzynowe (2.0 i 3.0 o mocy od 155 do 217 KM), które przekazywały moment obrotowy na koła tylnej osi.

Lexus IS – historia modelu

Lexus IS – druga generacja

Światowa premiera 2. generacji Lexusa IS odbyła się podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2005 roku. Auto występowało w dwóch wersjach nadwoziowych: jako sedan i dwudrzwiowy kabriolet ze sztywnym dachem (od 2008 r.). Nowy model był dłuższy i szerszy od poprzednika, ale dzięki szerokiemu zastosowaniu aluminium jego waga wzrosła o zaledwie 50 kg. Auto zostało zaprojektowane przez Ueno Yoshio Kanto. Styliści wykorzystali założenia koncepcji L-finesse, którą wcześniej zastosowano w modelach GS i LS. IS 2. generacji nadal miał sportowo zestrojony układ jezdny z wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu. Pod maską drugiej generacji IS-a pracowały silniki benzynowe (V6 i V8 o mocy od 208 do 423 KM) oraz turbodiesel R4 (177 KM). IS nadal przekazywał układ napędowy, ale pojawiły się także wersje 4x4 (AWD).

Lexus IS – historia modelu

Lexus IS – trzecia generacja

Europejska premiera trzeciej generacji IS-a odbyła się w marcu 2013 roku na salonie w Genewie. Stylistyka nowego modelu była rozwinięciem koncepcyjnego LF-CC, charakterystyczny był nie tylko przedni grill, ale też światła w kształcie litery L, a kokpit kierowcy inspirowany był tym z supersamochodu Lexus LFA. Powiększono bagażnik, zwiększyła się przestrzeń na tylnej kanapie, a dzięki zastosowaniu laserowego spawania oraz klejów strukturalnych nadwozie zyskało większą sztywność.

Lexus IS – historia modelu

Oprócz wariantów z silnikami czterocylindrowymi i V6 w gamie po raz pierwszy pojawiła się odmiana hybrydowa (2013 r.). IS 300h miał 223 KM łącznej mocy i charakteryzował się niskim zapotrzebowaniem na paliwo (od 4,2 l/100 km). Auto przyśpieszało od 0 do 100 km/h w 8,3 s i rozwijało prędkość maksymalną 210 km/h. W 2021 roku przeprowadzono lifting modelu. Nadwozie IS-a otrzymało nowy wygląd, a we wnętrzu pojawił się zmodyfikowany system multimedialny z ekranem dotykowym. Niestety w tym roku model ten został wycofany z europejskiej oferty Lexusa.

Lexus IS – ciekawostki

Przy okazji pierwszej generacji auta wprowadzono jedyne kombi w historii marki. Pięciodrzwiowy Lexus IS SportCross nadał modelowi bardziej lifestyle’owy charakter i poszerzył gamę o bardziej praktyczną wersję. W 2007 roku zadebiutował IS F. Zespół inżynierów pod kierownictwem Yukihiko Yaguchiego przeprojektował zawieszenie i układ jezdny, zastosował mocniejsze hamulce, a także wyposażył auto w wolnossący, 5-litrowy silnik V8 (423 KM). IS F rozpędzał się od 0 do 100 km/h w 4,4 s. Auto było testowane na torach Fuji Speedway w Japonii i na niemieckim Nürburgring. W 2021 roku 5-litrowy motor powrócił do modelu, ale był oferowany wyłącznie na rynku amerykańskim w wersji IS 500 (480 KM).

Lexus IS – historia modelu

Kabriolet, który występował w 2. generacja IS-a miał twardy dach, który sterowany był elektrycznie. Jego składanie trwało zaledwie 20 s – był to wówczas najszybciej działający trzyczęściowy dach na świecie. Auto miało powiększony tylny zwis, by zmieścić konstrukcję składanego dachu i zapewnić komfort aż czterem pasażerom, a także sporą przestrzeń w bagażniku. IS C imponował niskim współczynnikiem oporu powietrza (Cx=0,29) jak na kabriolet.

Lexus IS – dobra sprzedaż modelu w Polsce

Sedan Lexusa był dostępny w Polsce od 1999 roku i był oferowany do 2021 roku. W ciągu 12 lat kupiono w naszym kraju 5436 egzemplarzy IS-a. Gdy w 2013 roku do oferty dołączyła wersja z napędem hybrydowym, szybko zdobyła uznanie klientów, którzy chcieli poruszać się elegancką, a zaraz oszczędną limuzyną. W Polsce sprzedano 1319 hybrydowych IS-ów. W przypadku drugiej generacji IS-a dużym zainteresowaniem cieszyły się odmiany IS F oraz IS C. Na polskie drogi wyjechały 44 egzemplarze kabrioletu, a sportowa odmiana sedana znalazł 51 nabywców.

Czytaj też:
Wielu chłopców nad łóżkiem miało plakat z tym autem. Historia rajdowej legendy Lancii Stratos
Czytaj też:
Jego nadwozie zaprojektował Bertone, a silnik Wankel. Historia NSU Spider

Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl), Lexus