W dziesiątym miesiącu 2023 roku w Unii Europejskiej zarejestrowane zostały 855 484 nowe samochody osobowe, o 14,6 proc. więcej w porównaniu z takim samym okresem roku ubiegłego, jak podsumowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA.
Duże rynki z wzrostami
Dobra wiadomość jest też taka, że oznacza to piętnasty z rzędu miesiąc wzrostu, z zauważalnym dwucyfrowym wzrostem procentowym na trzech największych rynkach: we Francji (+21,9 proc.), Włoszech (+20 proc.) i w Hiszpanii (+18,1 proc.). Niemiecki rynek odnotował jednak skromniejszy wzrost rok do roku – o 4,9 proc.
W ciągu dziesięciu miesięcy 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE była większa o 16,7 proc., osiągając prawie dziewięć milionów sztuk. Wszystkie rynki odnotowały wzrost w tym okresie, z wyjątkiem Węgier. Warto zauważyć, że cztery największe rynki: Włochy (+20,4 proc.), Hiszpania (+18,5 proc.), Francja (+16,5 proc.) i Niemcy (+13,5 proc.) przyczyniły się do tego pozytywnego trendu.
Według analiz IBRM Samar, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w październiku 2023 roku zarejestrowano w Polsce 40 910 samochodów osobowych, o 27,84 proc. więcej niż rok wcześniej i o 4,69 proc. więcej niż we wrześniu 2023 r. W ciągu dziesięciu miesięcy 2023 roku w Polsce zarejestrowano 391 228 samochodów osobowych, o 12,20 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Volkswagen na czele, rośnie Tesla
Według danych stowarzyszenia ACEA, w okresie styczeń-październik 2023 roku Europejczycy najwięcej kupili i zarejestrowali aut z grupy Volkswagena: wynik blisko 2,3 mln egzemplarzy był o 20,5 proc. większy w porównaniu z takim samym okresem roku ubiegłego. Na drugiej pozycji znalazły się samochody oferowane przez koncern Stellantis: 1,6 mln sztuk (plus 6 proc.). Trzecie miejsce na podium przypadło w udziale Grupie Renault z blisko 956 tysiącami zarejestrowanych aut (więcej o 21,2 proc. rok do roku). Uwagę zwraca też m.in. bardzo dobry wynik Tesli, która do końca września zarejestrowała w UE 217,4 tysiąca samochodów (plus 132,5 proc.), wyprzedzając w zestawieniu takie marki jak: Volvo, Nissan, Suzuki czy Mazda.
Czytaj też:
Ile kosztuje najtańszy samochód z napędem 4x4? Wcale nie jest nim rumuński SUVCzytaj też:
MAN zaczyna sprzedawać swoją pierwszą elektryczną ciężarówkę